KnockOnWood skrev:
Det var alltså en byggmästare som byggde åt mig. Allt utom vissa inredningsdetaljer, t.ex. kök.

Och ja, de har en snygg väggkonstruktion.
Jag kompenserade genom att "tvinga" byggmästaren att göra en vägg med 31 cm isolering (mot VVs 34).
Kollar man på Älvsbyhus, Borohus och 90% av alla andra tillverkare, så brukar standard vara strax under 200mm isolering i ytterväggarna.

Östlund skrev:
Kollar man på Älvsbyhus, Borohus och 90% av alla andra tillverkare, så brukar standard vara strax under 200mm isolering i ytterväggarna.
Nja, så ila är det väl ändå inte? Kanske du sitter med gamla uppgifter.

Men det är svårt att hitta tekniska specifikationer på husfabrikernas hemsidor. Det är mest planlösningar och flum.
Jag började med Ä-hus, fortsatte med Boro, och det var först vi Smålandsvillan jag hittade något om isolertjockleken.
De har i alla fall 250mm.
http://www.smalandsvillan.se/kopa-villa/En-generos-smalanning.aspx

Korrigering
Hos Borohus hittade jag en leveransbeskrivning, den tog bara en stund att ladda ner.
De har 285 mm isolering i ytterväggarna.

Redigerat:
Där ser man. Det är ju den nya trenden nu, att ha ordentligt isolerade väggar..
Så det vore kanske konstigt om andra inte följer efter..

Nu har vi varit på banken och pratat om att bygga nytt hus..

Hon var jättepositiv till att vi ska köpa ett stomrest hus från Villa varm..
Hon hade kollat runt på deras hemsida, och blev lite imponerad av det..

Så nu ska vi ta första steget och köpa en tomt. Om jag får som jag vill så lägger vi en handpenning på tomten om 10%. Och sedan när det börjar bli dags att bygga så löser man resterande 90% med byggnadskreditivet.
Dom erbjöd ett vanligt banklån tills vidare, om nu inte kommunen som säljer tomten godkänner en handpenning.

Nu börjar det röra på sig här. Vi har en köpare på huset och banken är inte helt negativa. Villkoret för att få kreditivet är att vi gör en förvärdering av huset så att värdet täcker upp byggkostnaden. Det är vi väldigt positiva till (och hade tänkt göra ändå!) för vi stoppar själva alla byggplaner om det nu visar sig att huset är värt mindre än kostnaden. Vi hoppas att det visar sig att värde o byggkostnaden iaf går jämnt upp, men jag är tveksam. Kalkylen landar på ca 3,2 milj vilket är mkt pengar!!! Men jag är å andra sidan ingen mäklare. ;-)

Det har inte varit svårt att söka kredit, men vi har visat banken att vi utan problem kan leva under de normvärden de räknar på. Vi har visat att vi kan spara minst 8000kr/månad med nuvarande hus (och då har vi inte späkt oss på något sätt). Vi klarar alltså en ränte- och amorteringskostnad på ca 14000kr utan problem i krisläge. Det och att vi nu får begärt pris på huset gör att handpenningen finns.
Men eftersom vi ligger på gränsen för att klara 8%-räntegränsen med vår kalkyl (som inte är ngt "lull-lull" alls i princip) behöver vi ha en förvärdering. Inga konstigheter alls! Tycker att banken har varit mycket bra i våra diskussioner och att de krav dom ställer är rimliga.

• Gilla
Byggmarodören
  • Laddar…
Kanske ska tillägga att kalkylen är en totalkalkyl inkl tomtkostnader och hela paketet.

I våran kalkyl så presenterade vi inte några kostnader för färdigställande av tomt.
Dock så är tomten helt plan, skiljer 2cm som mest enligt nybyggnadskartan :)

Vår tanke är att fixa tomten året efter att huset är klart.

Östlund skrev:
I våran kalkyl så presenterade vi inte några kostnader för färdigställande av tomt.
Dock så är tomten helt plan, skiljer 2cm som mest enligt nybyggnadskartan :)

Vår tanke är att fixa tomten året efter att huset är klart.
Något färdigställande av tomt är ej medräknad. Det har vi tänkt ta efterhand vi bor in oss. Vi båda är ordentligt trädgårdsintresserade så det blir halva nöjet att pyssla och fixa. Så som tomten ser ut kan man med ganska små medel ordna till det riktigt bra. Visst, det blir ingen golfgreen, men en ok grönyta!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.