Vi funderar på att köpa ett fritidshus från 70-talet och göra om till permanentboende. Huset (en jörnträstuga) är dock väldigt misskött utvändigt och täckt med svarta prickar, vilket jag antar är svartmögel.

Om jag förstått det hela rätt så äter inte svartmögel upp träet, så ett utvändigt mögelangrepp kan inte sprida sig inte i huset. Rätt uppfattat? (Fasaden verkar torr och fin där vi kollat hittills)

Möglet verkar bara sitta på ytan för det går att "skrapa" bort med fingrarna i stor omfattning. Är det svårt att få bort eller räcker det med nån typ av fasadtvätt (med antimögelmedel i) som vi använt på vårt nuvarande (bättre skötta) sommarhus innan ommålning?

Hej!

Även om du kan skrapa av de svarta prickarna kommer de tillbaka. Det som med all påväxt, bara för att du skrapar av det är det inte borta.
Högtryckstvätten är ett verktyg både kan få bort de svarta prickarna...och trycka in fukt i fasaden. Allt beror på hur den används.

Jag känner till två medel som kan användas mot svarta prickar. Det ena är Boracol och det andra är Prick-Fri.
Med Prick-Fri gör du så här:
Applicera Prick-Fri och gnugga lätt med en fasadborste.
Vänta ett dygn eller något längre tid.
Applicera ett rengöringsmedel.
Använd därefter vattenslangen under tiden du bearbetar fasaden med en fasadborste.

Vid svåra fall får detta upprepas. Är de svarta prickarna bakom ett färglager blir det genast svårare.

Det finns några olika ställen att inhämta information på. Mitt tips är www.sporium.se eller www.jape.se

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.