8 250 läst ·
19 svar
8k läst
19 svar
Surrande ljud inuti EQLQ
Sida 1 av 2
Tänker det jag med. Extra jävligt blir det antagligen för att det är kopplat till lysrör och inte en vanlig glödlampa.
Jag vet att skärmen inte är jordad, utan bara jordledaren, kan det ha med det att göra?
Den består ju av små "strån" som kanske ligger och rasslar emot alumanteln i isoleringen.
Jag vet att skärmen inte är jordad, utan bara jordledaren, kan det ha med det att göra?
Den består ju av små "strån" som kanske ligger och rasslar emot alumanteln i isoleringen.
känns inte som att de borde ligga o skaka är det nått som gör att kabeln vibrerar?
Ja det är nog inte så bra om den surrar.. Det betyder att den rör på sig och det kommer göra så att
isoleringen skavs sönder... Nu går det ju inte över natten utan det kommer ta lång tid men till sist så
blir det kortis..
isoleringen skavs sönder... Nu går det ju inte över natten utan det kommer ta lång tid men till sist så
blir det kortis..
Ja det låter märkligt att den surrar men jag tycker inte att detta nödvändigtvis behöver betyda att det kommer att bli kortis. Det är ju inte helt ovanligt att exempelvis en transformator brummar lite för att inte tala om ett ställverk.Krillew skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag har aldrig klämt och känt på en EQLQ, men den borde som andra kablar ha en utfyllnad runt ledarna som förhindrar att något rör på sig. Det är troligen elektromagnetiska krafter som får detta att ske, så då är frågan hur många och kraftiga lysrörsarmaturer som kabeln matar, och hur fräscha de är (när byttes kondensatorn senast?).
Kabeln matar en armatur med 2x 58w. Inga kondingar finns på denna typ av armatur.
Sen ligger det 2 likadana armaturer på en annan kabel som är jättegammal och den är tyst. Både den gamla kabeln och EQLQn utgår från samma dosa. Så dom ligger på samma fas så att säga.
Sen ligger det 2 likadana armaturer på en annan kabel som är jättegammal och den är tyst. Både den gamla kabeln och EQLQn utgår från samma dosa. Så dom ligger på samma fas så att säga.
