3 996 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
svart innertak
aj oj och ah! Kikade upp på vinden och fick känna en fuktig luft och såg svart råspont i taket. Vitt ludd på en del ställen gav mej kalla kårar! Pannan i huset ersattes av bergvärme för tio år sen och tilläggsisolering skedde på vinden för 15-20 år sen. I samband med tilläggsisolerinen isolerades det så kraftigt att luftspalten ner mot katvinden försvann. Ingen cirkulation alls idag och som sagt var är pannan borta så murstocken värms inte upp som i begynnelsen.
Blir väl till att byta råspont och fixa luftintag till vinden så att ventilationen cirkulerar på ett tillfredsställande sätt.
Har jag frågor, javisst.
Öppna upp i takfoten, göra luftspalt upp mellan kattvind och vind. Behövs det även ventiler i taknocken där luften kan strömma ut?
Hur mycket bör man öppna nere i takfoten för att få in tillräckling med luft? Räcker det med 2 cm borrhål här och var?
Tips...
Blir väl till att byta råspont och fixa luftintag till vinden så att ventilationen cirkulerar på ett tillfredsställande sätt.
Har jag frågor, javisst.
Öppna upp i takfoten, göra luftspalt upp mellan kattvind och vind. Behövs det även ventiler i taknocken där luften kan strömma ut?
Hur mycket bör man öppna nere i takfoten för att få in tillräckling med luft? Räcker det med 2 cm borrhål här och var?
Tips...
Alltså, det är inte säkert att mer ventilation är lösningen. Mer ventilation drar in mer kalluft vintertid.
Självklart bör du hålla "sidovindarna" i kontakt med den stora vinden, om det är det du menar med "kattvindar".
Jag skulle fundera på om ångspärren är ok och eventuellt att ta bort tilläggsisoleringen. Har du en fungerande ventilation i bostaden, helst med undertryck?
Självklart bör du hålla "sidovindarna" i kontakt med den stora vinden, om det är det du menar med "kattvindar".
Jag skulle fundera på om ångspärren är ok och eventuellt att ta bort tilläggsisoleringen. Har du en fungerande ventilation i bostaden, helst med undertryck?
Ja, kattvind=sidovind. Jag ska öppnar upp så det blir cirkulation. Om jag har fungerande ventilation i huset vet jag ej. Byggt -60 och då eldades det fullt i pannan så förmodligen fungerade ventilationen då. Idag bergvärme, ventilluckor i källaren... hur vet man om ventilationen är tillräcklig?
"Ångspärren" består av svart papp.
Väggar:tapet-spånskiva-svart papp-isolering-bräder-sidovind
Tak:takskivor-råspont-svart papp-kutterspån-tilläggsisolering-övervind
Tar man bort tilläggsisoleringen på vinden är väl risken att det blir kallt i rummen? Eller får man leva med det för att slippa mögelvind? Eller ska man ta bort kutterspånet och lägga på riktig fuktspärr och isolera som bara tusan?
"Ångspärren" består av svart papp.
Väggar:tapet-spånskiva-svart papp-isolering-bräder-sidovind
Tak:takskivor-råspont-svart papp-kutterspån-tilläggsisolering-övervind
Tar man bort tilläggsisoleringen på vinden är väl risken att det blir kallt i rummen? Eller får man leva med det för att slippa mögelvind? Eller ska man ta bort kutterspånet och lägga på riktig fuktspärr och isolera som bara tusan?
Dina problem har säkerligen med en kallnad murstock samt tilläggsisoleringen att göra.
Jag skulle fokusera på en ny ångspärr samt bättre (forcerad) ventilation i bostaden så att du skapar undertryck i bostadsdelen. Tag de lugnt med isoleringen, du vill ju helst att vinden håller ett par grader högre temp än ute.
Ångspärr kan vara trixigt eftersom även väggar måste åtgärdas om det ska göras rätt. Du kan ju börja med en förbättrad ventilation och se hur det blir nästa vinter.
Jag skulle fokusera på en ny ångspärr samt bättre (forcerad) ventilation i bostaden så att du skapar undertryck i bostadsdelen. Tag de lugnt med isoleringen, du vill ju helst att vinden håller ett par grader högre temp än ute.
Ångspärr kan vara trixigt eftersom även väggar måste åtgärdas om det ska göras rätt. Du kan ju börja med en förbättrad ventilation och se hur det blir nästa vinter.
Klicka här för att svara