Hej
Jag har öppen planlösning mellan kök och matrum, men två olika golv. När jag flyttade in i huset satt där en nivålist, men den var 10cm för kort och när jag började researcha var det går att köpa förstod jag snart varför; de görs inte längre än 240cm!
Jag tänkte glatt att det kan inte vara så svårt att snida till nåt eget och med liten bit bänkskiva som blivit över skred jag till verket med att tillverka en tröskel i två olika nivåer. Tyvärr är nivåskillnaden inte jämn utan varierar upp till 7mm på olika ställen (ingen jämnt fallande nivåskillnad), och jag orkar faktiskt inte hålla på att nivåanpassa längre! Kan jag kompensera för nivåskillnaden på något sätt och fortfarande få det snyggt? Exempelvis gjuta upp till samma nivå som andra golvet eller lägga nån typ av mjukfog för att nå upp i nivå? Har någon bra tips?
Jag har öppen planlösning mellan kök och matrum, men två olika golv. När jag flyttade in i huset satt där en nivålist, men den var 10cm för kort och när jag började researcha var det går att köpa förstod jag snart varför; de görs inte längre än 240cm!
Jag tänkte glatt att det kan inte vara så svårt att snida till nåt eget och med liten bit bänkskiva som blivit över skred jag till verket med att tillverka en tröskel i två olika nivåer. Tyvärr är nivåskillnaden inte jämn utan varierar upp till 7mm på olika ställen (ingen jämnt fallande nivåskillnad), och jag orkar faktiskt inte hålla på att nivåanpassa längre! Kan jag kompensera för nivåskillnaden på något sätt och fortfarande få det snyggt? Exempelvis gjuta upp till samma nivå som andra golvet eller lägga nån typ av mjukfog för att nå upp i nivå? Har någon bra tips?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Mycket svårt att se golvens höjskillnader på fotot som är rätt uppifrån.
Men det borde gå hur bra som helst att strunta i tröskeln, och spackla igen springan mellan de två golvytorna.
Men det borde gå hur bra som helst att strunta i tröskeln, och spackla igen springan mellan de två golvytorna.
Idén var inte att strunta i tröskeln utan att i så fall spackla upp ytan som kommer vara under tröskeln till nivå med det andra golvet och sen lägga en slät tröskel på alltsammans.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Ja, men varför tröskel över huvud taget?L Linusp3 skrev:
Det är ju till hinder för gamlingar, folk med rullator eller rullstol.
Och för robotdammsugare
När vi byggde nytt år 2010 lade vi inga trösklar alls mellan rummen.
Nu har vi flyttat till en bostadsrättslägenhet, och där finns inga trösklar heller
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 184 inlägg
Man kan ju skarva en nivålist, inte 10 cm från kanten utan mer mittpå där det är skarv mellan två klinkerplattor.L Linusp3 skrev:Hej
Hur stor är nivåskillnaden och vilket golv är högst?
Trägolvet behöver ju röra på sig så man kan ju inte hantera det på samma sätt som klinker.
”Trägolvet” är 7mm högre än klinken.BirgitS skrev:
Trägolvet är nån typ av plastlaminat som är limmad på golvplywood, så att det ska röra sig behöver jag inte ta hänsyn till. Jag vill dock ha en hel tröskel som är av trä.BirgitS skrev:
Well, för att det ser bedrövligt ut utan. Det är inte nån hantverkare som har varit här och snickrat om man säger så...KnockOnWood skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 184 inlägg
Okej, laminatgolv kan jag just inget om men om det är plywood inblandad så är det möjligt att det rör sig. Det kan vara bra att kolla upp instruktionerna för laminatgolv hos någon tillverkare i alla fall.L Linusp3 skrev:
Klinkern borde gå bra att bygga på med något så att du får en yta som är plan. Mjukfog är nog inte så stadig att man ska lägga vikt på den.
Det ser ut som väldigt stor höjdskillnad mellan två klinkerplattor på din sista bild. Går det att trycka till den högre?
Stämmer. Det är just det som gör det så svårt att få tröskeln att ligga fint, och gett mig på att finna annan lösning!BirgitS skrev:
Hur menar du med ”trycka till”? Fixet har väl haft fem år på sig att härda... minst!
Är det bara sista plattorna som är så ojämna? Isåfall hade jag nog försökt knacka loss och sätta dit på nytt, och om det går åt fanders sätta en rejält bred tröskel. Kommer kanske inte bli det allra snyggaste men fogsprånget där ser nästan farligt ut.
Du borde kunna bygga upp och sätta trälisten med ljust fix. Går bra att jämna till så du fyller och tar upp ojämnheterna.L Linusp3 skrev:
Biten av listen som hamnar på trägolvet kan du limma med någon flexibel fog.
P pjkw skrev:
Tyvärr har de som lade golvet inte sparat några av plattorna som blev över (om det nu var några)!L Linusp3 skrev:
Förr eller senare kommer jag bila upp hela golvet, flera av plattorna låter ihåligt när man knackar på dem. Golvet är lagt på annat befintligt klinkersgolv med golvvärme under, och ganska stor effekt går förlorad med dubbla golv att värma upp
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Svartmögel i skarven mellan golv och vögg i duschrum.
Badrum -
Kondens mellan isolerade fönster - vems ansvar?
Juridik -
Tröskel med nivåskillnad mellan två rum
Golv -
Hur tjockt med skumglas för att få ett fullgott isoleringsvärde? Har fått lite olika bud allt mellan 0,3 till 0,6. Tacksam för hjälp :)
Byggmaterial & Byggteknik -
Nivåskillnad mellan golv i badrum (läs vidare i inlägg, svår rubriksättning)
Badrum