1 103 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Förmånsbil, svårt val
Tjenare.
Ska fixa mig en ny förmånsbil men har svårt att bestämma mig, så jag tänkte fråga er om ni har någon synpunkt eller om ni själva har någon av dessa bilar och kan berätta hur tankarna går.
Volvo ex40 twin engine ultra edition
eller
vw ID7 tourer GTX
Jag pendlar 5 mil enkelresa till jobbet i princip varje dag och ibland åker jag längre resor inom tjänsten. Jag har testkört båda bilarna och jag tycker att båda känns bra men valet är svårt. Vad säger ni?
Ska fixa mig en ny förmånsbil men har svårt att bestämma mig, så jag tänkte fråga er om ni har någon synpunkt eller om ni själva har någon av dessa bilar och kan berätta hur tankarna går.
eller
vw ID7 tourer GTX
Jag pendlar 5 mil enkelresa till jobbet i princip varje dag och ibland åker jag längre resor inom tjänsten. Jag har testkört båda bilarna och jag tycker att båda känns bra men valet är svårt. Vad säger ni?
Det är väl två helt olika bilar i två helt olika prisklasser?N Neverlucky skrev:Tjenare.
eller
vw ID7 tourer GTX
Vi har en (äldre) XC40 hemma och sambon älskar den. Men skulle jag åka 5 mil enkel resa varje dag (borde ju innebära att du sitter 1,5-2 timmar i bilen varje dag beroende på var du bor / trafiksituation) så skulle jag nog kika på ID7.
Detta sagt utan att jag provkört den.
/Jocce
Välj VW:n
Volvon är snart en gammal relik från tiden då man konverterade ICE bilar till eldrift.
Folkvagnen en rejält uppgraderad elbil baserad på en ren elbilsplattform och enligt alla tester riktigt bra.
Sen att XC40 säljer bra är väl att Volvo ligger svenskarna varmt om hjärtat och företagen har rejäla rabatter på bilarna från Volvo.
Volvon är snart en gammal relik från tiden då man konverterade ICE bilar till eldrift.
Folkvagnen en rejält uppgraderad elbil baserad på en ren elbilsplattform och enligt alla tester riktigt bra.
Sen att XC40 säljer bra är väl att Volvo ligger svenskarna varmt om hjärtat och företagen har rejäla rabatter på bilarna från Volvo.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Det var för lite isolering i de första XC40 bilarna. Vägljud/däckljud var riktigt högt. Vet inte om de löst det nu, men kör en sväng och lyssna på normal väg innan.
Husägare
· Klagshamn
· 109 inlägg
Storleksmässigt är det ju stor skillnad. Här måste du ju väga in hur bilen kommer att användas privat. Har du stor familj tex? Planerar ni att bila på semestern eller köra till skidresa?
Synpunkten är väl om det går att slippa "förmåns"bil helt och få pengar istället. Pengar som kan användas till att köpa en minst 5år gammal bil för. Alltså en bil som är utrustad precis som man vill och inte som staten bestämt. Vad skulle man då välja? Är det bättre "pang för pengen" funktionellt/ekonomiakt alltså?N Neverlucky skrev:
Rent praktiskt är det ingen skillnad. Man lämnar in på service och hämtar ut på exakt samma sätt. Lika för reparationer. Stora skillnaden är att med en egen bil behöver man bara betala för egna kostnader om de uppkommer.
Det varierar beroende på individuella förutsättningar, så man måste kolla själv.
Klicka här för att svara