24 988 läst ·
79 svar
25k läst
79 svar
Sunhero solcellsupphandling med Söderens som installatör
Kör på och slå till på en installation från de.C crazytok skrev:Ja kanske det. Men samtidigt är december månad kanske inte den mest attraktivaste perioden att införskaffa solceller samt att folk håller i sina pengar just nu PLUS ett lågt elpris som drar ner efterfrågan tänker jag? Så frågan är om det verkligen är onormalt…. Priserna har ju tvärtom skenat den sista tiden just pga elpriserna, så nu har dom väl snarare trillat ner till mer normala nivåer?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Heter installatören Tobias Söderens AB?
Är det dem så är det en liten skutt som 2022 omsatte 10Mkr och har anmärkningar.
Vad står det i avtalet om kollektiva fallskydd?
Vad har du för takkonstruktion?
Är det dem så är det en liten skutt som 2022 omsatte 10Mkr och har anmärkningar.
Vad står det i avtalet om kollektiva fallskydd?
Vad har du för takkonstruktion?
Ojdå, lät inget bra.R Robert-san01 skrev:
Sitter Tobias med i företaget Sunhero på något sätt, t ex i styrelsen som då får anses jävig?
Finns det i avtalet reglerat när det ska vara klart?
Det är flera olika installationsfirmor som fått frågan att vara med i upphandlingen. För att få vara med så måste dom godkänna dom villkor som ställs, som jag skrev om i mina första inlägg. Efter det så beror det på vilka som ger bäst erbjudande i kombination med stabil ekonomi, installationstid mm.Farstatjej90 skrev:
Jasså? Det är intressant information, eftersom dom tidigare ska ha vunnit två upphandlingar så bör dom ju haft betydligt större omsättning än så kan man tycka? 🤔R Robert-san01 skrev:
Jag har Benders Carisma som takpannor.
Allabolag.se brukar kunna ge ett hum om vilka som sitter i styrelsen hos resp. bolag. Sen kan man kolla med ARN också, brukar gå få ut alla ärenden hos de för ett bolag om man ber snällt.C crazytok skrev:
Något vite för de om de inte färdigställer i jan/feb ?
Är det ett så nystartat bolag så innebär det ca 40-50st installationer för de 10miljonerna. Är det då troligen inte många anställda så känns det som kvantitet istället för kvalitet på de installationerna på den tiden.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
OK!C crazytok skrev:
Carisma är lite speciella att montera på så jag skulle kolla så de har med det i beräkningen, har erfarenhet av att montera på dessa så det inte blir en överraskning. Benders har en egen lösning för Carisma som är bra, men det finns inga skenor till de fästena och det går inte att få några beräkningar för dem.
Huawei MB0 serien är på väg in till Europa i begränsade mängder då det är en ny serie. Har de inte förbokat hos någon distributör så skulle jag ställa krav på vite om de inte kan ha anläggningen klar enligt avtal Jan/Feb.
Batterier till MB0 kommer först i April om man inte vill ha den gamla versionen med lägre uteffekt.
Men vad menar du med upphandling? Vad har de fått ta ställning till? Det finns ju ingen kund som tackat ja till att ens få installerat något när "upphandlingen" skedde?C crazytok skrev:Det är flera olika installationsfirmor som fått frågan att vara med i upphandlingen. För att få vara med så måste dom godkänna dom villkor som ställs, som jag skrev om i mina första inlägg. Efter det så beror det på vilka som ger bäst erbjudande i kombination med stabil ekonomi, installationstid mm.
Vad har handlats upp? Möjligheten att marknadsföras via Sunhero?
Tack för bra input! Dom vet om att det är Benders Carisma så det skall vara med i beräkningarna… skall dubbelkolla infästningsmetod. Är det dessa du tänker på? https://www.benders.se/globalassets...erhet-Infastning-solpanel-CarismaPiano-LU.pdf ? Det står i anvisningarna att skenor monteras på dessa?R Robert-san01 skrev:OK!
Carisma är lite speciella att montera på så jag skulle kolla så de har med det i beräkningen, har erfarenhet av att montera på dessa så det inte blir en överraskning. Benders har en egen lösning för Carisma som är bra, men det finns inga skenor till de fästena och det går inte att få några beräkningar för dem.
Huawei MB0 serien är på väg in till Europa i begränsade mängder då det är en ny serie. Har de inte förbokat hos någon distributör så skulle jag ställa krav på vite om de inte kan ha anläggningen klar enligt avtal Jan/Feb.
Batterier till MB0 kommer först i April om man inte vill ha den gamla versionen med lägre uteffekt.
Något vite har vi inte diskuterat, skall kolla på det!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Upphandling= Lägstbjudande entreprenör i det området. Samma koncept som Otovo kör med.Farstatjej90 skrev:
Skulle inte förvåna om Sunhero har kickback på materialet från grossist.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Precis den infästningen. Dock har inte Benders några skenor och klämmor i sitt sortiment och ingen tillverkare av skenor har dessa fästen i sitt. Så det går inte att få en beräkning från varken Benders eller tillverkaren av skenor.C crazytok skrev:
... med stor risk att man blandar två olika monteringssystem som då får till följd att ingen garanti gäller från tillverkaren.R Robert-san01 skrev:
TS: hur tänker dina grannar i området där du bor ?
Spelar det inte roll hur många jobb det handlar om när man offererar?R Robert-san01 skrev:
Sunhero har alltså frågar massa firmor "hur mkt vill ni ha för att installera solceller hos ett okänt antal hushåll"?
Beror inte svaret på om det är två eller hundra det gäller?