144 864 läst ·
1 709 svar
145k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Ögonkontakten är jätteviktig, menD djac skrev:En liten anekdot på temat att vara "dum", för de som är lagda åt sådant.
Om ni har gått igenom Fotbollsförbundets utbildningar så har ni kanske utsatts för en kort video på basketspelande ungdomar, man blir ombedd att räkna antalet passningar, det är flera bollar i spel, känns det igen?
Efteråt frågar instruktören om antalet passningar och andra iaktagelser, svaren varierar och iaktagelserna likaså, dock brukar ingen nämna elefanten i rummet... den ser man när de spelar upp videon en andra gång men då ber oss leta efter avvikande saker. Under spelandet kommer det nämligen in en människa utklädd till gorilla och hoppar runt mitt bland spelarna, ingen såg denna första gången men ingen missar den andra gången, alla var alltså dumma.
Bara ett litet exempel på hur lätt människans iakttagelseförmåga och uppmärksamhet styrs av vad man förväntas behöva se.
Så för min del är detta ett bra exempel på att ingenting slår ögonkontakt, endast då kan du med någon sannolikhet gissa vad den andra parten egentligen ser i en situation.
VidarH skrev:
Jo jag gillar att skriva målande i dessa fall.
Men det du säger först här ovan, att cyklister har väjningsplikt, är ju nämnt som utfall 1 i mitt exempel. Så det är en viktig regel. Men utfall 2 är också med i lagen.
OCh dessutom så tycker nog B att A "kom från ingenstans", vilket är till nackdel för B's trafikavläsningsansvar...
Ok, men det är ju just på grund av att folk beter sig som du beskriver som lagen krävs. Had både bilisten och cyklisten haft koll på både lag och fordon, så hade de inte behövt varken tveka eller tolka. I kombination med ögonkontakt är de båda vinnare. Tyvärr har väldigt få bilister tillräckligt kunskap om lagen och till synes ännu färre cyklister.VidarH skrev:
Jo jag gillar att skriva målande i dessa fall.
Men det du säger först här ovan, att cyklister har väjningsplikt, är ju nämnt som utfall 1 i mitt exempel. Så det är en viktig regel. Men utfall 2 är också med i lagen.
OCh dessutom så tycker nog B att A "kom från ingenstans", vilket är till nackdel för B's trafikavläsningsansvar...
Samma sak kan appliceras på myndighetspersoner och andra som arbetar inom myndigheterna, speciellt civilanställda, de tycker ofta mer än de vet. Prova diskutera lagen om vinterdäck med en polis, skillnaden mellan bör, får och måste, och se vad som händer…
Vilken av alla lagarna är det som krävs tycker du? Jag tror inte att vi är motståndare i diskussionen men vi uttrycker oss olika. Hade kommunerna orkat med att vid passager måla ut hajtänder och skylta för väjningsplikt vid korsningar så hade saker varit mycket smidigare för de inblandade. Men cyklister är ju inte "riktig trafik" så det händer mycket sällan. Däremot finns det måååånga kampanjer för att få cyklister att bära hjälm. När såg man en kampanj riktad till bilister om att veva ner alla rutor och stänga av bilstereon så att man uppfattar trafiken omkring sig?
Ja, skylten ”varning för cyklister” borde sitta precis överallt. 😉VidarH skrev:
Varning för cyklist är ju uppsatt för att informera bilister om att de behöver vara extra uppmärksamma då det är ett skymt hörn där cyklister (och gående) är närmast. Jättebra att sätta upp. Antingen planerad skylt eller som en reaktion på en felanmälan. Men hade jag varit cyklist i den långsamma men stökigare miljön en innerstadsgata har hade jag nog övervägt att hålla mig undan GC-banan för att slippa hundar, barnvagnar och folk som går in och ut från affärer. Dessutom är reglerna mycket enklare då.
Jag har inga problem med de lagar som finns och tror att alla är nödvändiga:VidarH skrev:
Vilken av alla lagarna är det som krävs tycker du? Jag tror inte att vi är motståndare i diskussionen men vi uttrycker oss olika. Hade kommunerna orkat med att vid passager måla ut hajtänder och skylta för väjningsplikt vid korsningar så hade saker varit mycket smidigare för de inblandade. Men cyklister är ju inte "riktig trafik" så det händer mycket sällan. Däremot finns det måååånga kampanjer för att få cyklister att bära hjälm. När såg man en kampanj riktad till bilister om att veva ner alla rutor och stänga av bilstereon så att man uppfattar trafiken omkring sig?
Övergångsstället är en ”säker” överfart för gångtrafikanter, och det är ju lagstiftat att bilister ska stanna för att släppa gångtrafik, så där är inte mycket att orda om. Det skulle väl vara att gångtrafikanter borde vara mer uppmärksamma och inte ta för givet att ett fordon hinner stanna bara för att de måste, det kanske vore en bra idé att faktiskt titta upp från mobilen ibland, och tydligt visa för bilister och övriga att man är på väg ut framför dem… Sen är det en del som tycker sig se övergångsställen överallt, går precis där det passar dem, och fortfarande tycker att det är deras rätt. Tyvärr tror jag inte att det går att ändra mycket på något av de beteendena.
Bilister har dessutom väjningsplikt mot alla fordon som framföres på den väg de ska ge sig in på, som oftast visas både med skylt och vägmarkeringar. För de som klarat både teoriprov och körprov borde man kunna förvänta sig viss förståelse av reglerna, annars har ju varken de eller deras utbildare gjort sitt jobb, för att inte tala om Trafikverket…
Cyklisterna får tyvärr befinna sig lite var de vill, så har det alltid varit, men korsar de en väg, med eller utan skyltar har de väjningsplikt, och det borde väl inte vara så jäkla svårt att lära sig, det och att använda belysning och reflexer i mörker. Reflexer är högst tillämpligt på gåendes också.
En sak man däremot borde göra lite oftare, är att måla hajtänder åt cyklisterna på deras cykelbanor. Kanske utforma en alldeles egen liten skylt för väjningsplikt åt dem. Det hade nästan renderat den här tråden meningslös… Här i Skåne finns det på en hel del platser i en del av städerna, men alldeles på tok för lite, jag vet inte hur det är i resten av landet.
Jag tog för givet att trafiksignaler inte behövde nämnas, eftersom de är självförklarande, vilken tur att du tiog upp det…Alfredo skrev:
Gällande högerregeln har du däremot fel, den gäller alla fordon som färdas på vägen, inte cykelbanor som korsar en väg, så för att högerregeln ska gälla cyklister måste de färdas på samma väg som övriga fordon.
Fordon som färdas på vägen som cyklister korsar via en cykelöverfart har bara väjningsplikt mot de cyklister som redan är ute på, eller på väg ut på cykelöverfart. Vid en cykelpassage har cyklisterna väjningsplikt. Vill du eller någon annan läsa mer utförligt om skilladen mellan cykelpassage och cykelöverfart så finns information på Transportstyrelsens hemsida under ”Generella trafikregler”.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Akta dig, du har skrivit för många inlägg på detta forum, då får man inte svara! 😉Alfredo skrev:
Själv väntar jag fortfarande på var det står att hajtänderna inte gäller mot cykelpassager...
I Vägmärkesförordningen kallas hajtänderna för vägmarkering M14. Kapitel 4, paragraf 8 anger vad M14 är till för:
"M14 Väjningslinje
Markeringen anger den linje som fordon inte bör passera när föraren iakttar väjningsplikt".
Beskrivningen av markeringen M16 står strax efter M14, och kan också vara av intresse.
Om M14 omnämns i tydligare ordalag i någon annan lag eller förordning vet jag inte.
"M14 Väjningslinje
Markeringen anger den linje som fordon inte bör passera när föraren iakttar väjningsplikt".
Beskrivningen av markeringen M16 står strax efter M14, och kan också vara av intresse.
Om M14 omnämns i tydligare ordalag i någon annan lag eller förordning vet jag inte.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Detta handlar inte om semantik. Du påstår "Bilister har dessutom väjningsplikt mot alla fordon som framföres på den väg de ska ge sig in på" och det är inget annat än ett helt felaktigt påstående. Alla begår vi misstag ibland men att framhärda att felaktigheter är korrekta blir tämligen löjligt.X xyphax skrev:
Vilket trams.X xyphax skrev: