Maxlängd på granitskivor ligger oftast runt 280-300cm och bänkskivor i marmor och kalksten ca 250cm.
Vill du ha en längre skiva blir det dyrt då det redan vid stenbrottet måste göras något utöver standard.
Därför är det bäst att inte ha en längre skiva än standardlängd. Få till en skarv på något ställe där den inte kommer att synas, om det behövs längre.
Vill du ha en längre skiva blir det dyrt då det redan vid stenbrottet måste göras något utöver standard.
Därför är det bäst att inte ha en längre skiva än standardlängd. Få till en skarv på något ställe där den inte kommer att synas, om det behövs längre.
Tack för tipset. Tror jag hamnar där, funderar även på att köra betongskiva. Kollar på detta nuthomas33 skrev:
Maxlängd på granitskivor ligger oftast runt 280-300cm och bänkskivor i marmor och kalksten ca 250cm.
Vill du ha en längre skiva blir det dyrt då det redan vid stenbrottet måste göras något utöver standard.
Därför är det bäst att inte ha en längre skiva än standardlängd. Få till en skarv på något ställe där den inte kommer att synas, om det behövs längre.
Funderar på placering av skarv. Köket är öppet mot vardagsrummet och har två fönster bakom. Rädd att det gör att skarven syns väl. Funderar på om jag skall köra köksön spegelvänd så hällen kommer närmast fönstret och att därmed skarven likaså.
Begär av tillverkaren att kanterna som skall ligga i skarven inte fasas utan är så skarpa som när de lämnar stensågen.
Fogen blir då bäst att lägga någonstans mitt i mellan diskho och spishäll.
Det finns en risk att kanten bryts om man inte fasar den efter sågning.
Om alla är försiktiga och kanten är skyddad under transport och tills den ligger på bänkskåpen skall det gå bra.
Var riktigt noga med passningen i skarven i höjdled.
Använd en skarp spackelspade för att se mot ljuset när skivorna ligger några millimeter ifrån varandra.
Tejpa längst med skarven på båda skivorna.
Använd TEC7 Clear för limning i ovankanten.
Bara en tunn sträng längst upp för att både limma och täta för vatten.
Lägger man för mycket TEC7 får man inte ihop skivorna helt.
Tryck ihop skivorna och skrapa bort överflödigt TEC7.
Dra bort tejpen och finjustera fogen med såpvatten och använd endast fingrarna till detta.
Rör inget det närmaste dygnet.
Putsa fogen med en bomullstrasa dagen efter fogningen.
Använd TEC7 till att fästa skivorna i bänkskåpen.
En liten sträng där skåp och skivor möts.
Dra med fingret för att släta ut strängen.
Fogen blir då bäst att lägga någonstans mitt i mellan diskho och spishäll.
Det finns en risk att kanten bryts om man inte fasar den efter sågning.
Om alla är försiktiga och kanten är skyddad under transport och tills den ligger på bänkskåpen skall det gå bra.
Var riktigt noga med passningen i skarven i höjdled.
Använd en skarp spackelspade för att se mot ljuset när skivorna ligger några millimeter ifrån varandra.
Tejpa längst med skarven på båda skivorna.
Använd TEC7 Clear för limning i ovankanten.
Bara en tunn sträng längst upp för att både limma och täta för vatten.
Lägger man för mycket TEC7 får man inte ihop skivorna helt.
Tryck ihop skivorna och skrapa bort överflödigt TEC7.
Dra bort tejpen och finjustera fogen med såpvatten och använd endast fingrarna till detta.
Rör inget det närmaste dygnet.
Putsa fogen med en bomullstrasa dagen efter fogningen.
Använd TEC7 till att fästa skivorna i bänkskåpen.
En liten sträng där skåp och skivor möts.
Dra med fingret för att släta ut strängen.
Kollade på betong. Skulle bli 5-6 tusen dyrare än granitenyonna skrev:
Jag har beslutat mig för att köra en granitskiva. Jag låter firman mäta och installera. Planen är att skarven kommer vid hällen vilket jag kan leva med.
Tusen tack för alla tips.
Klicka här för att svara


