Är det någon som kan ha svar på varför våra vita väggar, tak och taklister är svart-dimmiga?! Huset är byggt och målat invändigt 2010. Vi planerar ju givetvis att måla om detta nu! Men varför har det blivit såhär? Kommer det komma igen? Kommer det bli samma utanpå den nya färgen?? Det ser endast ut såhär på nedervåningen i 2 rum, ej övervåning. Det är torrt att ta på, så misstänker att det inte är fuktskada?

• Vit vägg och taklist med svart-dimmiga fläckar vid hörnet i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vita väggar och taklister i ett rum med mörka, rökliknande fläckar, eventuellt indikerande luftburna partiklar eller mögel.
    Skapa konto
  • Vit vägg och tak med svart-dimmiga fläckar nära taklist och inbyggda spotlights.
    Skapa konto
Vilken typ av rum? Hur fungerar ventilationen?

K klimt skrev:
Vilken typ av rum? Hur fungerar ventilationen?

I ett sovrum och i ett stort kombinerat vardagsrum/matsal/hall! Haft ett fukt-företag här som kollat hela ventilationssystemet och allt såg bra ut. Har inte koll på vad allt heter men vi har ”vägg-ventiler” i alla rum, frisklufts-ventiler tror jag det kallas (?). Samt ett ventilations systemen inne i hela huset som möts i tvättstugan. Förlåt, är jättedålig på hur det fungerar. Men har som sagt haft folk här som kollat att det funkar som det ska och är godkänt.

Anna_H Anna_H skrev:
Så där såg det ut överallt i min dotters "nya" lägenhet också, det är väl det där man kallas "häxsot"?

Hittade en gammal tråd om det:
[länk]
Tusen tack för hjälpen! Det låter verkligen som det är häxsot på beskrivningen.

Hej. Då undrar jag vad detta här kan vara om detta också är häxsot ? Får ingenting på trasan när jag torkat här enbart färg.. o de är bara på den väggen.. de är en jätte gammal lägenhet och säkert inte målat på många år... men om de är häxsot ska jag väl få de på trasan när jag torkar o de ska ju vara på flera ställen tkr jag? Mvh Sandra

• Närbild på en vitmålad vägg och tak i en gammal lägenhet med möjlig häxsot, inga synliga fläckar vid torkning.
    Skapa konto
  • Närbild på en vägg med ojämn målning och möjliga rester av häxsot, inget avtar vid torkning.
    Skapa konto
  • En vitmålad vägg med möjliga fläckar, närbild på en hörn där golvet möter väggen.
    Skapa konto
  • En vitmålad vägg med en mörkare rektangel som syns där färgen ser ut att ha slitits av eller inte täcker helt.
    Skapa konto
  • Närbild av en vitmålad vägg med små svarta prickar, inga synliga spår efter torkning.
    Skapa konto
Ser bara dåligt målat ut. Gammal sjögrästapet. Hoppas du gillar den för den är ett helvete att ta bort. Måla på ett nytt lager färg över hela rummet bara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.