Hej. Har tänkt sätta spottar i taket i källaren men vill ha något lågbyggande. Nu kom jag nyss på tanken att fräsa kanaler i ovansidan av en våtrumsplywood 15 mm tjock... Om jag gör säg 4 mms kanaler och drar svagströmkablarna i det. Är det okay eller måste jag ha dem i något sorts rör fram till spotten?

Spotten är hide a lite thin så de fungerar ju ihop med skivan iaf. Ovanför kommer det va rå betongbjälklag. Skivans undersida målas i våtrumsfärg.

Om det är skyddsklenspänning (SELV) och max 50 V, 10 A och 200 VA så anses det inte utgöra någon fara för elchock eller brand och du kan därmed välja fritt efter eget omdöme. Det kan ju bli lite besvärligt ifall trådarna behöver bytas.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Det är sekundärsidan på en Jolly Pro. Det är 4 st thin som ska sitta i serie vilka är på 2,5 w vardera. Konstantström 700 mA. Dvs total spänning i serien på ca 14,3 v.

Jag gör raka kanaler mellan spottarna så går det ju att köra ett dragsnöre att dra nya kablar med ifall det skulle behövas. Tusan vad mkt jobb jag just sparat mig själv:)

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Eller kanske ännu enklare att regla ner taket en cm.

Och reglar du ned lite så kan du ju dessutom använda gips istället för plywood, lättare att spackla och måla snyggt, billigare. Om du nu inte specifikt vill ha plywood i taket.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ok, det var min första tanke att göra som ni säger med att regla ner. Det är ju enklare på ett sätt såklart. Då får det bli så. Jag klyver remsor av plywooden, typ 50 mm breda och limskruvar upp i taket. Lämnar några kanaler här och där så jag kan dra mina sladdar i flex-slang. Sen på med gips under. Då borde jag väl följt konstens alla regler... Dock blir det någon timmes jobb med att korta ned gipsskruv till 13+15 mm längd :p Men det är ju en bra anledning till att köpa en bultsax som jag funderat på länge!! :D

T tobbbias skrev:
Ok, det var min första tanke att göra som ni säger med att regla ner. Det är ju enklare på ett sätt såklart. Då får det bli så. Jag klyver remsor av plywooden, typ 50 mm breda och limskruvar upp i taket. Lämnar några kanaler här och där så jag kan dra mina sladdar i flex-slang. Sen på med gips under. Då borde jag väl följt konstens alla regler... Dock blir det någon timmes jobb med att korta ned gipsskruv till 13+15 mm längd :p Men det är ju en bra anledning till att köpa en bultsax som jag funderat på länge!! :D
Skippa flexslangen. Det går väl bra att dra nya kablar mha de gamla om det blir aktuellt.

Lösningen blir dock låst till klenspänning. Får det plats en slang så är det bra tycker jag. Även klenspänning passar bra i en slang istället för lösa ledare i taket.

Det finns 25 mm gipsskruv (för stålregel).

Protte

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Lösningen blir dock låst till klenspänning. Får det plats en slang så är det bra tycker jag. Även klenspänning passar bra i en slang istället för lösa ledare i taket.
RKK...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.