Hej,

Vårt nya kök är U-format med spis i botten. Till vänster om spisen är det 45 cm till hörnet från detta hör är det ca 115 cm till en ho.

Vi har inte råd att lägga granit på mer än ett ställe, och inte råd att slösa med granit inne i hörnet.

Ska vi ta granit på 45 cm ytan bredvid spisen? Fördelar: Avställningsyta för varma saker och lite billigare. Nackdelar: Kommer inte att användas som beredningsyta så mycket.

Eller ska vi ta granit på 115 cm ytan mellan ho:n och hörnet? Fördelar: Skön arbetsyta. Nackdelar: Ingen avställningsyta för varmt i direkt anslutning till spisen samt lite dyrare.

Dagens I-lands problem presenterat av:

/ FS
 
Är du säker på att du inte har råd med båda?

Det vill säga, har ni letat efter billigaste leverantören av sten?
Vi har fått priser på trä som är dyrare än granit.
 
Vi har också hittat "billig" sten. ca 24.000 resp ca 14.000 på ett annat :o
 
Våra bänkskivor är 4cm tjocka. 4cm tjock granit är rätt dyrt.

Jag vet inte om det blir så nyggt att ha det på båda sidorna om hörnet men inte i själva hörnet. Alt. vore då i så fall att ta granit på hela hörnsektionen. Men då rasar det iväg...

/ Björn
 
Jag hade gjort hela hörnet eller ingen sten alls 8). Det är sällan lyckat att "tumma" på lösningar, man ångrar sig bara och så blir allt dyrare om man ska ändra igen sedan... för då har man fått betala för 2 lösningar...
Uttrycket "snålheten bedrar visheten" är BRA!
 
4 cm skivor har jag hört kostar relativt 3 cm, alltså ca 30% dyrare. Den mängd du pratar om borde man kunna få för under 5000:- (alltså ca 2 meter, inräknat hörnet).

I gengälld kan jag säga att vi fick en prisuppgift på 4cm EK enstav hos en kökstillverkare, den ville dom ha 8000 kr metern för (det var visserligen 90 cm bredd).
 
JohanS skrev:
Placera den vid spisen. Som avställningsyta för varma kastruller utnyttjar du granitens alla fördelar. Jag själv gjorde så -- ca 30 cm granit till vänster om spisen, och rostfritt typ 150 cm till höger. Fungerar mycket bra som budgetlösning som ger de funktionella fördelarna med granit.

Var fick du tag på 30 cm granit?? Har du något bra tips om var man kan köpa detta? Vi tänkte göra lika bredvid vår spis nämligen eftersom det blir en 30 cm bit "över" där, lagom som avställningsyta. För övrigt ska vi ha bänkskivor i trä samt rostfri heltäckande diskbänk.
 
Hej!

Jag hade träbänkar och lät den snickare som sågade hålet till spishällen också fräsa ut ett par gropar bredvid hålet. I dessa gropar limmade jag två lagom stora golvstenar av granit. Fungerade utmärkt till mycket låg kostnad, (kostnaden minns jag inte längre.)

:) Ulrica
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.