Hej! Mitt första inlägg, men flitig läsare sedan vi köpte dödsbo för en månad sedan - ett hus fyllt av överraskningar!
Rev ut ett inbyggd skåp och hittade något brunt material (isolering?) som jag undrar vad det är. Bifogar bilder.
Huset är sannolikt byggt 1925-1930. Materialet på bilden verkar ligga på en tjock svart papp som går in under golvet. Det bruna materialet verkar också gå in under golvet. Konstruktionen finns på bottenplan, så undertill finns källaren. I källaren ser man trägolvet ovan, men oklart hur många lager golvet är byggt i. Antagligen två lager med detta bruna emellan …
Någon som vet vad det bruna kan vara? Och hur jag bör tänka kring det?
Tack tack!
Rev ut ett inbyggd skåp och hittade något brunt material (isolering?) som jag undrar vad det är. Bifogar bilder.
Huset är sannolikt byggt 1925-1930. Materialet på bilden verkar ligga på en tjock svart papp som går in under golvet. Det bruna materialet verkar också gå in under golvet. Konstruktionen finns på bottenplan, så undertill finns källaren. I källaren ser man trägolvet ovan, men oklart hur många lager golvet är byggt i. Antagligen två lager med detta bruna emellan …
Någon som vet vad det bruna kan vara? Och hur jag bör tänka kring det?
Tack tack!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan nog vara torv ja. Jag har torvisolering i mitt hus byggt 1927.
Jag tänker kring det att torv förmodligen inte har det bästa isoleringsvärdet, men i gengäld så har huset klarat sig från mögel och röta i snart hundra år. Så jag vill inte riskera att förstöra en fungerande konstruktion med moderna material.
"Laga inget som funkar"!
Jag tänker kring det att torv förmodligen inte har det bästa isoleringsvärdet, men i gengäld så har huset klarat sig från mögel och röta i snart hundra år. Så jag vill inte riskera att förstöra en fungerande konstruktion med moderna material.
"Laga inget som funkar"!
Tack båda för svar! Ja, vårt hus är helt luktfritt trots sin ålder så håller verkligen med om att låta vara! Allt gott!
Klicka här för att svara