1 231 läst · 16 svar
1k läst
16 svar
Hur man löda kabeln på ventilations takfläkt motor R4E250-AB01-11
Hej!
Har någon reparerat en ventilations takläkt typ SVF-7 motor typ R4E250-AB01-11.
Det visade sig att det var kortslutning och efter demontering ser man att kabeln har löst ut och hade kontakt med stål delen .
Frågan är hur man kan löda den? problemet att jag inte kan ta bort översta delen av motorn för att kunna löda kabeln (se bifogad bild).
Tacksam för er hjälp.
Mvh.
Leo
Har någon reparerat en ventilations takläkt typ SVF-7 motor typ R4E250-AB01-11.
Det visade sig att det var kortslutning och efter demontering ser man att kabeln har löst ut och hade kontakt med stål delen .
Frågan är hur man kan löda den? problemet att jag inte kan ta bort översta delen av motorn för att kunna löda kabeln (se bifogad bild).
Tacksam för er hjälp.
Mvh.
Leo

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Husägare
· Norra Roslagen
· 269 inlägg
Kan inte svara hur man kan öppna motorkåpan. Det vanliga förfarandet är att motor + fläkthjul byts ut. Men det är ju trevligt om man kan reparera istället. Jag sökte på youtube "ebm motor disassembly" och fick upp många klipp som jag tror kan hjälpa dig.
Om du lyckas så informera gärna oss andra. Glöm inte att passa på att byta kondensatorn. Håller man motorn med en fräsch kondensator så säkerställer man att motorn lever så lång tid som möjligt.
Om du lyckas så informera gärna oss andra. Glöm inte att passa på att byta kondensatorn. Håller man motorn med en fräsch kondensator så säkerställer man att motorn lever så lång tid som möjligt.
Hej!R Real-House skrev:Kan inte svara hur man kan öppna motorkåpan. Det vanliga förfarandet är att motor + fläkthjul byts ut. Men det är ju trevligt om man kan reparera istället. Jag sökte på youtube "ebm motor disassembly" och fick upp många klipp som jag tror kan hjälpa dig.
Tack för tipsen.
Jag ska kolla och återkommer .
Mvh.
Leo
Hej!
Tacksam för svaret.
Jag har plockat bort kullager. Det finns på andra sida någonting som ser som låsring ut (se bilder).
Menar du att det går att plocka isär den? Några har skrivit att kanske den är en bit från fabriken och eventuellt att det inte går att dela på dem.
Mvh.
Leo
Tacksam för svaret.
Jag har plockat bort kullager. Det finns på andra sida någonting som ser som låsring ut (se bilder).
Menar du att det går att plocka isär den? Några har skrivit att kanske den är en bit från fabriken och eventuellt att det inte går att dela på dem.
Mvh.
Leo