750 läst ·
5 svar
750 läst
5 svar
Svårt med bra kontorsbelysning?
Hej,
Vi försöker få bra kontorsbelysning på jobbet och har frågat många experter som tycker det är svårt och kan inte lämna skiss eller besked hur det bör ser ut.
Då jag fått mycket hjälp av er innan och jag vet här finns mycket kunskap så hoppas jag här finns någon kunnig inom kontorsbelysning.
Kontoret har lågt till tak 220cm och är ca 4x4m, så lite speciella och svåra förutsättningar.
Jag har läst och kommit fram till ledplattor som bygger ner 5cm eller ljusskenor med spottar som man sätter 50cm in från väggen och riktar ut mot väggen, finns det fler bättre alternativ?
Tack på förhand!
Ha de gott!
Mvh
Bambi
Vi försöker få bra kontorsbelysning på jobbet och har frågat många experter som tycker det är svårt och kan inte lämna skiss eller besked hur det bör ser ut.
Då jag fått mycket hjälp av er innan och jag vet här finns mycket kunskap så hoppas jag här finns någon kunnig inom kontorsbelysning.
Kontoret har lågt till tak 220cm och är ca 4x4m, så lite speciella och svåra förutsättningar.
Jag har läst och kommit fram till ledplattor som bygger ner 5cm eller ljusskenor med spottar som man sätter 50cm in från väggen och riktar ut mot väggen, finns det fler bättre alternativ?
Tack på förhand!
Ha de gott!
Mvh
Bambi
Vi brukar använda led plattor i kontorsutrymme, smidiga att ha där det finns undertak men även utanpåliggande med ram. Låga bygghöjden är ju bra i ditt fall. Har mest monterat kändare märken typ philips/zebra och tycker ljusspridningen har varit bra på dom flesta! Med vit/opal färgade skyddsglas så blir det väldigt behagligt ljus också.
Eller hmm 220 till tak skrev du ju , är ju ganska lågt, i så fall kan även armaturer som monteras i tak/väggvinkel fungera väldigt bra typ: solarlight lq2s eller dylikt. Sen beroende på om man ska ha skrivbord mm kan man ytterligare komplettera med en häng/kontorsarmatur, många har ljusspridningen både ner och upp vilket ökar allmänbelysningen 
Redigerat:
Tror att utöver bra allmänbelysning i tak, med höga Ra-värden på ljuset (kallvitt/dagsljus), så behövs lite mysigare varmvitt ljus också, t ex i form av vägg- och skrivbordslampor.
Spottar är jag lite tveksam till. Tycker att de bygger mkt men ger dåligt med ljus, utom i ljuskäglan där det snarast är stor risk att bländas när det är lågt i tak, och med stor risk att ngn som går/står kommer i vägen och skuggar.
Baserat på egna erfarenheter hemma med klen takhöjd, (220 cm i vardagsrum, annars 200 cm).
Spottar är jag lite tveksam till. Tycker att de bygger mkt men ger dåligt med ljus, utom i ljuskäglan där det snarast är stor risk att bländas när det är lågt i tak, och med stor risk att ngn som går/står kommer i vägen och skuggar.
Baserat på egna erfarenheter hemma med klen takhöjd, (220 cm i vardagsrum, annars 200 cm).
Klicka här för att svara