4 347 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Surrande PIR, normalt?
Hej,
Jag har köpt en Eljo Trend Hemma-PIR, alltså en rörelsedetektor, som jag ersatt strömställaren i badrummet med.
http://www.elbutik.se/search.html?SEARCH=1&Search_Text=Trend+Hemma+PIR
Den fungerar som förväntat, men avger ett svagt surrande som låter ganska exakt som surrandet från en Eljo-dimmer. Även armaturen i badrummet som styrs av PIR:en surrar svagt, men det den möjligtvis ha gjort även tidigare.
Är detta normalt?
Tacksam för svar.
Jag har köpt en Eljo Trend Hemma-PIR, alltså en rörelsedetektor, som jag ersatt strömställaren i badrummet med.
http://www.elbutik.se/search.html?SEARCH=1&Search_Text=Trend+Hemma+PIR
Den fungerar som förväntat, men avger ett svagt surrande som låter ganska exakt som surrandet från en Eljo-dimmer. Även armaturen i badrummet som styrs av PIR:en surrar svagt, men det den möjligtvis ha gjort även tidigare.
Är detta normalt?
Tacksam för svar.
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Har du vanlig glödlampa i armaturen? Inga paxfläktar eller nåt sånt som också styrs av detektorn? Om du har den översta av de två modellerna (PIR 40) så kräver den vanliga glödlampor och kan vara kinkig på sånt.
Jag hade förut en liknande som uppträdde lite konstigt ibland pga en pax som satt kopplad parallellt med lampan.
Jag hade förut en liknande som uppträdde lite konstigt ibland pga en pax som satt kopplad parallellt med lampan.
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Ah, jag har hittat problemet. En 12h halogenarmatur med elektronisk trafo är ansluten. Och, som du säger, så klarar rörelsevakten bara glödljus och 230 v halogen. Detta förklarar säkert surrandet från armaturen.
Finns det risk för t ex brand eller skada på utrustningen i och med denna kombination, så att jag måste åtgärda detta omedelbart?
Finns det risk för t ex brand eller skada på utrustningen i och med denna kombination, så att jag måste åtgärda detta omedelbart?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden