Jag kopplar 12v i min husvagn nu. När jag tittat i båd och husvagnsbutiker har det enbart funnits rullar med synliga röda och svarta trådar, men ingen där dessa båda trådar är inkapslade i ett svart eller vitt hölje som ”normala” kablar för 230v.

Heter dessa något speciellt och vad ska jag söka på för namn?
 
Kan du inte använda den kabel du jämför mot? Har du hittat en kabel för normal elinstallation som skulle passa ditt behov, kör på den då (y):D
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Kan du inte använda den kabel du jämför mot? Har du hittat en kabel för normal elinstallation som skulle passa ditt behov, kör på den då (y):D
Det där var inget svar på min fråga... Nej, jag vill inte ha lösa kablar som jag drar runt i husvagnen. Det bli fler än två, så att säga. Vill gärna ha det så att det ser mer proffessionalitet ut och så som det är draget innan är dessa båda kablar inkapslade i ett yttre hölje.
 
Jag menade:
M Mogg skrev:
, i ett svart eller vitt hölje som ”normala” kablar för 230v.
Du hänvisar ju till vanliga installstionskablar? Eller missförstod jag något? Kika på länkarna jag postade
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Jag menade:


Du hänvisar ju till vanliga installstionskablar? Eller missförstod jag något? Kika på länkarna jag postade
Det ordnade nog sig. Har tittat på dina länkar och kablarna jag menar heter lågspänningskabel. Visste ju inte vad kablarna kallades för, men du upplyste mig om detta!

Hittade sådana kablar på Hornbach, men de måste finnas på fler ställen. Installationen ser mindre ”sladdrig” ut med sådan kabel.
https://www.hornbach.se/shop/Lagspa...svart-metervara/3869350/artikel-detaljer.html

Sedan var det jag som totalt missuppfattade ditt första inlägg.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
M Mogg skrev:
Har tittat på dina länkar och kablarna jag menar heter lågspänningskabel.
Lågspänning är intervallet 120-1500V likspänning eller 50-1000V växelspänning, dvs vanliga installationskablar man använder för 230V/400V. Dom funkar förmodligen utmärkt att använda i ditt fall, men det du bör tänka på är att det lätt blir ganska höga strömmar när man kör på 12V, så det är viktigt att dimensionera kablar och annan kopplingsutrustning efter tänkt belastning och säkra av på rätt sätt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det är nått "lurt" med kalkylatorn, säkrar man 16A så rekommenderar den 16mm2 och det ska vara ca 2,5mm2.
Man ska ha ungefär samma säkringar till samma area OAVSETT vilken spänning man har.
Så man kan säga att: 10A=1,5mm2, 16A=2,5mm2, 20A=4mm2, 25A=6mm2. Det gäller för ledarens belastning.
Sedan måste man även ta hänsyn till längden men då handlar det inte om belastningen på kabeln utan om det spänningsfall man får vilket till stor del beror på längden.
Resistiviteten för koppar = 0,0175 ohm m/mm² vid 15°C. ... D.v.s. 10 m av en 0,5 mm² kopparledare har vid 15°C resistansen RL=0,0175 x 10 / 0,5=0,35 ohm.
 
Har ingen husvagn, men väl en båt. För små förbrukare (små led-lampor m.m.) och korta ledningar så brukar jag använda vanlig SKX 2x0.75 ("lampsladd"). Finns i svart, vit och en massa andra färger.

För lite större lampor och andra mellanstora förbrukare eller längre ledningar brukar jag använda RKXB 2x1,5. Oval med svart hölje. Finns bland annat på Clas Ohlson.
https://www.clasohlson.com/se/Bilkabel-RKXB-2x1,5/p/49-97-15
RKXB brukar finnas i 2x2,5 också på biltillbehörsaffärer.

Ska jag upp på större areor ändå så blir det oftast lös RK i slang. Och då det som vi industrin kallar robotslang som är något helt annat än de sladdriga slangar som används vid elinstallation i fastigheter. Jag vet dock inte var man som konsument kan köpa sådan slang.

Behöver jag många ledare så är RKKB en bra kabeltyp. Den används normalt för belysningskabeln till släpvagnar, men går naturligtvis att använda till annat också. Rund med svart hölje.
https://www.clasohlson.com/se/Bil-,-båt--och-släpvagnskabel-RKKB-7x1,5/p/49-114-10

Det man får leva med med alla dessa kabeltyper är att ledarna under höljet inte är röda och svarta utan istället ljusblå och brun i fallet med SKX och ofta grå och svart för RKXB.
 
S Svante Svenson skrev:
Glöm nu inte att räkna på förbrukning och avsäkra korrekt, så att de nya sladdarna inte börjar brinna. Här har du en kalkylator jag googlade fram: [länk]
PNO PNO skrev:
Har ingen husvagn, men väl en båt. För små förbrukare (små led-lampor m.m.) och korta ledningar så brukar jag använda vanlig SKX 2x0.75 ("lampsladd"). Finns i svart, vit och en massa andra färger.

För lite större lampor och andra mellanstora förbrukare eller längre ledningar brukar jag använda RKXB 2x1,5. Oval med svart hölje. Finns bland annat på Clas Ohlson.
[länk]
RKXB brukar finnas i 2x2,5 också på biltillbehörsaffärer.

Ska jag upp på större areor ändå så blir det oftast lös RK i slang. Och då det som vi industrin kallar robotslang som är något helt annat än de sladdriga slangar som används vid elinstallation i fastigheter. Jag vet dock inte var man som konsument kan köpa sådan slang.

Behöver jag många ledare så är RKKB en bra kabeltyp. Den används normalt för belysningskabeln till släpvagnar, men går naturligtvis att använda till annat också. Rund med svart hölje.
[länk]

Det man får leva med med alla dessa kabeltyper är att ledarna under höljet inte är röda och svarta utan istället ljusblå och brun i fallet med SKX och ofta grå och svart för RKXB.
Tack för alla svar!
Har monterat 3 dubbla USB-uttag varav ett är inkopplat. Valde 2.5mm2-kabel till dessa, trots att det uttaget längst bort bara krävde kabel på ca 4-5 meter. De 2 närmsta uttagen kräver ca 1.5 meter kabel. Måste dock räkna på det runda 12v-uttaget som ligger lite längre bort och kräver kanske 8 meter kabel, för den måste dras runt i husvagnen. Det uttaget är för TVn. I brist på bättre kunnande drar jag från batteriet och säkrar upp det. Kommer inte ihåg just nu vilken säkring jag valde för det USB-uttaget som är i funktion. Flatstift Midi i alla fall.

Den kabeln jag fick tag på igår torsdag innehåller två ledare. Den ena röd och den andra blå, men det får jag leva med. Bara man inte blandar ihop + och -. Men röd blir ju +.

Jag valde Sutars USB-uttag. 5A.
https://www.hjertmans.se/produkter/...igarettuttag/usb-uttag-5a-svart-med-belysning

Vad för säkringar behövs för dessa uttag?
 
E elmont skrev:
Det är nått "lurt" med kalkylatorn, säkrar man 16A så rekommenderar den 16mm2 och det ska vara ca 2,5mm2.
Man ska ha ungefär samma säkringar till samma area OAVSETT vilken spänning man har.
Så man kan säga att: 10A=1,5mm2, 16A=2,5mm2, 20A=4mm2, 25A=6mm2. Det gäller för ledarens belastning.
Sedan måste man även ta hänsyn till längden men då handlar det inte om belastningen på kabeln utan om det spänningsfall man får vilket till stor del beror på längden.
Resistiviteten för koppar = 0,0175 ohm m/mm² vid 15°C. ... D.v.s. 10 m av en 0,5 mm² kopparledare har vid 15°C resistansen RL=0,0175 x 10 / 0,5=0,35 ohm.
Den verkar beräkna kabelarean för ett spänningsfall på under 0,5 V, om man matar in längden 1m så får man 0,75mm2, 2m ger 2,5 mm2 osv.
 
S Strontus skrev:
Den verkar beräkna kabelarean för ett spänningsfall på under 0,5 V, om man matar in längden 1m så får man 0,75mm2, 2m ger 2,5 mm2 osv.
Spänningsfallet i 12v behöver vara mycket lägre än i 230v system då förlusterna i procent blir mycket större.

Ang kabel, kolla Elfa exempelvis, de har stort sortiment av kabel.
 
M Mogg skrev:
Vad för säkringar behövs för dessa uttag?
Jag skulle säga att det beror på kabelvalet. Säkringen är ju till för att skydda själva installationen, inte det enskilda uttaget.
Använd de schabloner som brukar användas vid vanlig 230V-installation. Dvs
1,5 kvadrat - 10A,
2,5 kvadrat - 16A
4 kvadrat - 20A
osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.