8år gammal ceder panel som jag har vart jäkla otur med.
Kort historia är att förra året tvättades hela panelen med någon färgborttagning/syra slipades och oljades med jotun ädelolja.

Nu kollade jag och hela panelen är svart.
Va gör jag nu tvättar och oljar på nytt?
 
  • Träpanel på husvägg, fönsteröverkant, spikar synliga, smutsiga fläckar, naturliga toner, vertikal orientering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träyta med svarta prickar, troligen mögel eller smuts, under vit och svart list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
J jonaslatt skrev:
8år gammal ceder panel som jag har vart jäkla otur med.
Kort historia är att förra året tvättades hela panelen med någon färgborttagning/syra slipades och oljades med jotun ädelolja.

Nu kollade jag och hela panelen är svart.
Va gör jag nu tvättar och oljar på nytt?
Är det en norrsida?
 
Västsidan tror jag det blir.
Solen går ner på den sidan
 
Jag hade provat med bl.a. Jape Prick Fri enligt deras anvisning
https://www.jape.se/produkt/Omalat-tra-sv-1581511311

Använder deras produkter men på målade ytor (även slamfärg), finns säkert andra liknande fabrikat men som jag inte känner till.
Och panelen måste få torka ordentligt innan det görs någon annan efterbehandling.
 
Redigerat:
Z
J jonaslatt skrev:
Västsidan tror jag det blir.
Solen går ner på den sidan
gå in på ”allt fraktfritt” dom har bra grejor
 
Brukar bli så när man oljar in trä. Misstänker att du bor i södra Sverige med mildra vintrar.
Oljar man in trä och de blir en kall vinter med ihållande kyla har man inte desssa problem.
Jag tror de är någon kombo med oljan och och detta fuktiga klimatet,
De bästa hade varit att bara låta cederträet var. Och inte lägga på någon olja
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
T Timmermannen77 skrev:
Brukar bli så när man oljar in trä. Misstänker att du bor i södra Sverige med mildra vintrar.
Oljar man in trä och de blir en kall vinter med ihållande kyla har man inte desssa problem.
Jag tror de är någon kombo med oljan och och detta fuktiga klimatet,
De bästa hade varit att bara låta cederträet var. Och inte lägga på någon olja
Det va så jag gjorde först. Först olja när det va nytt. Sen väntade säkert 5år innan jag olja andra gången. Men då hade det hunnit spricka och va svarta prickar då också. Men du kanske menar att inte ens olja första gången..
 
Är inte hela tanken att man skall slippa behandla ceder panel och att den skall bli vackert grå.
 
  • Gilla
Timmermannen77 och 1 till
  • Laddar…
J jonaslatt skrev:
Det va så jag gjorde först. Först olja när det va nytt. Sen väntade säkert 5år innan jag olja andra gången. Men då hade det hunnit spricka och va svarta prickar då också. Men du kanske menar att inte ens olja första gången..
Japp de hade varit de bästa, har man bara bra luftning bakom panelen, så händer de inget med den, mer än att den grånar.
Börjar man olja och lägga på olika behandlingar, sen är cirkusen igång, och man har skapat sig arbete så länge man äger huset.
När man sätter en sådan fasad sån dyr fasad så vill man ju ha så lite jobb som möjligt med den sen.
Rådfrågar du färghandlan så rekommenderar dom alltid att man skall behandla träet med något, sen är man fast som livslång kund😃💸
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
T Timmermannen77 skrev:
Japp de hade varit de bästa, har man bara bra luftning bakom panelen, så händer de inget med den, mer än att den grånar.
Börjar man olja och lägga på olika behandlingar, sen är cirkusen igång, och man har skapat sig arbete så länge man äger huset.
När man sätter en sådan fasad sån dyr fasad så vill man ju ha så lite jobb som möjligt med den sen.
Rådfrågar du färghandlan så rekommenderar dom alltid att man skall behandla träet med något, sen är man fast som livslång kund😃💸
Precis så. Nu är jag ju fast och frågan e hur jag ska gå vidare? Prova tvätta och olja på nytt. Eller bara tvätta
 
J jonaslatt skrev:
Precis så. Nu är jag ju fast och frågan e hur jag ska gå vidare? Prova tvätta och olja på nytt. Eller bara tvätta
Jag hade nog bara försökt tvätta, och försökt fått bort de svarta om de inte bitit i, och inte brytt mig om att olja in igen.
För på något sätt så är de oljan som är gro grunden till den svarta påväxten.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.