37 905 läst ·
37 svar
38k läst
37 svar
Surrande proppskåp
Med mina obefintliga kunskaper inom el, så är allt möjligt.....
Dåligt spänd? Hur kollar man det?
Men min tanke var att detta skulle vara ngn form av glapp som uppstått eftersom vi (=entrepenör) har kopplat på en hel del mer ström till vardagsrummet i o m utbyggnaden av huset.
Dåligt spänd? Hur kollar man det?
Men min tanke var att detta skulle vara ngn form av glapp som uppstått eftersom vi (=entrepenör) har kopplat på en hel del mer ström till vardagsrummet i o m utbyggnaden av huset.
Dåligt spänd är samma sak som glapp. Om du menar att ljudet uppstår pga av för hög belastning enbart så tror jag inte på den förklaringen. Den ska klara att mata genom ström problemfritt, är det för mycket ska den bara bryta.
Däremot kan ökad belastning innebära att felet förvärras.
Däremot kan ökad belastning innebära att felet förvärras.
Jo, det får väl bli så.....
Upptäckte dock en underlig sak till när jag stängde av vardagsrummsproppen för att se att LL-fläkten var kopplad till en annat uttag.
När jag satte på proppen igen så började det surra ordentligt under ca 30 sekunder för att sedan sakta ebba ut och försvinna helt......svårt att avgöra vart surret exakt kommer från men det verkade nästan som det denna gång mer kom därifrån jordfelsbrytaren sitter.
Upptäckte dock en underlig sak till när jag stängde av vardagsrummsproppen för att se att LL-fläkten var kopplad till en annat uttag.
När jag satte på proppen igen så började det surra ordentligt under ca 30 sekunder för att sedan sakta ebba ut och försvinna helt......svårt att avgöra vart surret exakt kommer från men det verkade nästan som det denna gång mer kom därifrån jordfelsbrytaren sitter.
Du borde få detta kontrollerat. Sprakande eller fräsande ljud tyder på dålig kontakt nånstans men är ingen komponent på centralen varm än så låt det inte stå på för länge. Du kan testa att släcka och se om det syns gnistor nånstans men det är nog liten chans.
Nu, utan spottarna på så låter det som sagt ingenting och även när det surrade, för det är mer ett surrande än sprakande, så syntes inget i när jag mörklade klädkammaren där proppskåpet finns...
Finns heller inga varma komonenter som jag känt.
Grannen som är installatör av fläktar och väl bevandrad inom elens domäner är inkallad till helgen för att vidare få hit en av elektrikerna på hans firma.....får ha de mysmörkt i vardagsrummet så länge.....
Finns heller inga varma komonenter som jag känt.
Grannen som är installatör av fläktar och väl bevandrad inom elens domäner är inkallad till helgen för att vidare få hit en av elektrikerna på hans firma.....får ha de mysmörkt i vardagsrummet så länge.....
en elektriker nu hittar en lös anslutning så är de kostnaderna välinvesterade! med tanke på vad som kan hända om det gnistrar lite för mycket så skulle jag, om jag var du, inte dra mig för att påkalla elektriker.High skrev:
Gäller bara vid kortslutningseffekter. En normal överbelastningsbrytning är inget problem.Slugge skrev:
Nä, självklart ska fackman tillkallas, det tar ju dock lite tid, eftersom elektrikerna verkar ha en del att göra.....electrocuted skrev:
Frågan är bara vad man vågar göra i vardagsrummet. När vi har TV samt några lågenergilampor i fönstren på och spottarna av så är proppskåpet knäpptyst. Kan man fortsätta så tills elektriker kommer eller ska allt vara avstängt???