Lösvirkesbyggare
· Östergötland
· 177 inlägg
Såg att bl.a Beijer Bygg börjat sälja Superwood panel. Det finns inte så referenser i Sverige ännu. Ngn som har erfarenhet av deras paneler som vill dela med sig?
https://www.superwood.se/produkter/fasadbeklaednad/
https://www.superwood.se/produkter/fasadbeklaednad/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Panelmannen!
Vi håller på att klä villan i superwood just nu!
Stenhård bräda men det blir grymt!
Det kostar att dansa på stan men denna gången är det helt klart värt det!
Går inte att jämföra med vanliga panelbrädor.
Vi har valt att variera effekterna på fasaden genom att delvis ha liggande (SW01 AART 3”) stående (SW12 AART2) panel. Allt kolfärgat från fabrik.
Leveransen tog fem veckor.
Snickarn sätter panelerna med rostfria, kullriga kamspik med laser vilket tar lååång tid. Men bra blir det!
Vi håller på att klä villan i superwood just nu!
Stenhård bräda men det blir grymt!
Det kostar att dansa på stan men denna gången är det helt klart värt det!
Går inte att jämföra med vanliga panelbrädor.
Vi har valt att variera effekterna på fasaden genom att delvis ha liggande (SW01 AART 3”) stående (SW12 AART2) panel. Allt kolfärgat från fabrik.
Leveransen tog fem veckor.
Snickarn sätter panelerna med rostfria, kullriga kamspik med laser vilket tar lååång tid. Men bra blir det!
Produkter som diskuteras: "kamspik"
Kamspik
Kamspikar kännetecknas av deras tydliga räffling längs spikens kropp, vilket ger dem en förbättrad utdraghållfasthet. Detta gör dem särskilt lämpliga för att sammansätta virke och andra tyngre material.
Läs mer
Lösvirkesbyggare
· Östergötland
· 177 inlägg
Det låter ju jättesnyggt! Kan du lägga upp en bild? Förstår att det är dyrare panel men i vilket pris spann pratar vi per lpm?Henrik Nan skrev:
Hej Panelmannen!
Vi håller på att klä villan i superwood just nu!
Stenhård bräda men det blir grymt!
Det kostar att dansa på stan men denna gången är det helt klart värt det!
Går inte att jämföra med vanliga panelbrädor.
Vi har valt att variera effekterna på fasaden genom att delvis ha liggande (SW01 AART 3”) stående (SW12 AART2) panel. Allt kolfärgat från fabrik.
Leveransen tog fem veckor.
Snickarn sätter panelerna med rostfria, kullriga kamspik med laser vilket tar lååång tid. Men bra blir det!
Hej,
Första gaveln är snart klar då kan jag lägga upp lite bilder.
Vår arkitekt räknade fram att vi skulle behöva 200 kvadrat panel. Det kostade 130,000.
Första gaveln är snart klar då kan jag lägga upp lite bilder.
Vår arkitekt räknade fram att vi skulle behöva 200 kvadrat panel. Det kostade 130,000.
Ja upp till bevis.
Jag har beställt 300kvm tett, ofärgad.
Fick betala 100tkr. Köpte via Karl Hedin.
Enligt superwood ska den hålla, utan att behandlas, i 60år!
Låter ju iaf väldigt bra och billigt med tanke på livslängden och underhållet.
Jag kan gräva ner en planka så ser vi om ett år vad som hänt
Jag har beställt 300kvm tett, ofärgad.
Fick betala 100tkr. Köpte via Karl Hedin.
Enligt superwood ska den hålla, utan att behandlas, i 60år!
Låter ju iaf väldigt bra och billigt med tanke på livslängden och underhållet.
Jag kan gräva ner en planka så ser vi om ett år vad som hänt
Nej, ingen förborrning krävs.
Ser läckert ut!
Hoppas merkostnaden är värt det
Fast 333kr/m² som @wangefors betalade känns inte helt orimligt. Vanlig Z-panel ligger ju på ca 100-150kr/m² så dubbelt upp och då vara färdigbehandlad känns ändå överkomligt!
På tal om något annat, @Henrik Nan är det Schüco vikpartier på bilden?
Hoppas merkostnaden är värt det
På tal om något annat, @Henrik Nan är det Schüco vikpartier på bilden?
Försökte läsa vad det var för någonting på deras hemsida...
Bortsett från att det är granvirke av god kvalite som nog har en 50 års livslängd som panel ändå, så lät det som hittepå.
Finns det någon oberoende undersökning någonstans?
/ATW
Bortsett från att det är granvirke av god kvalite som nog har en 50 års livslängd som panel ändå, så lät det som hittepå.
Finns det någon oberoende undersökning någonstans?
/ATW
Rätt!
Ett tränat öga Det är schuco
Ett tränat öga Det är schuco
Det gör det, dock inte som dyker upp bara sådär. Men deras impregnering är testad i både Danmark och Norge med väldigt godt resultat! Googla superwood test så får du upp lite.A ArneTW skrev:
Angående thermowood så skulle jag inte säga att det är samma sak. Helt olika metoder, sen hur thermowood står sig mot superwood vågar jag inte svara på


