S Styrman_jansson skrev:
Tänk på att även om bostadsrätt kostar nästan lika mycket som ett hus, så blir underhållskostnaderna ofta mindre i en förening med god ekonomi. Ni behöver också inte oroa er/spara för tunga utgifter såsom takbyten, omdräneringar, ommålning mm. Detta sköter föreningen om via er avgift.

Den största utgift ni kan åka på är typ badrumsrenovering.

Ni säger att ni är ohändiga. Det blir snabb mycket pengar om man ska anlita hantverkare till allt i ett hus. Fråga er såhär; Kan ni tänka er att ägna en semester åt att måla om ett hus? Byta takpannor som gått sönder? Byta vindskivor? Byta en ytterdörr?
Hm.. Det har jag inte tänkt på. Tack för den inputen.(om bostadsrätter)

Jag har aldrig gjort annat än att måla om ett staket så för min del vet jag inte vad jag klarar av. Min partner har gjort lite mer tidigare så enklare saker för att sköta om huset kommer vi klara av tror jag. Men inga större renoveringar. Ytskikt ja, men mycket mer än så vet jag inte. Det är därför vi gärna väljer bort renoveringsobjekt.

S Styrman_jansson skrev:
Tänk på att även om bostadsrätt kostar nästan lika mycket som ett hus, så blir underhållskostnaderna ofta mindre i en förening med god ekonomi. Ni behöver också inte oroa er/spara för tunga utgifter såsom takbyten, omdräneringar, ommålning mm. Detta sköter föreningen om via er avgift.

Den största utgift ni kan åka på är typ badrumsrenovering.

Ni säger att ni är ohändiga. Det blir snabb mycket pengar om man ska anlita hantverkare till allt i ett hus. Fråga er såhär; Kan ni tänka er att ägna en semester åt att måla om ett hus? Byta takpannor som gått sönder? Byta vindskivor? Byta en ytterdörr?
+1 på detta!

Dessutom, avgiften man betalar i en BRF får man till stor del betala som villaägare också, fast där kommer den i form av villaförsäkring, sophämtning, värme, vatten/avlopp, bensin och underhåll till gräsklipparen osv osv. D.v.s sådant som avgiften man betalar till BRF täcker när man bor i bostadsrätt.

• Gilla
Marida
  • Laddar…
M Marida skrev:
Hm.. Det har jag inte tänkt på. Tack för den inputen.(om bostadsrätter)

Jag har aldrig gjort annat än att måla om ett staket så för min del vet jag inte vad jag klarar av. Min partner har gjort lite mer tidigare så enklare saker för att sköta om huset kommer vi klara av tror jag. Men inga större renoveringar. Ytskikt ja, men mycket mer än så vet jag inte. Det är därför vi gärna väljer bort renoveringsobjekt.
Ett hus som är äldre än 10år är mer eller mindre i ett konstant behov av åtgärder. Det är t.ex. oftast dags för ommålning om det har träfasad, värmepumpen börjar närma sig medellivslängd ( den går säkert några år till men dags att börja spara till en ny), badrum börjar få så stor avskrivning att försäkringen inte täcker särskilt mycket om man skulle få en vattenskada m.m.

Tro mig, jag vill inte avskräcka er men att äga ett hus är inte bara ett boende utan till viss del en rätt kostsam ”hobby”.

Man får tänka till lite om man tycker det är värt det.

M Marida skrev:
Frågan handlade om hur stabila våra arbeten är, inte vad vi har för tillgångar.
Oj. Försök förstå hur jag menar. Jag menar, i min värld så är verkliga ”löneökning”, en inkomst som kommer från en tillgång. Har man tillgångar som genererar inkomst, då jobbar pengarna åt en.

Mitt råd: försök leta efter annat boende som ni kan hyra. Sedan omsätter ni det sparade kapitalet till tillgångar som genererar inkomst i någon form.

Att ta ett blancolån på några hundra tusen för att få ett lite större hus..Nja, tänk efter noga innan ni gör det. Är det dessutom så att ni dessutom inte är händiga och behöver ha in hantverkare, då springer det iväg snabbt.

Vi är åtta i vårt hus, och endast en toalett. Det är omöjligt att hitta någonting perfekt om man inte är tät sim en oligark... Lösningen stavas kompromiss.

Utan att låta allt för negativ så kanske ni får sänka era krav/önskemål. Man måste särskilja på vad man behöver och vad man kan få! Ett kontor behöver inte vara ett måste, det kan vara önskemål. I värsta fall får man sitta vid ett skrivbord i hallen/köket/vardagsrummet. Att alla barn ska ha eget rum är ingen rättighet men givetvis ett starkt önskemål.

Att bo centralt kostar och då får man offra annat (om man inte har tillräckligt med pengar).

• Gilla
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
Hej!

Jag känner igen din situation, har varit i liknande.
Vi köpte för 5 år sedan, med vetskapen att vi kanske inte valde rätt del av stan samt att vi bodde för litet.

Vi flyttade nyligen till ett större hus där vi kan bo länge med 3 barn men trots att vi sålde med vinst hade vi inte sparat så flitigt att vi hade handpenningen. Det var en avsevärd diff och därför behövde vi ta ett blancolån.

Banken hade inget emot detta, eftersom vi har en hög inkomst och stabila jobb, och vi band både räntor och elpris så vi sitter rätt säkert i tre år. Jag valde dock helt bort hus med eluppvärmning eller för få rum. Inga renoveringsobjekt var aktuella, det hade vi redan provat. Nu har vi ett nyrenoverat hus med 8 rum på drygt 200 kvm vilket känns ok i vår situation. Vi bor i en mindre stad, och är fasta kunder i samma bank som gav oss kalkylen. Andra banker var inte intresserade av att låna ut blanco.

Jag tänkte så mycket på rädslan att vi inte skulle få köpa, och skämdes lite över min usla sparförmåga, att det tog tid (och drivkraft från min fru) för att vi ens skulle prata med banken. Men de gav en förvånansvärt bra kalkyl med stort utrymme för oss att leta hus.

Mitt råd skulle vara att ge sig in på marknaden snarast, och köp det ni vill ha om ni har råd med det, för det kommer inte kännas som lika mkt pengar om 10 år, med inflation och högre löner, däremot är det jobbigt att bo litet när familjetempot är högt och behovet av återhämtning är stort.

lycka till!

• Gilla
Marida och 1 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Lösningen stavas kompromiss.
Kissa i vasken? :rofl:

Om det är kärvt med pengar till handpenning så för er egen skull sätt er inte i knipa. Förutom att det alltid kan komma oförutsedda utgifter med ett hus så är det kanske än mer troligt om objektet är i renoveringsbehov. Sen får ni inte glömma kostnaderna för lagfart och pantbrev som ni kommer behöva med hög belåningsgrad. Utöver det är en flytt också en kostnad och flytt från lägenhet till hus drar ofta med sig en den nödvändiga inköp. Ni har säkert funderat på allt detta men ville bara vänligt nämna dessa tankar.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, en till bil att ta sig till jobbet med kostar långt under 100k. Det finns många som köpa en jobb-bil för 30k och om det håller mer än ett år så är det bra.
Det borde ingå i läroplanen att tala om för elever att ett körkort är närmast ett måste i dagens värld. Så många fler möjligheter. Vad kostar ett körkort? 2k?
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, en till bil att ta sig till jobbet med kostar långt under 100k. Det finns många som köpa en jobb-bil för 30k och om det håller mer än ett år så är det bra.
Det borde ingå i läroplanen att tala om för elever att ett körkort är närmast ett måste i dagens värld. Så många fler möjligheter. Vad kostar ett körkort? 2k?
T Thomas_Blekinge skrev:
Bra sagt! Med tillägget att din läroplan i så fall rimligen innehåller ett ekonomikapitel som pedagogiskt visar att det var ett bra tag sedan (med råge dessutom) som kostnaden för ett körkort pulvriserade tvåtusenkronorsvallen. Och att kostnaden därutöver per bil per månad ligger på några k förutom bensinpriset/mil - då tänker jag på service/oförutsedda påkissningar/förbrukningsmaterial (såsom däck, värdeminskning, parkeringsblessyrer, motorvärmarplatser och den dubbla risken för böter pga rattsurfande osv etc) vilken rimligen och sammanslaget bör räknas in under posten 'boendekostnader'. I ditt exempel t ex, att köpa en bil för 30k som kanske håller ett år, innebär 2500kr/mån utan att ens räkna med ovanstående poster. Glädjekalkyl kan tänkas då jag inte räknat in risken för att någon i hushållet råkar tanka diesel i en bensinare eller, ännu värre, bensin i en dieseldriven en. Elbilar undantagna.

Samtidigt bör vi heller inte glömma bort kapitlet om den infrastrukturella vikten av att skyndsamt stimulera utbyggnaden av kollektivtrafik i läroboken - åtgärder som antagligen landar minst lika bra i skogarnas välbefinnande samtidigt som det skulle lindra svedan i svennebananernas, av stress redan tyngda, vardagsekonomiska pussel.

Vilket i så fall, som en ren bonus, även kullkastar finalpremissen i ditt resonemang.

Å andra sidan tror jag att medelfamiljen lägger mera budget på att hålla bilarna i skick än på relationerna människorna emellan som skall ratta dem... Det är fan så knepigt att veta hur allting skall göras.

Utifrån ovanstående babbel är mitt råd till TS - förutom att ni bör ta de råd ni får i forumtrådar på nätet med en stor skopa salt (mitt eget inkluderat) - att ligga lågt ifråga om att binda ris till egen rygg - rikedom (eller glädje ännu hellre) är kanhända inte skrivet i valören på de pengar du cirkulerar, boendeområden, ytskikt eller den golvuppvärmda kolmårdsmarmor du vilar morgonfötterna på när du kissar, snarare mäts detta kanske bättre i valutan av den tid som du kan lägga på att vara närvarande i nuet med de människor du älskar, att jobba mindre borta och vara mera hemma? Vilket jag hävdar är möjligt att göra nästan vart som helst i Sverige.

Och är det inte en helknasig värld, egentligen, när det knappt är möjligt att ens spara ihop till en bostads handpenning? Trots att en lämnar bort ungarna till andra för att göra 'viktigare saker' majoriteten av tiden. Vecka ut och vecka in.. förutom på sport- och påsklovet, då. Men livet är mer än så, vilket kanske är en annan fråga ... så jag avslutar med en önskan om att det ordnar sig bra för er till slut!

• Gilla
Marida
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Kissa i vasken? :rofl:
Nä, tvättbara tygblöjor!

D Dilato skrev:
Bara om man bor hyfsat centralt. Jag har bott i Göteborg nästan hela mitt liv och spårvagn/buss tar alltid minst dubbla tiden gentemot bil vart man än ska, och man kan inte köpa med sig nästan någonting som väger eller tar plats. Bor man i villa och inte har bil så blir en sån enkel sak som att köpa 5 säckar planteringsjord en näst intill omöjlig uppgift.
Jag växte upp i V:a Frölunda och cyklade in till city på 20 minuter. Spårvagn tog 30 minuter och buss 25. Sedan blev jag cykelbud och spenderade arbetsdagen i sadeln. Och så cyklade jag till och från jobbet. :strong: 5 dagar i veckan, 7 timmar i sadeln. Plus helgernas utflykter. Jag har aldrig varit så tränad som då. Till och med lumpen som jag gjorde direkt efter det var så lugnt att jag blev en potatis under tiden. (kan ju ha berott på att det var helt andra muskler som användes och de var otränade av all statisk cykling)

• Gilla
Meriwether
  • Laddar…
Men TS, det verkar som att det finns en tydligare väg framåt för er nu i alla fall? Men se till att starta upp körkortet nu så det kan övningsköras inom familjen under en tid då ni ändå inte gör så mycket annat. Dessutom betyder det att ni är två vuxna som kan övningsköra med era barn. Själv tog jag det för sent för att få öva med mitt barn så det blir enbart husfrun som handledare där... (färre vuxna handledare ger färre tillfällen att få övningsköra privat vilket blir dyrare eller tar längre tid)

• Gilla
Marida
  • Laddar…
M Marida skrev:
Alltså, vi bor i en lägenhet med källare, källaren ingår i lägenheten, typ ett radhus med hyres.
Att bosätta sig utanför staden är inte ett alternativ delvis på grund av omständigheterna med körkortet men det finns andra aspekter också som gör att vi inte är intresserade av att bo så, jag uttryckte mig uppenbarligen för enkelt och kort i mitt första inlägg.
Har ni pratat med fastighetsägaren om fukt i källaren. Det är ju ägarens ansvar att den hyr ut lägenheter i friskt skick!

• Gilla
Meriwether och 1 till
  • Laddar…
Är oxå inne på att lösa de problemen ni har så gott det går i det boende ni har först och sedan spara så mycket ni kan sammtidigt ni har ögonen öppna på marknaden.
Fukt i boendet ska hyresvärden ta hand om om det är en del av bostaden.
Fler toaletter är ju dock svårare att lösa men med rätt inställning så fungerar ju detta säkert något år till-
Från nu och fram till ev köp så börja redan nu spara så mycket ni kan för framtiden och ta körkort om ni tror att det kommer behövas framåt.
För att visa för banker att man kan hantera en viss månadskostnad så räkna nu fram till er nuvanrade kostnad och den ni tro är eran max gräns. Lägg sedan undan den skillnaden varje månad på ett eget konto så får ni en bra grundplåt till hus/lägenhets köp på samma gång ni provar på den högre månadskostnaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.