2 226 läst ·
31 svar
2k läst
31 svar
Sugpump som fixar 70 meter.
Eftersom du inte har några större krav på flöde är det inget problem att göra som du tänkt med längre sugledning och med tillräcklig marginal mot max sughöjd också. Som Marinen skrev kan du titta på prisskillnad slang tex 25 och 32 mm och är den inte så stor kan du välja grövre om du vill det är alltid bättre.H Hassegu skrev:
Du justerar in vettig arbetspunkt genom att strypa med en kran på utloppssidan tex där du fyller tunnorna. Ställer du in så du tex får 10 l/min har du stor marginal mot att få problem pga förhållanden på sugsidan och ändå bara 20 min att fylla ett kärl.
Är det bara detta du ska göra finns ingen anledning att dra med elmatning eller överdrivet grov slang. Pump kan du välja i princip vilken som helst av typen man brukar se på Biltema osv avsett för bevattning eller vatten i fritidshus mm. Glöm som sagt inte bottenventil för sugslangen.
Det är precis det svaret jag hoppades när jag startade tråden, men fått till mig av de flesta sjriventer att det är en dålig/ej fungerande ide. Så nu kör jag på din variant. Biltemas för 1300 kr. Pem slang 32 mm med bottenventil. Vad menar du med strypa med en kran föt att justera envettig arbetspunkt?GK100 skrev:
Eftersom du inte har några större krav på flöde är det inget problem att göra som du tänkt med längre sugledning och med tillräcklig marginal mot max sughöjd också. Som Marinen skrev kan du titta på prisskillnad slang tex 25 och 32 mm och är den inte så stor kan du välja grövre om du vill det är alltid bättre.
Du justerar in vettig arbetspunkt genom att strypa med en kran på utloppssidan tex där du fyller tunnorna. Ställer du in så du tex får 10 l/min har du stor marginal mot att få problem pga förhållanden på sugsidan och ändå bara 20 min att fylla ett kärl.
Är det bara detta du ska göra finns ingen anledning att dra med elmatning eller överdrivet grov slang. Pump kan du välja i princip vilken som helst av typen man brukar se på Biltema osv avsett för bevattning eller vatten i fritidshus mm. Glöm som sagt inte bottenventil för sugslangen.
Helt enkelt att du inte har fritt blås ut från pumpen utan som kanske är helt normalt ändå har en kran som man stänger så trycket blir vettigt högt och i ditt fall så lågt flöde att det inte stör på sugsidan med kavitation och oljud i pumpen. Se till att du ordnar tex T-rör vid inloppet så du enkelt och rejält kan fylla sugledningen och pumpen det är värt mycket att direkt kunna lyckas bra med det och något som ofta missas med onödigt labbande som följd.H Hassegu skrev:
Ursäkta att jag är lite trög.GK100 skrev:
Helt enkelt att du inte har fritt blås ut från pumpen utan som kanske är helt normalt ändå har en kran som man stänger så trycket blir vettigt högt och i ditt fall så lågt flöde att det inte stör på sugsidan med kavitation och oljud i pumpen. Se till att du ordnar tex T-rör vid inloppet så du enkelt och rejält kan fylla sugledningen och pumpen det är värt mycket att direkt kunna lyckas bra med det och något som ofta missas med onödigt labbande som följd.
Fan vore lättare med ord men så här förstår jag dig.
När jag skall fylla tumnorna så har jag en slang med kran för att strypa flödet ut så att inte sugkraften tappas av för stort flöde. Men vad har T-kopplingen för roll i inloppet?
Redigerat:
T-röret underlättar bara när du ska starta med tomt system och alltså måste fylla slangen ner till sjön och pumpen. När du fyllt proppar du anslutningen eller ännu bättre sätter du en ventil där så du kan öppna och stänga enkelt. Man behöver fylla och starta några gånger normalt sett vid en uppstart.H Hassegu skrev:
Helvete du är ett geni. Tack så hemskt mycket!GK100 skrev:
T-röret underlättar bara när du ska starta med tomt system och alltså måste fylla slangen ner till sjön och pumpen. När du fyllt proppar du anslutningen eller ännu bättre sätter du en ventil där så du kan öppna och stänga enkelt. Man behöver fylla och starta några gånger normalt sett vid en uppstart.
Sugslangen får inte ligga på varierande höjd . Det ska vara ett rakt jämnt fall mot sjön. Annars får du inte ur luften ur slangen, samt att det blir flera höjdmeter som pumpen ska suga emot. Alla vågor på slangen adderas till sughöjden.
Adderas gör de inte men förstår vad du menar. Om TS har pumpen på högsta punkt i slutet går det att klara ut men givetvis se till att man undviker "vågor" som ger luftfickor på vägen.B Bjober skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Mig veterligen så kompenserar den del som går ner i en svacka den delen som behövs gå upp igen.B Bjober skrev:
Däremot så vill du inte ha luft efter backventilen med en pumpautomat eftersom vattnet kommer rusa tillbaka när pumpen stoppar, jag har haft det fenomenet då vår sugledning har en svacka och det slutade med att jag satte en extra backventil uppe vid pumpen.
Vet inte om det eventuellt även kan råka skapas något form av vattenlås.
Ingen som vet vad en slingpump är?
Det är en slang lindad runt en roterande trumma. Stighöjden i varje varv adderas så att man får ett högre tryck ut än vad varje enskild slinga ger.
Samma princip.
Suger man i en vågigt lagd slang med luft i så hamnar luften i fallande slang och vattnet i stigande slang.
Med helt vätskefylld slang är det inget problem, problemet är uppstarten innan man kommer dit.
Det är en slang lindad runt en roterande trumma. Stighöjden i varje varv adderas så att man får ett högre tryck ut än vad varje enskild slinga ger.
Samma princip.
Suger man i en vågigt lagd slang med luft i så hamnar luften i fallande slang och vattnet i stigande slang.
Med helt vätskefylld slang är det inget problem, problemet är uppstarten innan man kommer dit.
Nej det är inte samma princip och har inte med problemet luftfickor i sugslangen att göra. Oavsett är det bättre om vi ger TS som verkar ovan och osäker råd kring hur man på olika sätt bäst fyller och startar.B Bjober skrev:Ingen som vet vad en slingpump är?
Det är en slang lindad runt en roterande trumma. Stighöjden i varje varv adderas så att man får ett högre tryck ut än vad varje enskild slinga ger.
Samma princip.
Suger man i en vågigt lagd slang med luft i så hamnar luften i fallande slang och vattnet i stigande slang.
Med helt vätskefylld slang är det inget problem, problemet är uppstarten innan man kommer dit.
En grundläggande sak då tex att pumpen är satt på absolut högsta punkt och med marginal till praktiskt max runt 8 m.
