Fantastiskt vad man lär sig när man snubblar på "parenteser" -
http://www.slu.se/Documents/externw...t/popvet-dok/faktatradgard/pdf96/Tr.96-11.pdf
http://www.slu.se/Documents/externw...t/popvet-dok/faktatradgard/pdf96/Tr.96-11.pdf
Kom själv på grannen som plockade kantareller på vår tomt när vi kom till stugan. Hon försvann illa kvickt, dessutom via en omväg över en annan grannes tomt för att slippa gå på vägen. Jag funderade på att bjuda över dem på kantarellsmörgås när vi själva plockat resten några dagar senare för att se reaktionen
men de var fullt medvetna om att vi visste vad de gjort, och blev själva väldigt avvaktande när vi möttes på promenad, de som annars är så ptatglada när man möts
vi har låtit det bero, men satt upp en skylt som säger att kantarellerna är räknade 
Drar upp en gammal tråd... men måste bara få lite feedback. På vår tomt 1100kvm finns det hallon. Hallonbuskar som egentligen är planterade på grannens tomt, men som har vuxit sig över till vår tomt. Vi "anser" att det som växt över på vår tomt är våra hallon, eftersom vi gärna vill ha dom, samt att varken vi eller grannen har begränsat dom till grannens tomt. Vi har tre barn, så vi vill väldigt gärna ha de hallon vi kan, MEN nu har vi en andra granne, som TAR våra hallon, och som jag sett vid ett flertal tillfällen vara på vår tomt och plocka våra bär. Flera gånger har jag sett honom när jag kommit hem tidigare från jobbet och ingen av oss varit hemma.
Jag antar att man inte får göra så här? Är jag en sur och elak granne om jag går och talar om för honom att det inte är ok att han är inne och plockar bär på vår tomt?
Om han säger " att ni plockar ju aldrig" så är ju svaret enkelt, för att han hinner plocka de mogna bären före oss!!!
Jag antar att man inte får göra så här? Är jag en sur och elak granne om jag går och talar om för honom att det inte är ok att han är inne och plockar bär på vår tomt?
Om han säger " att ni plockar ju aldrig" så är ju svaret enkelt, för att han hinner plocka de mogna bären före oss!!!
Har planterad hallonhäck längs tomtgränsen, av någon outgrundlig anledning finns det nästan aldrig några bär på utsidan häcken trots att det är ett (vått) dike mellan den och vägen...
...har även sett vuxna människor plocka händerna fulla på insidan häcken...
Körsbären tas av fåglarna (bland annat av fiskmås!), äpplena äter rådjuren upp och slutligen så äter människorna hallonen. Bara björnbären som vi får behålla...
Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
...har även sett vuxna människor plocka händerna fulla på insidan häcken...
Körsbären tas av fåglarna (bland annat av fiskmås!), äpplena äter rådjuren upp och slutligen så äter människorna hallonen. Bara björnbären som vi får behålla...
Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
Ja precis. En tredje granne som gör dettaegge skrev:
Hade det varit grannen som planterat dom hade jag inte brytt mej, men eftersom dessa nu är planterade hos grannen, så låter jag rotskotten växa på vår tomt för att vi ska få "egna" buskar.
För det första, en främmande person som går in olovandes på eran tomt är väl lika med hemfridsbrott?
Jag tycker du ska läsa Trobergs tråd om hans "soppiga problem" under Peace & love så kan vi ta diskussionen därifrån sen.snaggletooth skrev:
Jag hävdar fortfarande att det inte är självklart att allemansrätten inte gäller bara för att det är en "tomt".