3 112 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
SVAB Takfläkt
Det är statorn som snurrar och fläkten sitter på den. i mitten på motordelen är det en bricka, under så sitter det en segersäkring son håller statorn på plats, Statorn är s.å.s påträdd på axeln som sitter fast.Bara plocka isär och byta lager, typ står på lagret, se till att få dubbel-Z lager , dom har damskydd inbyggt.
Tack jonaserik, mycket bra förklaring. Du har möjligtvis inga bilder? Tycker du att jag skall använda keramiska lager? Kanske längre livslängd på dessa.J jonaserik skrev:Det är statorn som snurrar och fläkten sitter på den. i mitten på motordelen är det en bricka, under så sitter det en segersäkring son håller statorn på plats, Statorn är s.å.s påträdd på axeln som sitter fast.Bara plocka isär och byta lager, typ står på lagret, se till att få dubbel-Z lager , dom har damskydd inbyggt.
Keramiska finns inte , det är kullager som gäller och håller i många år för att ta bort sgersäkringen så finns en sats på jula univeral , kolla där Någon av dom här kan vara till hjälp,Vet inte hur din fläkt är byggd, men alla är snarlika
Jag har också bytt för flera år sedan och det höll några år. Hade inte ens tång för låsringen. Vilket jag starkt rekommenderar. Passa även på att köpa en ny kondensator som kostar under ca 150 kr beroende på var du köper den. Se även över den med gummidämpare etc.
Skickar med en annan länk. Så kanske du känner bättre igen dig.
Skickar med en annan länk. Så kanske du känner bättre igen dig.
Redigerat:
Tack för dina tips.S slurppe99 skrev:Jag har också bytt för flera år sedan och det höll några år. Hade inte ens tång för låsringen. Vilket jag starkt rekommenderar. Passa även på att köpa en ny kondensator som kostar under ca 150 kr beroende på var du köper den. Se även över den med gummidämpare etc.
Skickar med en annan länk. Så kanske du känner bättre igen dig.[media]
Klicka här för att svara