Märkte i går förmiddag att lampan i kylen flimrade på ett sätt den aldrig gjort förr, men reflekterade inte mer över det där och då. Senare på kvällen började dock flera andra lampor göra samma sak för att därefter slockna helt och tändas igen. Inget lyste starkare än vanligt, men man blir ju ändå lite nojig kring nollsläpp... Bröt i alla fall strömmen och kunde spåra det tillbaka till att alla flimrande/slocknande förbrukare låg på inkommande fas L2. Har därefter vid upprepade tillfällen gjort mätningar, med varierande resultat enligt nedan:

I centralen:
Fasskena L1-jord: ca 225-235 V vid samtliga mättillfällen
Fasskena L2-jord: 0-180-230 V beroende på mättillfälle
Fasskena L3-jord: ca 225-235 V vid samtliga mättillfällen

I fasadmätarskåpet (där ingen huvudsäkring var varm, endast liten "svetsloppa" i fattningen till fas L1, inte L2):
Mätningar gjordes både med huvudbrytaren av och på, men fas L2 har varit mer eller mindre obelastad vid alla mätningar oavsett pga frånkopplade förbrukare.

L1 - jord: 225-235 V vid samtliga mättillfällen
L2 - jord: 225-235 V vid flera tillfällen, men även mätningar ner mot 90 under natten och nu innan jag skriver detta 190.
L3 - jord: 225-235 V vid samtliga mättillfällen

Tycker att det hela låter som en dålig fasanslutning någonstans, men med tanke på att jag kan spåra problemet hela vägen upp till inkommande faser trots avsaknad av belastning från min anläggning borde väl felet ligga inom nätägarens ansvarsområde? Vem ansvarar egentligen för anslutningen av inkommande fasledare till huvudsäkringshållarna? Dessa sitter ju bakom plomberat område, så dem har jag inte kunnat inspektera... Vore ju surt att dra ut nätägarens elektriker, betala bomavgift för denne och sen behöva kontakta en annan elektriker för att dra åt en skruv bakom plomberingen...

Bästa svaret

Mätarsäkringarna är tillgängliga. Om du kan mäta avsaknad av L2 i botten på den säkringen så saknas det en fas i din inkommande servis, och det är definitivt nätägarens område. Skulle felet ligga bakom plomberade områden på mätartavlan är jag mer osäker, men det borde gå att ringa antingen nätägare eller elektriker. Ring och hör med nätägaren först i så fall.

OBS var mycket försiktig vid dessa mätningar. Kortsluter du något finns inget skydd mot ljusbågar då servisen kan vara högt avsäkrad.

• Gilla
mindis och 2 till
  • Laddar…
Tack för bra stöd (och relevant varning - är/var mycket försiktig!)

Fick just tag i någon hos nätägaren som lovade att någon skulle komma ut och titta idag. Ska försöka komma ihåg att uppdatera här med fortsättningen sen!

P
Har haft liknande fel på förra fastigheten. Det var områdets trafo som hade pajat.

En timme efter att jag ringt nätägaren fick jag besök av två gubbar som genom fjärravläsning redan konstaterat att min elmätare hade 144 V på L2 medan grannarnas låg inom normalområdet. Anslutningarna inom det plomberade området på mätartavlan såg fina ut, så de fortsatte ut till skåpet på gatan där det visade sig att kopplingslisten för L2 vid anslutningen för min servis satt dåligt och var rejält svart. Konstigt fel tyckte de, med tanke på att alla skruvar var väl åtdragna, men nu när hela listen är bytt så har jag invändningsfri matning på alla faser.

Slutet gott, alltså. Stämmer ju bra med hypotesen kring att det var dålig kontakt på en fasledare nånstans, och när jag nu tänker efter så visade ju sig de mest uttalade symptomen när torktumlaren (som ligger på denna fas) körde igår.

Fick ju på köpet se att allt såg bra ut på mätartavlan, och passade även på att fråga vem som egentligen ansvarade för det plomberade området. Tydligen hade detta diskuterats flitigt bland installatörerna, men han trodde att det strikt taget var som Bo säger ovan - dvs att allt efter servisledningen (förutom elmätaren...) är abonnentens ansvar. De verkade dock rätt flexibla på den punkten.

Tack för hjälpen alla, inklusive nätägaren!

• Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Ja det är precis så, nätägaren äger/har ansvar för plombering, mätare och inkommande kabel. Allt annat är fastighetsägarens ansvar och ägodelar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.