Hej!

Jag har en Qubino dimmer som krånglar. Jag har 9 st till som fungerar bra.

När jag begär att få den utbytt på Interaktiva Hem Sweden så känns svaret så konstigt för mig så jag måste höra med er först. Anledningen är att det är himla trist att be en elektriker komma hit för att skruva ut den krånglande enheten exkludera den, och inkludera den igen, programmera om mina PLEG-programmoduler och därefter vänta kanske en vecka på att felet ska uppstå igen. Det har jag nämligen blivit ombedd av Interaktiva Hem Sweden att göra för att felsöka. För mig känns det som en onödig och kostsam procedur och det slutar sökert med att elektrikern får komma hit 2 gånger totalt.

Nedan kan ni se min mailkonversation och felbeskrivning.

Jag skriver att
Hejsan!

En av dessa Qubino Dimmer 200W har ett intermittent fel. Ungefär en gång i veckan låser den sig fast det går inte att förutsäga när, det är helt oregelbundet. När den hängt sig reagerar den vare sig på Z-Wave-kommandon eller tryck på inkopplad strömbrytare. Det går att få den ur det låsta läget genom att trycka upprepade gånger på den inkopplade strömbrytaren. Då fungerar den normalt under en period igen. Skulle ni vilja hjälpa mig att få den utbytt? Övriga dimmers fungerar bra.

Med vänlig hälsning
IH skriver att
Hej XX
Har du prova att exkludera och sedan inkludera enheten igen?
Vi på Interaktiva Hem önskar dig en trevlig kväll.
Tveka inte att kontakta oss om du har några fler frågor eller funderingar.
Med Vänliga Hälsingar/Best Regards
Interaktiva Hem
/P
Jag skriver att
Nej det har jag inte provat.

Men enheten bör ju fungera oavsett om den är inkluderad i ett Z-wave-nätverk eller inte. När den hamnat i ett låst läge fungerar den ju ej med den direktanslutna strömbrytaren.
IH skriver att
Hej XXX,
Jag tror att det kan beror på att enheten har in konfigurerats korrekt och det är därför enheten "sover" och slutar att fungera efter ett tag. Prova också om det är möjligt att inkludera enheten så nära styrenheten som det går.
/P
Vi på Interaktiva Hem önskar dig en trevlig dag.
Tveka inte att kontakta oss om du har några fler frågor eller funderingar.
Med Vänliga Hälsingar/Best Regards
Interaktiva Hem
Jag skriver att
Hej! Det låter jättekonstigt för mig. Enheten ska ju fungera även om min Z-Wave controller går sönder eller försvinner helt.
Jag ska rådfråga några vänner på ett forum först för det går en del tid åt att exkludera, inkludera och sen måste jag göra justeringar i mina program eftersom det blir ett annat ID. Vill helst göra dessa procedurer så få gånger som möjligt så jag får återkomma till dig. Tack så länge.
Där är vi nu. Är det bara jag som vaknat på fel sida och är grinig? Jag borde kanske ha mer respekt för en vältränad supporttekniker men för mig känns den föreslagna åtgärden helt onödig. Helt emot min övertygelse så jag ber om er åsikt. Tack!!! :)

Låter som den är defekt, men kolla först så det inte är strömbrytaren som krånglar,eftersom den hoppar igång när du trycker flera gånger.

power650 skrev:
Låter som den är defekt, men kolla först så det inte är strömbrytaren som krånglar,eftersom den hoppar igång när du trycker flera gånger.
Tack. det är inte så sannolikt eftersom när när enheten "hänger sig" så fungerar vare sig styrning via Z-wave eller att trycka på strömbrytaren. Det är 2 st fel som alltid dyker upp samtidigt.

Men du kan ju enkelt ta bort den och sen lägga till den som de skriver i mailet. Gör det så har du ju svart på vitt om det inte fungerar efter det. Du behöver ju inte någon elektriker för att ta bort och lägga till.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
kramfors skrev:
Jag provade IH:s support idag för jag hade problem att återassociera mina qubino dimmers efter att jag varit tvungen att återställa en backup. Jag fick i princip ett enda råd och det var att fabriksåterställa min Vera 3 och installera om rubbet från början. Det vägrade jag eftersom det skulle innebära veckovis med arbete. Då hänvisade dom till Qubinos support istället.

Men efter ytterligare någon timmes trixande kom jag själv på att det fungerade om jag exkluderade först, sen gick ur exkluderingsläget, hamnade då automatiskt i inkluderingsläget, gick ur inkluderingsläget och då skedde en reload. Därefter gick det bra att inkludera igen.

Hoppas jag slipper kontakta support någon mer gång.
Citerar ovan ett tidigare supportärende med samma leverantör. Då gällde det att återassociera en enhet som tidigare var inkluderad. Då ville dom att jag skulle fabriksåterställa min Vera3. :o Det var tur att jag inte gjorde det den gången och med facit i handen så var deras förslag till åtgärd helt uppåt väggarna. :(

Man kan ju också SÄGA att man gjort det dom föreslår och meddela att det dessvärre inte hjälpte! :-)
Jag använder den tekniken när de förslag jag får är helt uppåt väggarna.
I detta fallet hade jag nog provat, även om jag inte tror på det.

Sen är ju IH inte den smidigaste butiken att ha att göra med har man förstått på alla trådar som varit uppe.
Be dem skicka en ny innan du skickar din gamla så du verkligen får en ny.

• Gilla
Asterix_Thn
  • Laddar…
Henke-el skrev:
Sen är ju IH inte den smidigaste butiken att ha att göra med har man förstått på alla trådar som varit uppe.
Be dem skicka en ny innan du skickar din gamla så du verkligen får en ny.
Nej, inte smidiga för 5 öre faktiskt. "Dessvärre" har dom ju bra priser, men det kostar i tålamod.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.