Hej!
Under tiden Reinfeldt utfrågas på TV roar jag med att skriva ner följande.
Det handlar om att suga slipdamm och exempelvis aska, gärna glödande, med en VÅTDAMMSUGARE.
För ett tiotal år sedan fick jag i uppgift att ta fram en utrustning som klarar detta, och lösningen blev, att spritsa in finfördelat vatten i det 2 m långa sugröret. Vattnet och askan bildade naturligtvis en välling som hamnade i dammsugaren, och glöden släcktes effektivt. Utrustningen användes bl.a. för stora pelletspannor.
Senare utvecklades utrusningen så att aska samlades upp i ett tråg i pannan och tidsstyrt "blåstes" ut med hjälp av vatten och undertryck från en dammsugare.
Troligen kan man använda det förtsnämnda utförandet för annat damm, och förmodligen behövs inget filter som sätts igen.
per