8år gammal ceder panel som jag har vart jäkla otur med.
Kort historia är att förra året tvättades hela panelen med någon färgborttagning/syra slipades och oljades med jotun ädelolja.
Nu kollade jag och hela panelen är svart.
Va gör jag nu tvättar och oljar på nytt?
Kort historia är att förra året tvättades hela panelen med någon färgborttagning/syra slipades och oljades med jotun ädelolja.
Nu kollade jag och hela panelen är svart.
Va gör jag nu tvättar och oljar på nytt?
Är det en norrsida?J jonaslatt skrev:
Jag hade provat med bl.a. Jape Prick Fri enligt deras anvisning
https://www.jape.se/produkt/Omalat-tra-sv-1581511311
Använder deras produkter men på målade ytor (även slamfärg), finns säkert andra liknande fabrikat men som jag inte känner till.
Och panelen måste få torka ordentligt innan det görs någon annan efterbehandling.
https://www.jape.se/produkt/Omalat-tra-sv-1581511311
Använder deras produkter men på målade ytor (även slamfärg), finns säkert andra liknande fabrikat men som jag inte känner till.
Och panelen måste få torka ordentligt innan det görs någon annan efterbehandling.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Prick Fri"
Prick-Fri 1 liter Jape
För mögel/påväxt på ytor utomhus
281 kr inkl moms
Läs mer
Brukar bli så när man oljar in trä. Misstänker att du bor i södra Sverige med mildra vintrar.
Oljar man in trä och de blir en kall vinter med ihållande kyla har man inte desssa problem.
Jag tror de är någon kombo med oljan och och detta fuktiga klimatet,
De bästa hade varit att bara låta cederträet var. Och inte lägga på någon olja
Oljar man in trä och de blir en kall vinter med ihållande kyla har man inte desssa problem.
Jag tror de är någon kombo med oljan och och detta fuktiga klimatet,
De bästa hade varit att bara låta cederträet var. Och inte lägga på någon olja
Det va så jag gjorde först. Först olja när det va nytt. Sen väntade säkert 5år innan jag olja andra gången. Men då hade det hunnit spricka och va svarta prickar då också. Men du kanske menar att inte ens olja första gången..T Timmermannen77 skrev:Brukar bli så när man oljar in trä. Misstänker att du bor i södra Sverige med mildra vintrar.
Oljar man in trä och de blir en kall vinter med ihållande kyla har man inte desssa problem.
Jag tror de är någon kombo med oljan och och detta fuktiga klimatet,
De bästa hade varit att bara låta cederträet var. Och inte lägga på någon olja
Japp de hade varit de bästa, har man bara bra luftning bakom panelen, så händer de inget med den, mer än att den grånar.J jonaslatt skrev:
Börjar man olja och lägga på olika behandlingar, sen är cirkusen igång, och man har skapat sig arbete så länge man äger huset.
När man sätter en sådan fasad sån dyr fasad så vill man ju ha så lite jobb som möjligt med den sen.
Rådfrågar du färghandlan så rekommenderar dom alltid att man skall behandla träet med något, sen är man fast som livslång kund😃💸
Precis så. Nu är jag ju fast och frågan e hur jag ska gå vidare? Prova tvätta och olja på nytt. Eller bara tvättaT Timmermannen77 skrev:Japp de hade varit de bästa, har man bara bra luftning bakom panelen, så händer de inget med den, mer än att den grånar.
Börjar man olja och lägga på olika behandlingar, sen är cirkusen igång, och man har skapat sig arbete så länge man äger huset.
När man sätter en sådan fasad sån dyr fasad så vill man ju ha så lite jobb som möjligt med den sen.
Rådfrågar du färghandlan så rekommenderar dom alltid att man skall behandla träet med något, sen är man fast som livslång kund😃💸
Jag hade nog bara försökt tvätta, och försökt fått bort de svarta om de inte bitit i, och inte brytt mig om att olja in igen.J jonaslatt skrev:
För på något sätt så är de oljan som är gro grunden till den svarta påväxten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

