Hej,

Har haft hantverkare hemma som har kakalt badrumet. Resultatet är jättebra förutom en sak, vi har svarta klinkerplattor på golvet och meddelade att vi ville ha svart klinkerfog. Nu när det är klart ser fogen grå ut och resultet är inte riktigt som vi hade tänkt oss. Hittade dessutom en säck med klinker fog och färgen som de har använt är antracit grå. Efter att ha frågat om detta sa de att svart klinkerfog inte går att få och att den de använt är det mörkaste som finns.

Är det någon som känner till något om det här? Det har använt sig utav märket LIP.

Helt svart är svårt att få det tror jag. Dessutom är antracit bättre, den kommer inte missfärgas lika mycket av kalk och liknande.

För att rädda situationen kan ni ju färga fogarna. Har inte provat det själv, men det finns speciella produkter för det och resultatet ska tydligen bli bra. Sedan är ju frågan om det finns svart färg... :P

Jämfört med svarta klinkerplattor så kommer nog vilken fog som helst se åtminstone grå ut.

Kiilto har svart kakelfog som man kan blanda med fogförstärkare och använda den på golv, men den blir inte riktigt svart iaf inte mot svarta plattor

Oxå PCI har en fog som heter svart och som dessutom är förvånansvärt svart. Dessvärre hjälper det inte Ts. Jag har inte själv använt just Lip´s antracit men övriga fogföretags antracit brukar se ganska grå ut när den väl härdat färdigt. Särskilt mot svarta plattor.

Jag har köpt grafit färgad fog till svarta plattor, på k-rauta tror den hette casco...Såg svart eller nästan svart ut på provplattorna som fanns på varuhuset.

Tror du ska stå på dig att ha svart fog...blir snyggt tror jag. Dessutom ska hantverkarna göra som du säger och har beställt. Allt annat är oacceptabelt, att säga att det inte finns gör att du bör ta ett långt samtal med dom(efter att du köpt fogen)...Ge dig inte och hittar du svart eller grafiten så fråga varför de fogade innan de talade med dig angående färgen?

Lycka till och var vänlig men bestämd...

Fredrik80 skrev:
Tror du ska stå på dig att ha svart fog...blir snyggt tror jag. Dessutom ska hantverkarna göra som du säger och har beställt. Allt annat är oacceptabelt, att säga att det inte finns gör att du bör ta ett långt samtal med dom(efter att du köpt fogen)...Ge dig inte och hittar du svart eller grafiten så fråga varför de fogade innan de talade med dig angående färgen?
Hehe, du verkar tro att hantverkare resonerar som oss vanliga dödliga. Om det vore så enkelt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.