C crazytok skrev:
Ja kanske det. Men samtidigt är december månad kanske inte den mest attraktivaste perioden att införskaffa solceller samt att folk håller i sina pengar just nu PLUS ett lågt elpris som drar ner efterfrågan tänker jag? Så frågan är om det verkligen är onormalt…. Priserna har ju tvärtom skenat den sista tiden just pga elpriserna, så nu har dom väl snarare trillat ner till mer normala nivåer?
Kör på och slå till på en installation från de.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Heter installatören Tobias Söderens AB?

Är det dem så är det en liten skutt som 2022 omsatte 10Mkr och har anmärkningar.

Vad står det i avtalet om kollektiva fallskydd?

Vad har du för takkonstruktion?
 
R Robert-san01 skrev:
Heter installatören Tobias Söderens AB?

Är det dem så är det en liten skutt som 2022 omsatte 10Mkr och har anmärkningar.

Vad står det i avtalet om kollektiva fallskydd?

Vad har du för takkonstruktion?
Ojdå, lät inget bra.

Sitter Tobias med i företaget Sunhero på något sätt, t ex i styrelsen som då får anses jävig?

Finns det i avtalet reglerat när det ska vara klart?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag fattar inte vilken "upphandling" det är installationsfirman har vunnit. Vadå "upphandling"?
Det är flera olika installationsfirmor som fått frågan att vara med i upphandlingen. För att få vara med så måste dom godkänna dom villkor som ställs, som jag skrev om i mina första inlägg. Efter det så beror det på vilka som ger bäst erbjudande i kombination med stabil ekonomi, installationstid mm.
 
R Robert-san01 skrev:
Heter installatören Tobias Söderens AB?

Är det dem så är det en liten skutt som 2022 omsatte 10Mkr och har anmärkningar.

Vad står det i avtalet om kollektiva fallskydd?

Vad har du för takkonstruktion?
Jasså? Det är intressant information, eftersom dom tidigare ska ha vunnit två upphandlingar så bör dom ju haft betydligt större omsättning än så kan man tycka? 🤔

Jag har Benders Carisma som takpannor.
 
M mortimer skrev:
Ojdå, lät inget bra.

Sitter Tobias med i företaget Sunhero på något sätt, t ex i styrelsen som då får anses jävig?

Finns det i avtalet reglerat när det ska vara klart?
Inte en aning, hur kollar man det?

Det står att installation sker i Jan/Feb
 
C crazytok skrev:
Inte en aning, hur kollar man det?

Det står att installation sker i Jan/Feb
Allabolag.se brukar kunna ge ett hum om vilka som sitter i styrelsen hos resp. bolag. Sen kan man kolla med ARN också, brukar gå få ut alla ärenden hos de för ett bolag om man ber snällt.

Något vite för de om de inte färdigställer i jan/feb ?
 
R Robert-san01 skrev:
Heter installatören Tobias Söderens AB?

Är det dem så är det en liten skutt som 2022 omsatte 10Mkr och har anmärkningar.

Vad står det i avtalet om kollektiva fallskydd?

Vad har du för takkonstruktion?
Är det ett så nystartat bolag så innebär det ca 40-50st installationer för de 10miljonerna. Är det då troligen inte många anställda så känns det som kvantitet istället för kvalitet på de installationerna på den tiden.
 
C crazytok skrev:
Jasså? Det är intressant information, eftersom dom tidigare ska ha vunnit två upphandlingar så bör dom ju haft betydligt större omsättning än så kan man tycka? 🤔

Jag har Benders Carisma som takpannor.
OK!

Carisma är lite speciella att montera på så jag skulle kolla så de har med det i beräkningen, har erfarenhet av att montera på dessa så det inte blir en överraskning. Benders har en egen lösning för Carisma som är bra, men det finns inga skenor till de fästena och det går inte att få några beräkningar för dem.

Huawei MB0 serien är på väg in till Europa i begränsade mängder då det är en ny serie. Har de inte förbokat hos någon distributör så skulle jag ställa krav på vite om de inte kan ha anläggningen klar enligt avtal Jan/Feb.

Batterier till MB0 kommer först i April om man inte vill ha den gamla versionen med lägre uteffekt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Farstatjej90
C crazytok skrev:
Det är flera olika installationsfirmor som fått frågan att vara med i upphandlingen. För att få vara med så måste dom godkänna dom villkor som ställs, som jag skrev om i mina första inlägg. Efter det så beror det på vilka som ger bäst erbjudande i kombination med stabil ekonomi, installationstid mm.
Men vad menar du med upphandling? Vad har de fått ta ställning till? Det finns ju ingen kund som tackat ja till att ens få installerat något när "upphandlingen" skedde?

Vad har handlats upp? Möjligheten att marknadsföras via Sunhero?
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
OK!

Carisma är lite speciella att montera på så jag skulle kolla så de har med det i beräkningen, har erfarenhet av att montera på dessa så det inte blir en överraskning. Benders har en egen lösning för Carisma som är bra, men det finns inga skenor till de fästena och det går inte att få några beräkningar för dem.

Huawei MB0 serien är på väg in till Europa i begränsade mängder då det är en ny serie. Har de inte förbokat hos någon distributör så skulle jag ställa krav på vite om de inte kan ha anläggningen klar enligt avtal Jan/Feb.

Batterier till MB0 kommer först i April om man inte vill ha den gamla versionen med lägre uteffekt.
Tack för bra input! Dom vet om att det är Benders Carisma så det skall vara med i beräkningarna… skall dubbelkolla infästningsmetod. Är det dessa du tänker på? https://www.benders.se/globalassets...erhet-Infastning-solpanel-CarismaPiano-LU.pdf ? Det står i anvisningarna att skenor monteras på dessa?

Något vite har vi inte diskuterat, skall kolla på det!
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men vad menar du med upphandling? Vad har de fått ta ställning till? Det finns ju ingen kund som tackat ja till att ens få installerat något när "upphandlingen" skedde?

Vad har handlats upp? Möjligheten att marknadsföras via Sunhero?
Upphandling= Lägstbjudande entreprenör i det området. Samma koncept som Otovo kör med.

Skulle inte förvåna om Sunhero har kickback på materialet från grossist.
 
C crazytok skrev:
Tack för bra input! Dom vet om att det är Benders Carisma så det skall vara med i beräkningarna… skall dubbelkolla infästningsmetod. Är det dessa du tänker på? [länk] ? Det står i anvisningarna att skenor monteras på dessa?

Något vite har vi inte diskuterat, skall kolla på det!
Precis den infästningen. Dock har inte Benders några skenor och klämmor i sitt sortiment och ingen tillverkare av skenor har dessa fästen i sitt. Så det går inte att få en beräkning från varken Benders eller tillverkaren av skenor.
 
R Robert-san01 skrev:
Precis den infästningen. Dock har inte Benders några skenor och klämmor i sitt sortiment och ingen tillverkare av skenor har dessa fästen i sitt. Så det går inte att få en beräkning från varken Benders eller tillverkaren av skenor.
... med stor risk att man blandar två olika monteringssystem som då får till följd att ingen garanti gäller från tillverkaren.

TS: hur tänker dina grannar i området där du bor ?
 
Farstatjej90
R Robert-san01 skrev:
Upphandling= Lägstbjudande entreprenör i det området. Samma koncept som Otovo kör med.

Skulle inte förvåna om Sunhero har kickback på materialet från grossist.
Spelar det inte roll hur många jobb det handlar om när man offererar?

Sunhero har alltså frågar massa firmor "hur mkt vill ni ha för att installera solceller hos ett okänt antal hushåll"?

Beror inte svaret på om det är två eller hundra det gäller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.