Hej

Har en ebeco golvvärme i ett av badrummen.
Men har svårt att få bra värme, antigen är det för varmt eller så blir det kallt. Går inte att få ett bra mellanläge. Försöker att bara vrida vredet lite men då slår det av ist.

Vrider man sen upp den för att få varmt igen så blir det ist varmare än vad det behöver vara.

finns det någon lösning? Eller ska man byta termostat?
 
  • Ebeco termostat för golvvärme med justeringsvred och grön lysdiod på vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Per Ola Persson
Jag skulle tro att det är nåt fel på termostatgivaren, du borde kunna ställa in så att den håller önskad temp
 
Har temp.styrningen fungerat korrekt men nu har problem uppstått eller är det en nyinstallation?

Enl. spec så ska termostaten (EB-therm 55) hålla temp på +- 0,3 grader.
Termostaten är avancerad och har funktion för att både kunna mäta lufttemp och golvtemp (via separat sensor).
Har du koll på vad som används i ditt fall?
 
  • Gilla
Per Ola Persson
  • Laddar…
Golvvärme är svårt att reglera i den mening att golvet skapar en tröghet. Ännu mera så om du var ytterväggar och fönster i badrummet. Visst kan det också vara fel på termostaten!
 
E etompau skrev:
Har temp.styrningen fungerat korrekt men nu har problem uppstått eller är det en nyinstallation?

Enl. spec så ska termostaten (EB-therm 55) hålla temp på +- 0,3 grader.
Termostaten är avancerad och har funktion för att både kunna mäta lufttemp och golvtemp (via separat sensor).
Har du koll på vad som används i ditt fall?
Termostaten sitter inte i badrummet, kan det vara så att den känner av luften är svalare och då slår på värmen. Går det att bara köra med golvgivaren?
 
D dthompa skrev:
Termostaten sitter inte i badrummet, kan det vara så att den känner av luften är svalare och då slår på värmen. Går det att bara köra med golvgivaren?
Från manualen:

Illustration av en termostatens insida med beskrivningar av justeringsfunktioner för golvvärme och rumsreglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Den stod på rätt, bara golvvärme. Kan det vara fel på den då kanske. Eller är den sensorn i golvet?
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Hade en till termostat i ett annat badrum, ska testa byta plats på dom och se om det blir bättre. Isf märker jag kanske vart problemet är.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.