Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Skönt larka742 att man kan vända å vrida på det. Det är ju så jag skulle vilja se det egentligen! :)

Idag finns inget "krav" från "motparten" att sälja, det som är sagt är att det är upp till mig att sy ihop en deal som kan funka för båda, idag och på sikt. Därav frågan här i forumet. Rävsaxen är ju dock den att man försöker se in i framtiden med ungefär alla parametrar osäkra (skulle vara att vi inte går back på projektet i reda pengar då...)

Då är det ju frågan om hur man skall gå vidare nu när man stannat upp MITT i ett husbygge. Troligen finns det inte på kartan att jag skulle kunna lösa ut motparten utan att sälja hur jag än räknar... och nej, jag känner inte för att jaga och hitta en ny RIK fru denna gång :)

Hur mycket skall man värdera att man slitit å drömt om detta själv, skall man hålla fast vid detta eller är det så att säga något man bör kasta över axeln å gå vidare. Mer filosofi: det här är ju verkligen ett drömläge för att få bygga ett nytt hus på. Men om inte "lyckan" vill infinna sig där, hur lycklig blir man då på sikt?

En rak och ofin fråga: Vad har du råd att betala för att ta över stället ensam?
En ännu känsligare fråga: Är Hon beredd att sälja så billigt?
En logisk kompromiss: Hur ledsna blir ni om "marknaden" betalar ännu sämre? Hon? Och du?

Av billy_baver brukar man ju få bra svar så:

billy_baver skrev:
En rak och ofin fråga: Vad har du råd att betala för att ta över stället ensam?
Vad vi gett för tomten+materialet+färdigställandet med egen arbetskraft+kanske låneutrymme för några hundratusen extra. Till det driftskostnader ensam såklart minus ev. uthyrningsintäkt sommartid.

billy_baver skrev:
En ännu känsligare fråga: Är Hon beredd att sälja så billigt?
Inte troligt å inget hon uttalat, för henne är det nu mera den framtida utväxlingen som gäller med VISS hänsyn till min kärlek för själva stället och byggett :)

Mellan "min planhalva" och "hennes planhalva" är det en hel del gräs att spela på...

billy_baver skrev:
En logisk kompromiss: Hur ledsna blir ni om "marknaden" betalar ännu sämre? Hon? Och du?
Först hon: inte SÅ ledsen, cash is cash å oavsett väldigt mycket mer än vi hade kunnat "spara" ihop på många år så där är det nog OK för hennes del som det står idag.

För min del: Jag blir ju bara "ledsen" i det fallet att vi säljer "idag" (och den dagen köparen säljer i framtiden igen såklart...) Men om marknaden kunde äta upp lite gräs i mellan så skulle jag ju inte bli ledsen om CHANSEN att klara det själv dök upp såklart. Tyvärr växer dock gräset ruskigt bra vid havskanten här uppe i bohuslän trots finanskris och allt :)

Kan du räkna på DEN ekvationen igen med detta å komma med mer så är jag idel öra, sunda tankar är det ont om nu nämligen:eek:

Redigerat:
Min instinkt pekar fortfarande på samma tips: Bjud ut på öppen marknad omedelbart!

Ditt problem infinner sig om högsta bud blir ett skambud, som är bara en spottstyver högre än vad du själv har råd med... ;)

Detta problem angriper du tillsammans med Henne den dag problemet bevisligen infinner sig.

Håller med billy_baver.

Går inte förhållandet att rädda (OCH jag tycker man skall försöka med alla upptänkliga krafter och medel) så är det bara en objektiv värdering som gäller.

Den gör marknaden. Let the chips fall where they may.

Tufft. Javisst, men själv klarar du inte en objektiv värdering. Det är bara att inse.

Du kommer ur det hela med:

- En hel del visdom
- Förhoppingsvis lite pengar
- Den perfekta idén för nästa hus vid havet

Mikael_L
Sen kan du kanske jobba lite på din egen finansieringssituation.

Lån av släktingar...
Föräldrarna dina kan kanske tänka sig att låna upp lite extra på sitt lågt belånade hus...
Borgenärer ...
Slutligen, så kanske din partner kan vänta lite med hela sin halva. Men varför det, vilken säkerhet kan du erbjuda ... Och vad händer om det resterande plötsligt krävs in, omedelbart ... :(

Inga direkt roliga varianter, men behöver du cash så behöver du ....

Hemmakatten
Det kan faktiskt vara så att banken är beredd att låna ut mer pengar än vad du tror, viltfjäll. Framförallt eftersom er fastighet alltid kommer att vara oerhört attraktiv på marknaden och framförallt eftersom värdet på er fastighet bara ökar med färdigställandegraden.

Jag vill dock återigen framhålla det viktiga i att ni ansöker om äktenskapsskillnad nu snarast. Så länge ni inte gör det fortsätter ni att ha en gemensam ekonomi och allt ni gör betraktas som gjort inom äktenskapet. Se gärna mitt tidigare inlägg i tråden.

Det viktiga är ju att komma till en lösning snarast inte dra ut på det hela.

Krasst sett så äger hon hälften av värdet i huset+tomten, vad det är värt vet marknaden/en mäklare. Men ingen kan ju begära att du ska bygga klart "gratis" för att hon ska tjäna på det.

Det jag tycker är oväsentligt men jag anser att en bra lösning är att få kåken värderad "som den står" av en eller flera mäklare. Samtidigt kraftsamlar du för att se hur mycket du har råd att "gå upp till" sen är det bara att börja köpslå upp till ditt tak. Skiljs ni som "vänner" är ju risken större att hon får chans att njuta av huset än om det säljs till en främling.

Glöm heller inte att även om ni "gör vinst" så ska en mäklare ha sitt, staten vill ha skatt och lagfartsavgifter. Detta slipper ni BÅDA om ene löser ut andra.

Vill bara uppmärksamma viltfjall på ett par viktiga saker:

MÄKLAREN SOM VÄRDERINGSMAN kommer med stor sannolikhet att överskatta fastighetens värde. Det ingår i hans/hennes yrkesroll att hålla tänkbara säljare på gott humör, tills praktiken övertygar om annat. Detta måste ni inse ifall ni nöjer er med att åt mäklare uppdra endast värdering.

MÄKLAREN SOM FÖRSÄLJARE behöver ni strängt taget inte alls anlita, så länge "försäljningen" endast blir ett spel för gallerierna. Om ni istället själva annonserar ut fastigheten och arrangerar budgivning slipper ni alla besvärande efterspel med en besviken uppdragstagare. Mäklare blir nämligen inte alls glada när man nobbar alla deras surt ihopskrapade spekulanter. Om ni ändå väljer att koppla in mäklare för att göra budgivningen så representativ som möjligt bör ni från början köra med öppna kort gentemot uppdragstagaren.

wOW.... Lider verkligen med dig/er om ni nu inte kommer få njuta av att bo där.
Riktigt drömställe, verkligen!

Att allt inte är helt färdigt tror jag inte kommer göra så stor skillnad i försäljningspriset som en mäklare vill göra gällande.

Detta hus värderas till 70% av läget, 29% av det ni redan uppfört och till 1% av hur den ser ut inredningsmässigt. Så om ni inte är jättenoga med att tjäna den där extra sista %-en så kan ni nog lika gärna sälja nu.

Tror att det finns stort intresse hos människor att sätta sin egen prägel på sina hus.

Utan att ha en aning om hur det ser ut med lån o sådana saker men att tänka på:

1. Sälj idag o casha in 8 miljoner, betala av lån på 4millar, kvar har ni 4millar som ni får ränta på.

2. Kämpar på i 12 månader till och lånar ytterligar 1/2mille. Betalar ränta på de lån ni då har (4,5millar). och säljer sedan för 9millar. Lite högre reaskatt (heter det så?) här dessutom.

Överlåter till någon matematiker att avgöra hur mycket mer pengar du har i exempel 2. Ställ dig sedan frågan om det är värt det arbetet..

Detta exempel kanske är oerhört ointressant för er men det var ialla fall en aspekt som man ev. kan fundera på och som jag inte sett att någon tagit upp tidigare.

-------------

Nu såg jag också att det blir ROT-avdrag, så kanske att ni skall låna en slant till, leja bort jobbet o sedan sälja?

Redigerat:
Ojdå, tråden är nu en av de mer lästa... :)

Allt svänger fram och åter, ena stunden beredd att greppa hammaren igen bygga klart och bita mig fast och i andra stunden: sälja rakt av och vara glad för varje peng.

Silwerphil: Vore såklart kul om du hade rätt. På försäljningsfronten får jag för mig att du ligger högt men på lånefronten kul nog också väldigt högt, så uppsidan bör ju vara den ganska lika...

Med risk for att jag trots intentionen att inte göra det till ett offentligt skådespel skulle det vara intressant att veta:

VILKEN BALLPARK TROR NI FORUMMEDLEMMAR ATT VI SPELAR PÅ VAD GÄLLER FÖRSÄLJNINGSPRIS SOM DET STÅR?

- 800 kvm tomt
- kommunalt VA-betalt
- Hus 60+60+60 kvm
- Färdigt utvändigt
- Se hemsida

:) :) :)

Redigerat:
viltfjall skrev:
Allt svänger fram och åter, ena stunden beredd att greppa hammaren igen bygga klart och bita mig fast och i andra stunden: sälja rakt av och vara glad för varje peng.
Läst tråden och inser först nu var någonstans du bygger:o.

Är boende i småland, men min sambo är från Strömstad, och har själv spenderat somrarna där senaste 10 åren

Uppskattning på värdet är skitsvårt, valuta spelar in (lusekofteköpare), det är sjunkande priser både här och norge, samt att det får ses av norrmän en "hytte". (Av "lokalbefolkningen" för permanentboende blir det definitivt skambud tror jag i nuläget)

Ett rättvist "marknadspris" för nuläget i bygget kommer du aldrig få nu, tror jag

Mitt råd är definitivt, att behålla själv, till varje pris. och försöka hitta en lösning, så lös ut henne på ngt sätt!
Skulle min sambo se tråden och var du bygger skulle hon inte fatta varför dina tankar gå på försäljning (som fd strömstadsbo hon är)

Hursomhelst
Lycka till

Redigerat:
Badger skrev: "Ett rättvist "marknadspris" för nuläget i bygget kommer du aldrig få nu, tror jag"

Marknadspris = Det pris marknaden faktiskt betalar vid faktiskt given tidpunkt. Och vilket detta pris är vore meningslöst att försöka utreda utan verklig budgivning. Ifall marknadspriset är lågt borde viltfjälls möjligheter öka att lösa ut sin sambo. Därför skulle man kunna GISSA att viltfjäll haft tur mitt i all olycka.

Har sett din hemsida och det fantastiska arbete Ni har lagt ned. Glöm inte i att sträcka på dig och vara stolt över det du/ni åstadkommit! Förståeligt att det känns omöjligt och svårt.
Som jag ser det, eftersom du tvivlar på att sälja och det är din dröm, så skulle det bli outhärdligt om du säljer det och sen ångrar dig en månad senare och tänkte varför tog jag inte tag i hammaren? Lättare om det är tvärtom, även om det svider i plånboken.

Tycker som många andra att du självklart ska värdera huset som det står nu, snarast.
Lägg ut det på marknaden så får Ni en fingervisning på vad huset är värt och om det finns intresse, detta betyder inte att du måste sälja.
Efter det kan du fundera och ta upp hammarn och köra på (och få ut lite frustration) Prata med banken om din situation och se vad dem kan erbjuda, prata med vänner och familj, kanske finns det någon som du inte tänkt på som kan hjälpa dig, även om det inte är så mycket. När du rett ut alla dessa frågetecken så vet du vart du står och vilka valmöjligheter du har.
Ibland kan det hjälpa att göra något "vettigt" och annat för att komma underfund med vad man vill.

Inte alls samma storlek på projekt, men "hjälpte" min vännina som gick igenom något liknande i sommras, de hade ett "renoveringhus" som de gjort en hel del på men inte allt. Allt var rätt omöjligt för henne, ekonomiskt, känslomässigt och till viss del moraliskt mot varandra - man vill ju inte bråka om pengar.
Till slut tog hon tag i saken. Huset värderades, hon sålde ut honom -billigt, banken hjäpte henne med lån, lånet är väldigt stort för henne men upplagd så det inte är helt omöjligt.

Han gav heller inte så mycket krav eller direktiv heller, på vad han ville göra. Hon bestämde sig för att ta tag i saken. Båda visste att de får inte ut så mycket om de säljer det i det skicket, för de hade haft ute huset ett tag på marknaden.
Hon frågade rakt ut: antingen köper du ut mig eller så köper jag ut dig, eller så säljer vi huset. Han ville inte sälja och han ville betala för huset....
Fyra månader senare flyttade han ihop med en ny ( i ett annat hus).

Lycka till!

Fått lite blodad tand nu! De senaste dagarnas mentala vilande från bygget gör att det känns kul och lockande att komma igen. Har funderat i de banor som ni skriver, kanske skulle man räkna runt lite till och göra en plan. Att släppa läget NU har varit en hård mental brottningsmatch men också skapat lite lugn. Att stålsätta sig (och tungt skuldsätta sig ensam) har inte varit allt för lockande. Motivationen har ju varit svår att finna i tider som dessa och när jag inte ser att jag kommer att få samma hjälp och stöd i fortsättningen (en av föräldrarna fick just en stroke) så tvivlar man ju starkt på att man kan lyckas.

MEN. Redan pratat med några nära vänner om hur man KAN göra när det gäller ekonomi, utköp, värdering och färdigställande. Vi får väl se åt vilket håll det går... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.