Undrar om någon av er mätt eller har kunskap om i vilken utsträckning det sugs in avluft med uteluften i ett väggmonterat kombidon? Jag har grubblat på det här ett tag nu och sökt info utan att hitta något. Så om någon av er kan något om detta som gör att jag kan släppa tanken eller åtgärda problemet vore det skönt.

Bakgrunden är att vi försöker sänka radonet från byggmaterialet i huset med hjälp av ventilationen och vill därför inte få in redan bortventilerat radon genom att avluften delvis sugs in i huset igen. I samband med att vi installerade ett nytt FTX sattes ett kombidon upp i ena husgaveln. Jobbet gjordes av ett företag som inte jobbar med radon.

Tacksam för input.

• Produktbild på ventilationsutrustning, ABC-CDF, kombinerad tillufts- och avluftsdon, informativ presentation, röd text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bennca skrev:
Undrar om någon av er mätt eller har kunskap om i vilken utsträckning det sugs in avluft med uteluften i ett väggmonterat kombidon? Jag har grubblat på det här ett tag nu och sökt info utan att hitta något. Så om någon av er kan något om detta som gör att jag kan släppa tanken eller åtgärda problemet vore det skönt.

Bakgrunden är att vi försöker sänka radonet från byggmaterialet i huset med hjälp av ventilationen och vill därför inte få in redan bortventilerat radon genom att avluften delvis sugs in i huset igen. I samband med att vi installerade ett nytt FTX sattes ett kombidon upp i ena husgaveln. Jobbet gjordes av ett företag som inte jobbar med radon.

Tacksam för input.
Avluftsdelen på ett kombidon har ju ingen jetdysa så att luften skjuts iväg någon större längd. Och beroende på luftmängd och storlek på kombidonet fås också olika utloppshastighet. Kring 3 m/s är väl en god gissning. Avluften är i de flesta fall varmare än uteluften och bör därför tendera till att stiga (bort från uteluftsintaget).

Ett kombidon på en västsida är varken bra för uteluften (varma väggar med em-sol) och vanligast rådande vindriktning vilket helt klart ökar kortslutningsrisken. Däremot ett östligt placerat don lämpar sig bättre.

Sammanfattningsvis tror jag på ett låg kortslutningsrisk med ett väl placerat don.

• Gilla
Bennca
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.