Ny husägare - tyvärr nyligen upptäckt kondens på insidan mellan isolerade fönster. Misstankar går mot brist i tätningen eller dylikt. Fönstren är från 2011 när huset byggdes så garantin på fönstren har utgått. Undrar vems ansvar det var att ha upptäckt detta? Är det min undersökningsplikt att ha upptäckt detta? En överlåtelsebesiktning gjordes ca. ett halvår innan tillträde men besiktningsmannen hade inte gjort någon notis om detta. Därefter har en köpargenomgång gjorts men inget nämndes vid den. Vid kontakt med besiktningsmannen svarar han: ”Det beror sannolikt på att det inte syntes. Kondens ser ibland ut som smuts, ibland är det väderlek som gör att det inte noteras.” Är det besiktningsmannen som ska stå till svars för det? Eller ska det räknas som ett dolt fel då varken jag eller besiktningsmannen kunnat se felet vid just den tiden för inspektion?
Är det bara att byta ut fönstren som gäller?

• Kondens synlig mellan isolerglas på fönster, potentiellt orsakad av bristande tätning. Gräsmatta och hus syns genom fönstren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursäkta kanske dum fråga, men det syns inte så bra på bilden. Är det säkert att kondensen är mellan glasen? Brukar vara mer vid kanter, där det är som kallast och inte mitt på. På 3-glas fönster brukar uppstå kondens på utsidan vid varmfront. Men det borde vara likadant på alla fönster då. Ansvaret kan jag inte sia om, speciellt att det är ett svårupptäckt fel. Det borde gå att byta glaskasett bara.

Z zbynio skrev:
Ursäkta kanske dum fråga, men det syns inte så bra på bilden. Är det säkert att kondensen är mellan glasen? Brukar vara mer vid kanter, där det är som kallast och inte mitt på. På 3-glas fönster brukar uppstå kondens på utsidan vid varmfront. Men det borde vara likadant på alla fönster då. Ansvaret kan jag inte sia om, speciellt att det är ett svårupptäckt fel. Det borde gå att byta glaskasett bara.
Om man zoomar in syns det förhoppningsvis lite tydligare. Misstanke om någon form av läckage föreligger då fönstrens insida ser ”smutsiga”/”fläckiga” ut. Det är endast två glaspartier av fyra på rad som är drabbade var det längst till vänster är värst.
Vad kan glaskasetter av denna storleken kosta?

Man byter väl själva glaskasetten inte hela fönstret. Om det är mellan glasen så beror det på att kasetten blivit otät.

Sen är det inte lönt att jaga någon annans ansvar på detta. Ev kan du hoppas på lot goodwill från säljaren om de får dåligt samvete.
Ffa är det inget "dolt fel", de ska varken kunna upptäckas eller förväntas. Att en fönsterkassett läcker är inte helt ovanligt heller. Det finns en prisfaktor här också som kräver att det skulle påverkat priset på huset väsentligt om felet var känt.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Ovanligt tidigt för läckage i kassetten med det hjälper ju föga när garantier gått ut. Är det en två-glaskasset kanske det går att borra upp det yttre glaset och ventilera kassetten så.

Vad är det för fabrikat på fönstren?

S
Brukar vara 10 års garanti på tätheten av isolerglaskasetter.

Ulltand Ulltand skrev:
Ovanligt tidigt för läckage i kassetten med det hjälper ju föga när garantier gått ut. Är det en två-glaskasset kanske det går att borra upp det yttre glaset och ventilera kassetten så.

Det hjälper ju inte eftersom man inte kommer åt att tvätta.

Vad är det för konstruktion? Ser ut som en karm med fast båge i. Annars brukar man sätta glaskasetten direkt i karmen när det inte är öppningsbart.

Jag skulle gissa på att det bara är att be om offert från ett pat olika glasmästare och ta det på underhållskontot.

Ulltand Ulltand skrev:

3-glas..kan man göra något då? Förutom byta hela kassetten?
Ja inte så länge sedan garantin gick ut, så lite typisk.
Tror det är Morups fönster. Alltid bott i bostäder med Elitfönster som inte krånglat. Sämre kvalité på dessa eller måndagsexemplar..

Om man inte vill byta kasetten, så får man leva med den som den är. Tror inte man märker stor skillnad i räkningen om en kammare har bara luft i sig istället av argon, eller vad var det man använde nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.