21 663 läst ·
105 svar
22k läst
105 svar
Sund skilsmässa vid STOR ekonomisk utväxling?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Klarar man 12 månaders "bråk" så är det väl bara att bita ihop och skjuta upp skiljsmässan tills det är färdigt.
Sedan får huset säljas eftersom ingen har råd att lösa ut den andre till marknadsvärdet.
MEN
DET är en kollosalt stor prislapp för vänskap med en person som inte längre vill leva med en, och som man troligen knappast kommer att ens träffa i framtiden.
Intressant sak att försöka förklara för sin nästkommande partner dessutom. Du gjorde VAD??
Gör det raka och enkla. Värdera till nuvärdet. Det är dessutom mest rättvist.
Sedan får huset säljas eftersom ingen har råd att lösa ut den andre till marknadsvärdet.
MEN
DET är en kollosalt stor prislapp för vänskap med en person som inte längre vill leva med en, och som man troligen knappast kommer att ens träffa i framtiden.
Intressant sak att försöka förklara för sin nästkommande partner dessutom. Du gjorde VAD??
Gör det raka och enkla. Värdera till nuvärdet. Det är dessutom mest rättvist.
Kör du Cheva med vikplog till vardags så får jag nog lita på det! 
Visst, det lutar åt det med nuvärde å sälja. Får snyfta och svära och skrika påväg till banken...
Men då dyker ju nya frågor upp:
- Hammaren är nedlagd, bygget står still. Klart utvändigt, rent invändigt i princip.
- Fortsätter jag nu (el/VVS) golv väggar så låser jag köpare vid mina idéer (väldigt liten likhet med köpare troligen då jag är lågbetald å ensamstående vs. tokrik å sommarställessuktande å rent av med lusekofta)
- Skall man då bygga klart, lasta ner massa pengar för att sikta på en högre vinst (spekulation) med allt vad det innebär av arbete/mentalt slit eller FINNS det rika köpare som aldrig skulle vilja ta i en hammare som kan vara sugen på detta?...
Tankar, tankar, tankar. Så det var såhär det skulle sluta vid en skilsmässa: Man sitter ensam kl 00 en lördagskväll å läser trådar på Byggahus.se... Ungefär som vanligt då
Tack igen alla!
Visst, det lutar åt det med nuvärde å sälja. Får snyfta och svära och skrika påväg till banken...
Men då dyker ju nya frågor upp:
- Hammaren är nedlagd, bygget står still. Klart utvändigt, rent invändigt i princip.
- Fortsätter jag nu (el/VVS) golv väggar så låser jag köpare vid mina idéer (väldigt liten likhet med köpare troligen då jag är lågbetald å ensamstående vs. tokrik å sommarställessuktande å rent av med lusekofta)
- Skall man då bygga klart, lasta ner massa pengar för att sikta på en högre vinst (spekulation) med allt vad det innebär av arbete/mentalt slit eller FINNS det rika köpare som aldrig skulle vilja ta i en hammare som kan vara sugen på detta?...
Tankar, tankar, tankar. Så det var såhär det skulle sluta vid en skilsmässa: Man sitter ensam kl 00 en lördagskväll å läser trådar på Byggahus.se... Ungefär som vanligt då
Tack igen alla!
Jag vill se till mig själv, skulle jag påbörjat bygget av en fjällstuga med min sambo på ett riktigt bra läge så skulle h-t få frysa till is innan jag sålde ett halvfärdigt projekt. Skulle min sambo också inse värdet i pärlan så jag verkligen försöka få det hela klart. Inte stressa fram något.
Sen är det väl två saker/frågor.
1 Vill ditt ex sälja huset på fläcken det blir klart? Isf är det ju enbart en ekonomisk affär av färdigställa huset, och kanske ni då får ut tillräckligt redan nu...
2. Har ni bott ihop och haft en gemensam bas under byggandet så får du ställa in dig på att se ägarfördelningen som 50/50 nu. Vet inte om du haft några speciella kostnader som kan betraktas som "personliga" så kanske det kan dras av senare.
Detta känns mest rättvist, dels beroende på att ni bott ihop men också pga att när ni byggde så hade ju hon inte valet, eller kravet, att hennes insatser skulle värderas. Känns då lite fel att du säger till henne att hon gjorde bara x h timmar så jag drar av y procent av din ägardel...
Sen är det väl två saker/frågor.
1 Vill ditt ex sälja huset på fläcken det blir klart? Isf är det ju enbart en ekonomisk affär av färdigställa huset, och kanske ni då får ut tillräckligt redan nu...
2. Har ni bott ihop och haft en gemensam bas under byggandet så får du ställa in dig på att se ägarfördelningen som 50/50 nu. Vet inte om du haft några speciella kostnader som kan betraktas som "personliga" så kanske det kan dras av senare.
Detta känns mest rättvist, dels beroende på att ni bott ihop men också pga att när ni byggde så hade ju hon inte valet, eller kravet, att hennes insatser skulle värderas. Känns då lite fel att du säger till henne att hon gjorde bara x h timmar så jag drar av y procent av din ägardel...
Finns det inga rika norrmän du kan fråga?
Det kanske tom finns ännu tokigare ideer - att du bygger klart huset åt en norrman som sedan hyr stället av er som sommarställe. Dvs att du har en hyresgäst som "beställer" ett hus, du vet då vad får som hyresintäkt och har en bas att stå på.
Nu blir det ännu mer att fundera över och sedan förkasta som tokigt....
Det kanske tom finns ännu tokigare ideer - att du bygger klart huset åt en norrman som sedan hyr stället av er som sommarställe. Dvs att du har en hyresgäst som "beställer" ett hus, du vet då vad får som hyresintäkt och har en bas att stå på.
Nu blir det ännu mer att fundera över och sedan förkasta som tokigt....
Är det "huset vid havet" det handlar om så förstår jag att det kan finnas ovilja att släppa taget om kåken,
Det vore gott att få behålla den antar jag,
Surt läge du hamnat i, men som "mycke nu" påpekade, hur ofta hänger man med sina Ex,
om man inte har barn ihop, och ens då ?,
Litegrann skulle jag nog vrida och vända för att få behålla kåken.
Även om jag inte skulle ha råd att bygga klart den närmsta tiden, så räcker ett färdigt rum och kök att bo i, med det läget..
Det vore gott att få behålla den antar jag,
Surt läge du hamnat i, men som "mycke nu" påpekade, hur ofta hänger man med sina Ex,
om man inte har barn ihop, och ens då ?,
Litegrann skulle jag nog vrida och vända för att få behålla kåken.
Även om jag inte skulle ha råd att bygga klart den närmsta tiden, så räcker ett färdigt rum och kök att bo i, med det läget..
Nu skall jag ställa till det lite för dig i dina tankebanor. Till att börja med är det dags för ditt blivande ex att kliva ut på banan och berätta vad hon tycker och tänker i frågan. Kanske kan du lägga ett antal alternativ åt sidan då, kanske kan du istället få uppslag till nya alternativ som tar det hela framåt. Det spelar ju inte så stor roll vad du tycker, ni är ju två som skall komma överens. Hon kanske vill köpa ut dig...
När man gör en lösning så skall man betänka vad som händer om det kommer in nya partners i era liv. Kanske inte aktuellt just i brådrasket, men förr eller senare brukar det dyka upp någon. Och har det fungerat friktionsfritt fram till dess, så kommer ni att upptäcka ett helt lass med grus i maskineriet då.
När man bollar med miljoner måste man också se till de yttersta konsekvenserna, och skydda sig för dem, så att det inte blir ännu mer strul. Att lägga huset i ett bolag låter t.ex. som att be om nya bekymmer längre fram.
När man gör en lösning så skall man betänka vad som händer om det kommer in nya partners i era liv. Kanske inte aktuellt just i brådrasket, men förr eller senare brukar det dyka upp någon. Och har det fungerat friktionsfritt fram till dess, så kommer ni att upptäcka ett helt lass med grus i maskineriet då.
När man bollar med miljoner måste man också se till de yttersta konsekvenserna, och skydda sig för dem, så att det inte blir ännu mer strul. Att lägga huset i ett bolag låter t.ex. som att be om nya bekymmer längre fram.
Jag personligen kan tycka att avtal mellan bolag är bättre, skriver man nåt mellan två privatpersoner så känns det så... personligt. Med bolagsavtal så är man mer bunden till dess form, vad revisorer godkänner osv... då kan man på ett personligt plan kanske släppa vissa bitar till vad revisorer etc tycker
Att överföra huset till aktiebolag innebär att bolaget betalar stämpelskatt. Det innebär vidare att subventionerat boende i byggnaden utlöser förmånsbeskattning. Eventuell vinst dubbelbeskattas. Det innebär också att säljarna villkorslöst avhänder sig egendomen till bolaget, dess ledning, dess nuvarande och framtida ägare alternativt till eventuell förvaltare med fritt förfogande och full äganderätt.
Smaka på känslan.
Smaka på känslan.
Att hålla med kontrakt och bolag tror jag kostar mer än det smakar. Ska kontrakt hålla måste man nog blanda in jurister och då tickar kronorna snabbt iväg.
Om huset ska säljas så ser det ut som att man får mest betalt på våren/sommaren. Prova att lägga ut det till våren, kanske ser någon potentialen ?
Kanske ni tillsammans kan hyra in några billiga hantverkare färdigställer en del innan, så en eventull köpare bara behöver färgsätta ?
Jag är nyfiken på vad husets nuvärde skattades till och även vad mäklaren trodde att huset skulle landa på om det var färdigställt, vill du berätta ?
Om huset ska säljas så ser det ut som att man får mest betalt på våren/sommaren. Prova att lägga ut det till våren, kanske ser någon potentialen ?
Kanske ni tillsammans kan hyra in några billiga hantverkare färdigställer en del innan, så en eventull köpare bara behöver färgsätta ?
Jag är nyfiken på vad husets nuvärde skattades till och även vad mäklaren trodde att huset skulle landa på om det var färdigställt, vill du berätta ?
Det enda jag kan bidra med är samma råd som de flesta redan gett, men jag skriver det så du kan se att det är många som tycker så ... 
Ni ska givetvis dra strecket nu, punkt.
Alla andra konstruktioner kommer med stor sannolikhet ge er surt efteråt.
Ni kanske inte kan fortsätta att vara de goda vänner ni är nu. Eller just pga av något knepigt delägande så kanske ni blir värsta ovänner vad det lider.
3 st alternativ.
1. Ni inser att ni håller på och göra världens misstag, blir sams igen. Bygger klart huset, lever era liv tillsammans och bara starkare efter prövningen.
2. Ni säljer av huset nu med en gång, delar på pengarna.
3. En av er vill behålla huset, får då köpa ut den andre för halva marknadsvärdet av idag.
Båda vill ha huset kanske... Sälj huset på marknaden, och då får var och en av er vara med och buda så långt som det känns värt. Dela sen på köpeskillingen.
Sen lider jag givetvis med er ...
Ni ska givetvis dra strecket nu, punkt.
Alla andra konstruktioner kommer med stor sannolikhet ge er surt efteråt.
Ni kanske inte kan fortsätta att vara de goda vänner ni är nu. Eller just pga av något knepigt delägande så kanske ni blir värsta ovänner vad det lider.
3 st alternativ.
1. Ni inser att ni håller på och göra världens misstag, blir sams igen. Bygger klart huset, lever era liv tillsammans och bara starkare efter prövningen.
2. Ni säljer av huset nu med en gång, delar på pengarna.
3. En av er vill behålla huset, får då köpa ut den andre för halva marknadsvärdet av idag.
Båda vill ha huset kanske... Sälj huset på marknaden, och då får var och en av er vara med och buda så långt som det känns värt. Dela sen på köpeskillingen.
Sen lider jag givetvis med er ...
Lyssna på Micke kids.. Ju mer man bråkar desto mer inser man att man vill ha samma sak..Mikael_L skrev:
Det handlar bara om de sista 5, nej 4, ja kanske bara 2 procenten..
In the end.. vem skulle kunna vara bättre.?...
När man kollar din blogg så ser man ju att ni har gjort ett otroligt arbete med huset/tomten... Ni har nog mitt drömhus skulle jag tippa på (när det blir klart)..
Skulle jag vara i din sits så skulle jag försöka köpa ut frugan och sälja allt annat för att kunna bo kvar (bilar, båtar osv).... Inom 1-2 år har du säkert en ny sambo som kan hjälpa dig med kostnaderna för huset....
Skulle jag vara i din sits så skulle jag försöka köpa ut frugan och sälja allt annat för att kunna bo kvar (bilar, båtar osv).... Inom 1-2 år har du säkert en ny sambo som kan hjälpa dig med kostnaderna för huset....
Idagsläget tolkar jag det som att du har störst intresse i huset men inte möjlighet att köpa ut frugan. Visst kan någon typ av lösning med ett AB eller annan konstruktion te sig attraktiv, det skulle ju ge dig en möjlighet att någongång i framtiden (med en bättre ekonomi) bli ensam ägare. Men vis av erfarenheter i från min släkt skulle jag inte gå in i en sådan konstruktion. När man går skilda vägar brukar nämligen det ganska snart dyka upp nya personer som har egna åsikter. Säg t.ex. att din fru träffar någon som bara älskar ert hus och vägrar låta dig köpa ut hennes andel, eller tvärtom de kanske behöver pengarna till ett eget hus och kräver ut sin andel... Det är bara en grogrund för framtida släktfejder. Så mitt råd är att sälja inom en snar framtid, har inte du råd att köpa ut henne, blir tyvärr resultatet att du går miste om ditt drömprojekt...
Ja, alla de där scenariona kan inträffa.... och med ett rationellt tänkande baserat på sannolikheter så kan det hända mycket tråkigt. Varför måste man se det negativa redan nu?
Men OM det går bra så är det ju super-duper-toppen. Går det åt skogen så får man lösa det - då - vad är så farligt med det?
Jag vill på nåt sätt jämföra med barn som också hamnar i kläm vid en skilsmässa. Man får hitta lösningar som gör att man ser bortom ev personliga problem, det går att lösa i det här fallet med.
Med barn så är det dock en viktigt grundförutsättning - båda parter vill att det ska lösa sig.
Frågan här är ju vill hon - går hon med på en mer långsiktig lösning?
Jag tycker verkligen här att det vore tråkigt om du pushade för en försäljning, siktade in dig på det när det egentligen inte finns några sådana önskningar/krav från hennes sida.
Det är där den springande punkten finns - alla andra saker är negativism och beräknande kalkyler att saker alltid går fel så det är bättre att undvika dem helt. Trist synsätt.
Men OM det går bra så är det ju super-duper-toppen. Går det åt skogen så får man lösa det - då - vad är så farligt med det?
Jag vill på nåt sätt jämföra med barn som också hamnar i kläm vid en skilsmässa. Man får hitta lösningar som gör att man ser bortom ev personliga problem, det går att lösa i det här fallet med.
Med barn så är det dock en viktigt grundförutsättning - båda parter vill att det ska lösa sig.
Frågan här är ju vill hon - går hon med på en mer långsiktig lösning?
Jag tycker verkligen här att det vore tråkigt om du pushade för en försäljning, siktade in dig på det när det egentligen inte finns några sådana önskningar/krav från hennes sida.
Det är där den springande punkten finns - alla andra saker är negativism och beräknande kalkyler att saker alltid går fel så det är bättre att undvika dem helt. Trist synsätt.