Jag har inte kommit fram till någon lösning ännu. Vi vet att vi har att göra med spänningsfall när BVPn startar, även om TS mätning i #1 motsäger detta till en viss grad, men vi vet inte exakt vilken belastningsström BVPn har och om den är jämnt fördelad på alla faser. Var det största spänningsfallet uppstår vet vi ännu inte. Vi har en misstänkt låg spänning i nätet, men utan att känna till några detaljer. Vi vet inte om vi har att göra med ett fel eller fullt normala förhållanden.

Vad vi vet är att det handlar inte om fasvridning, snedbelastning, arean på fasskenan eller arean och längden på huvudledningen.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har inte kommit fram till någon lösning ännu. Vi vet att vi har att göra med spänningsfall när BVPn startar, även om TS mätning i #1 motsäger detta till en viss grad, men vi vet inte exakt vilken belastningsström BVPn har och om den är jämnt fördelad på alla faser. Var det största spänningsfallet uppstår vet vi ännu inte. Vi har en misstänkt låg spänning i nätet, men utan att känna till några detaljer. Vi vet inte om vi har att göra med ett fel eller fullt normala förhållanden.

Vad vi vet är att det handlar inte om fasvridning, snedbelastning, arean på fasskenan eller arean och längden på huvudledningen.
I inlägg #109 har de kommit fram till att hela gruppcentralen har 10A säkringar och även BVP. Påverkar inte det?
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Dom vanliga orsakerna till flimrande lampor enligt mina erfarenheter brukar vara
Svagt nät i kombination av en tyngre last en kortare eller längre stund.
Ibland dålig kontakt/oxidering i någon anslutning/skarv någon stans mellan transformator och lampa.
Någon enstaka gång en "dålig" lampa, men då inte en glödlampa utan en lampa med elektronik inblandad.
Klena huvudledningar.
Vet inte om denna systemkamera som TS nämner egentligen tar så bra bilder, in zoomat är det kanske men i alla fall jag har svårt att se vad bilderna ska föreställa.

Att det är en N1XV 4G10 syns däremot klart och tydligt.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Men måste säga att ”vi” är hästlängder längre fram än ja/vi var från början (y);)

Rom byggdes inte på en dag :strong:

Hur och var exakt vill du att jag ska göra mätningarna? Sedan vill du att jag har så lite ”tunga” laster som möjligt inkopplat vid tillfälle för mätningen? 10 mätningar på varje ställe på/av med 2000 w fläkten och ett medelvärde på dessa mätningar?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hmm...jag har lite svårt att hålla med om det. Jag tycker att vi fortfarande står och stampar i mörkret med osäkra grundläggande uppgifter, som behövs för att kunna börja gissa, detaljer om svajet, belastningen (BVPn), förimpedansen (skulle behöva lite mer pålitliga mätningar), övriga förbrukare (inkl carport och andra byggnader), fasfördelningen, avståndet till transformatorn. Vi kanske ska ta med fasvinkeln också ;)
 
Redigerat:
Nä så kan det kanske vara. Sedan ”hjälper” ju knappast all snö till heller samt att jag var ute lite för tidigt och tog bilderna har jag insett. Himlen ser liksom mörkblå ut och det hjälper minsann inte till att framhäva objektet :sweat:

Ska se om jag kanske kan få bättre bilder om jag går ut längre fram på dagen idag när jag ska leta efter kopplingsstationen (nu när jag vet hur den ser ut på ett ungefär :crysmile:)

långkalsonger på här på Långsjön med -20,3 :oops:

E El-Löken66 skrev:
Vet inte om denna systemkamera som TS nämner egentligen tar så bra bilder, in zoomat är det kanske men i alla fall jag har svårt att se vad bilderna ska föreställa.

Att det är en N1XV 4G10 syns däremot klart och tydligt.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
I inlägg #109 har de kommit fram till att hela gruppcentralen har 10A säkringar och även BVP. Påverkar inte det?
Nej, inte det minsta.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Hur och var exakt vill du att jag ska göra mätningarna?
Det framgår av tidigare inlägg, men kanske inte exakt. Jag ser inte din anläggning. Om vi ska kunna gå framåt behöver du själv ha lite grundläggande känsla för elinstallationer i bostäder för att förstå vad som är relevant.

Andra tunga laster igång vid mätning av förimpedansen med byggfläkten spelar inte jättestor roll. Det är skillnaden i spänning vid in/urkoppling av byggfläkten som är intressant, och där vill man inte att andra laster så kopplas in/ur precis i samma sekund som du kopplar in/ur fläkten. Därför upprepning av testet 5-10 ggr till du får ett stabilt värde.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Hej igen Bo

Nu har jag gjort 10 st mätningar i varje uttag. Förutsättningarna var att värmepumpen går hela tiden nu när det är så pass kallt. BVP slog alltså inte av/på under mätningarna. Jag använde byggfläkten på 2 kW som tidigare.

Tabell med spänningsmätningar från olika uttag under drift av värmepump och byggfläkt, inklusive medelvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det framgår av tidigare inlägg, men kanske inte exakt. Jag ser inte din anläggning. Om vi ska kunna gå framåt behöver du själv ha lite grundläggande känsla för elinstallationer i bostäder för att förstå vad som är relevant.

Andra tunga laster igång vid mätning av förimpedansen med byggfläkten spelar inte jättestor roll. Det är skillnaden i spänning vid in/urkoppling av byggfläkten som är intressant, och där vill man inte att andra laster så kopplas in/ur precis i samma sekund som du kopplar in/ur fläkten. Därför upprepning av testet 5-10 ggr till du får ett stabilt värde.
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Utmärkt, det är värden som är logiska och rimliga så vi kan betrakta dem som pålitliga.
Man ser en tydlig skillnad (ökning) mellan elcentral, BVP och längst ut på en annan grupp.
Förimpedansen vid centralen är ca 0.8 ohm, vid BVPn 1.0 ohm och längst ut 1.2 ohm.
Det är rimliga värden och dessutom bra (normala) värden. Det hade kunnat vara det dubbla innan man kan börja prata om fel.

Det är också fullt rimligt att dessa impedansvärden ger ett synbart "svaj".

Jag antar att den mätning av spänningar du beskriv i #1 gjordes med ett stort tidsmellanrum eftersom du inte kan fånga tillfället precis innan BVPn slår till/av? Det förklarar den låga spänningsdifferensen.

Fortfarande är dock nivån på spänningen, utan belastning av byggfläkten, låg. Du borde ligga på minst 235 V. Min egen spänning just nu, 500 meter från transformatorn, är 245 V. Nätägaren brukar nog skruva upp den lite på landet så att grannen allra längst bort på ledningen ska få lite också. Detta är något du skulle kunna övervaka, även hos nån granne längre bort om det är möjligt, och rapportera till nätägaren. Förimpedansen är inte så dålig att det är lönt att klaga, men spänningen borde de inse att den behöver skruvas upp.

Högre spänning kommer inte att minska ditt svaj, men apparater som BVPn kanske mår bättre.

Kan du bedöma graden av svaj med byggfläkten på/av, jämfört med BVPn? Nästa intressanta fråga är ju hur mycket ström den verkligen drar, vid sina olika driftsfall, och från vilken fas om den inte är precis jämnt fördelad. Detta är nog alltför knepigt att lista ut, utan behöver mätas. Om du inte har en strömtång så är det enda mätinstrument du eventuellt har elmätaren. Vissa mätare kan visa aktuell ström/effekt per fas, så då kan du läsa av den. Men då får du givetvis först stänga av precis allting annat i huset.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Utmärkt, det är värden som är logiska och rimliga så vi kan betrakta dem som pålitliga.
Man ser en tydlig skillnad (ökning) mellan elcentral, BVP och längst ut på en annan grupp.
Förimpedansen vid centralen är ca 0.8 ohm, vid BVPn 1.0 ohm och längst ut 1.2 ohm.
Det är rimliga värden och dessutom bra (normala) värden. Det hade kunnat vara det dubbla innan man kan börja prata om fel.

Det är också fullt rimligt att dessa impedansvärden ger ett synbart "svaj".

Jag antar att den mätning av spänningar du beskriv i #1 gjordes med ett stort tidsmellanrum eftersom du inte kan fånga tillfället precis innan BVPn slår till/av? Det förklarar den låga spänningsdifferensen.

Fortfarande är dock nivån på spänningen, utan belastning av byggfläkten, låg. Du borde ligga på minst 235 V. Min egen spänning just nu, 500 meter från transformatorn, är 245 V. Nätägaren brukar nog skruva upp den lite på landet så att grannen allra längst bort på ledningen ska få lite också. Detta är något du skulle kunna övervaka, även hos nån granne längre bort om det är möjligt, och rapportera till nätägaren. Förimpedansen är inte så dålig att det är lönt att klaga, men spänningen borde de inse att den behöver skruvas upp.

Högre spänning kommer inte att minska ditt svaj, men apparater som BVPn kanske mår bättre.

Kan du bedöma graden av svaj med byggfläkten på/av, jämfört med BVPn? Nästa intressanta fråga är ju hur mycket ström den verkligen drar, vid sina olika driftsfall, och från vilken fas om den inte är precis jämnt fördelad. Detta är nog alltför knepigt att lista ut, utan behöver mätas. Om du inte har en strömtång så är det enda mätinstrument du eventuellt har elmätaren. Vissa mätare kan visa aktuell ström/effekt per fas, så då kan du läsa av den. Men då får du givetvis först stänga av precis allting annat i huset.
Nu börjar det bli intressant
 
E
Detta med att spänningen ska ligga si eller så förstår jag inte vad det baseras på, men troligen empiriska studier.

En obelastad transformator mäter man normalt upp 235 V på och sen blir det ett spänningsfall längs hela kedjan.

Jag bor kanske 40 meter från en 800kVA och spänningen i området ligger runt 223 V, absolut inget konstigt med detta, vi har levt med den spänningen länge.

Vill jag hade jag såklart kunnat skruva upp transformatorn ett snäpp men detta är inget som stör överhuvudtaget och lampor och elektronik klagar inte.

Spänningen ligger enligt norm mellan 207 och 244 V och den som har 245V i sitt uttag för skriva till den som ansvarar för det men å andra sidan blir elräkningen lite mindre så går inga grejer sönder av det kan man låta det bero.
 
Högre spänning ger faktiskt lite högre elräkning då inte alla förbrukare styrs av utfört arbete, men man får å andra sidan lite starkare ljus :)
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Högre spänning ger faktiskt lite högre elräkning då inte alla förbrukare styrs av utfört arbete, men man får å andra sidan lite starkare ljus :)
Hej Bo, det vill jag gärna se din uträkning på.
Då finns det ännu mindre anledning för mig att höja spänningen.
 
Effekten ökar ju (men kanske inte aktiv effekt i så hög grad) men tiden kanske inte minskar i motsvarande grad för alla typer av förbrukare.

P = U² / R, W = P * t
 
Tänk om man kunde sitta vid en dator och lösa världens elproblem med lite mattematik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.