Skulle det inte kunna vara en bra ide att dra elkabel typ halva sträckan och sätta pumpen där, då slipper man ju en del av höjdskillnaden och alla problem det kan skapa?
Förutsatt då att höjdskillnaden inte är de första 5 metrarna från sjön.
Om jag ändå skulle gräva ner slangen hade jag nog ändå försökt att få med en elkabel och försökt få pumpen så nära sjön som möjligt.