TRJBerg
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Då är det som jag trodde marknadsföring och jag hade inte kallat det för upphandling.
Allt det du pratat om i de senaste kommentarerna är fullständigt irrelevant för konsumenten i det här läget.
Det intressanta är vad *konsumenten* får för det pris *konsumenten* betalar.
Här får vi ett säljförslag via Sunhero som konsumenten kan i lugn och ro läsa och bedöma. Alternativet är att själv försöka få flera offertförslag från flera leverantörer vilket kan vara problemfyllt som enstaka kund vilket visat sig många gånger här på BH. Vilket, gissar jag, TS haft i tankarna.
För leverantörer kan det ofta vara mer attraktivt att gå via mellanled i stil med Sunhero av flera skäl.

Farstatjej90
TRJBerg TRJBerg skrev:
Allt det du pratat om i de senaste kommentarerna är fullständigt irrelevant för konsumenten i det här läget.
Det intressanta är vad *konsumenten* får för det pris *konsumenten* betalar.
Här får vi ett säljförslag via Sunhero som konsumenten kan i lugn och ro läsa och bedöma. Alternativet är att själv försöka få flera offertförslag från flera leverantörer vilket kan vara problemfyllt som enstaka kund vilket visat sig många gånger här på BH. Vilket, gissar jag, TS haft i tankarna.
För leverantörer kan det ofta vara mer attraktivt att gå via mellanled i stil med Sunhero av flera skäl.
Jag vände mig mot att det kallades för "upphandling".

Att Sunhero säljer tjänsten att ringa runt tycker jag inte nåt särskilt om.

samovar
Vi hade subheros grundare på besök förra året och vi installerade via deras upphandling. Jag läste på om firman som ”vann” och de kändes seriösa. Priset vi fick via sunhero var med 10 eller 12% rabatt förutsatt att minst 20 hushåll går med på det. Minns inte exakta siffrorna.
Hos oss var det över 40 hushåll som gick med i den upphandlingen och det gjordes två rundor till i området.

Det viktiga är såklart själva bolaget som installerar, sunhero tog 6500 förra året och då ingick besiktning från solenergikvalitet (kostade 4500 om man köpte det själv). Den är vi väldigt nöjda med för man betalar inte de sista 20% och bolaget kan inte ansöka om grönt energibidrag på 20% innan slutfakturan från kund är betald, vilket gör att man har lite mer hävstång att få eventuella (troligtvis några) punkter åtgärdade.

Jag är supernöjd med firman som installerade hos oss och priset vi fick via sunhero var ca 20.000 billigare än de övriga offerterna vi fick just då. Då svarade inte många solcellsmontörer ens på förfrågningar så var svårt att ens få tag i dem.

Nackdelen med sunhero var att firman prioriterade icke upphandlade kunder så de fick installation före trots beställning efter. Sunheros säljare var svår att få tag i efter att upphandlingen var klar och de fakturerad ganska direkt fastän jag tycker man skulle väntat med en del av betalningen tills alla punkter i kontraktet med sunhero var klara.
Nu är ju marknaden inte lika het så då hade jag hellre gått direkt via firman och skippat mellanhanden men har egentligen inget dåligt att säga om sunheros metod.

De köper ju in många besiktningar i området och får mycket bättre pris så för vår del kostade sunhero 2000 utöver vad en besiktningen hade kostat oss och det gav oss en rabatt på 10% vilket var ~15.000.

jakobsbygge
Jag tycker den här typen av upplägg är ganska läskiga eftersom det finns så många oklara parametrar som kan skapa stor stress.
1. När avtalet är tecknat vill sunhero ha sina pengar så fort som möjligt. Antagligen till vilket (moraliskt) pris som helst.
2. Finns ingen transparens mellan leverantör och sunhero. Vem vet vad det finns för relation bakom deras avtal. Att det gjorts en "upphandling" på väldigt fluffiga premisser säger inget.
3. Besiktningsmannen är inte oberoende. per definition. i ovan upplägg. Varför ett problem? Se punkt 1&2.
4. Om offerten inte stämmer. Vems fel är det?
5. Risk att problem bollas mellan alla inblandade aktörer.
5. Betalningsstrukturen borde vara mindre framtung eftersom tiden lätt rinner iväg efter installationen tills dess att den är driftsatt.

Dock är jag en pessimisst så ta allt med en nya salt.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Vad har ni att säga om Sungrow kontra Huaweis Växelriktare? Funderar på att ta en som är aningen större än solpanelerna jag installerar på 20kw ist för 15kw.

Huawei är hybrid och funkar med batterier om man vill använda det framöver (vilket jag dock inte tror att jag vill, men man vet aldrig…)

Sungrow är inte hybrid, men också något billigare.

Erfarenheter av dessa?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.