17 767 läst ·
181 svar
18k läst
181 svar
SUV vad betyder förkortningen?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Njää.. Tycker du?F fsn skrev:
SUV tätast i Sverige för 5år sedan var Vilhemmina Kommun med omnejd, dvs Södra Lappland.F fsn skrev:
Tex Stockholm kom långt ner på listan.
Man kan ha en SUV inom det mesta, man kan även ta SUV till tävlingsbanan på helgen, då gå upp mot superbilar, ta bara denna BMW X5M , Här kör dom mot en Porsche GT3 RS som är en extrem bil på bana, men det hjälper inte , Porschen visar ingen överlägsenhet på sin hemma plan, SUV:en hakar på.C chicketiwowow skrev:Vilka egenskaper är det egentligen som skiljer SUV från en riktig jakt/skogsbil? Alltså ofta är det ju uppenbart om en bil är SUV eller riktig offroadbil, men vissa modeller är lite mer oklara på vilken sida av gränsen modellen är.
Alltså, vilka egenskaper måste man ha på en riktig arbetsbil, men som inte ofta finns på SUV? Och tvärtom, vilka egenskaper är vanliga i SUVar men som man inte vill ha i skogen?
Fast xc60 sitter du ju liiiite bättre.F fsn skrev:
Sen är xc70, v90cc, v60cc, eller annan variant av crossover från audi vw fula i denna betraktarens ögon.
När du kan få lika bra kvalitet och körkänsla hos koreaner för lägre pris än volvo så är det något som är fel
Men det är bra andrahandsvärde på volvo iallafall.
Problemet är ju att de har byggt alla volvo för familjer där ingen får bli längre än 180cm, v90 är väl lite bättre kanske, har inte provsuttit bak.
Jag hade kunnat tänka mig en xc60 själv om det inte vore för att då hade vi ändå fått köpa en storkombi för att få plats allihop på utflykter (tar med mina föräldrar)
Jag tycker denna är rätt najs.
Häftig film. Men säger den inte en del om förarna också?T Takläggare skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Nordschleife_lap_times_(racing)T Takläggare skrev:
Ja, skummar man igenom rekordtiderna så hittar man ju en hel del SUV-ar...
Jag skulle inte kunna tänka mig en XC60. Den är dyr och den har för litet bagage för att ändå vara en så stor bil. Men sitter precis lika bra i en V90 fö men den ligger inte så högt upp på min vill ha lista den heller.Rkarlsson skrev:Fast xc60 sitter du ju liiiite bättre.
Sen är xc70, v90cc, v60cc, eller annan variant av crossover från audi vw fula i denna betraktarens ögon.
När du kan få lika bra kvalitet och körkänsla hos koreaner för lägre pris än volvo så är det något som är fel
Men det är bra andrahandsvärde på volvo iallafall.
Problemet är ju att de har byggt alla volvo för familjer där ingen får bli längre än 180cm, v90 är väl lite bättre kanske, har inte provsuttit bak.
Jag hade kunnat tänka mig en xc60 själv om det inte vore för att då hade vi ändå fått köpa en storkombi för att få plats allihop på utflykter (tar med mina föräldrar)
Jag tycker denna är rätt najs.
[bild]
Billigaste xc60 med den karrossen låg på drygt 120 här nere. Men då tror jag den hade gått 15+. Lite för långt tycker jag.F fsn skrev:
Jag fick köra en v90 drygt 15 mil i ett svep, den var skön men kvalitetskänslan för 400+ blev jag lite besviken på. Den hade haft stora bekymmer också men det gick på garantin.
Vill ha listan så finns faktiskt Santa fe, Cadillac srx(även den kantiga för den är så brutalt skön att sitta i)
Jag vet inte hur mycket bankörning du har men med tanke på inlägget så ärmin gissning att det är begränsat. Jag vet inte hur många gånger jag har kört liknande ”banmöten” som det som visas här. Upplägget är alltid en kompromiss mot försäkringsbolag (ja, försäkringen kan gälla) och upplägget är att det inte är en tävling och tidtagning är förbjudet. Jag har kört ifrån Porschar med 550hk med 3sek/varv, det betyder inte att min bil är snabbare. Jag har blivit ifrånkörd av bilar med 160hk och det betyder inte heller att deras bilar är snabbare. Vad jag förstår är upplägget likvärdigt i UK, mer eller mindre bra förare kommer med bilar som kostar över miljonen för att ha kul på banan och målet är att köra hem bilen hel i slutet av dagen.T Takläggare skrev:
Men framför allt så är det extremt stor skillnad mellan förarna. Det finns inte en chans att en tung SUV kan bromsa i närheten av vad en GT3RS kan, det finns inte en chans att den kan hålla samma hastighet i snabba kurvor och det är helt uteslutet att en SUV kan byta riktning på samma sätt som en GT3 i långsamma kurvor.
Det enkla svaret är att föraren i X5:an helt enkelt är överlägsen.
Jag är inger SUV-fetish, jag gillar inte hög ofjädrad vikt och jag tycker konceptet med högre tyngdpunkt är olyckligt och påverkar handling negativt. Vidare så är jag snål och tycker alltså att däcken är omotiverat dyra jämfört med normala 17 eller 18” däck, jag förstår inte varför man behöver större. Jag tycker att de som verkligen har behovet skall köpa en sån bil men då är det i min mening tunga drag eller framkomlighet utöver höga trottoarkanter i Stockholm som gäller som argument.Rkarlsson skrev:Billigaste xc60 med den karrossen låg på drygt 120 här nere. Men då tror jag den hade gått 15+. Lite för långt tycker jag.
Jag fick köra en v90 drygt 15 mil i ett svep, den var skön men kvalitetskänslan för 400+ blev jag lite besviken på. Den hade haft stora bekymmer också men det gick på garantin.
Vill ha listan så finns faktiskt Santa fe, Cadillac srx(även den kantiga för den är så brutalt skön att sitta i)


