D
13th Marine 13th Marine skrev:
Själv väntar jag fortfarande på var det står att hajtänderna inte gäller mot cykelpassager...
..och jag på antingen eller, för i min bok står det 1-1 i den frågan och jag kan inte logiskt räkna bort någon av dem, bägge funkar tycker jag.

Mest lutar det åt att hajtänderna inte betyder att trafiken på vägen har väjningsplikt för cyklister, jag tycker att det skulle ta bort för mycket av skillnaderna mellan överfart och passage, de skulle inte behöva göra sig hela omaket med åtgärder runt överfarterna om man bara kunde måla lite på marken istället.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
D djac skrev:
..och jag på antingen eller, för i min bok står det 1-1 i den frågan och jag kan inte logiskt räkna bort någon av dem, bägge funkar tycker jag.

Mest lutar det åt att hajtänderna inte betyder att trafiken på vägen har väjningsplikt för cyklister, jag tycker att det skulle ta bort för mycket av skillnaderna mellan överfart och passage, de skulle inte behöva göra sig hela omaket med åtgärder runt överfarterna om man bara kunde måla lite på marken istället.
Jag skulle resonera tvärt om.
Varför skulle inte hajtänder gälla mot cyklister?
Sedan ska man ha med sig att det är de senaste åren som cykelöverfart ska kombineras med skylt, innan räckte hajtänderna, och jag antar att kommunerna helt enkelt inte fixat det.

Ta exempelvis denna rond... jag menar cirkulationsplats:
Flygfoto av en trafikrondell med anslutande vägar och omgivande byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den övre infarten är endast markerad mot själva cirkulationsplatsen, inte mot cykelpassagen.
Den nedre är markerad mot både cirkulationsplatsen och cykelpassagen, den är idag inte klassad som cykelöverfart:
Svensk rondell med bilar, skyltar, och cykelbanevägvisning under en mullig himmel.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Jag skulle resonera tvärt om.
Varför skulle inte hajtänder gälla mot cyklister?
Sedan ska man ha med sig att det är de senaste åren som cykelöverfart ska kombineras med skylt, innan räckte hajtänderna, och jag antar att kommunerna helt enkelt inte fixat det.

Ta exempelvis denna rond... jag menar cirkulationsplats:
[bild]
Den övre infarten är endast markerad mot själva cirkulationsplatsen, inte mot cykelpassagen.
Den nedre är markerad mot både cirkulationsplatsen och cykelpassagen, den är idag inte klassad som cykelöverfart:
[bild]
Jag är absolut inte tvärsäker, det är därför jag är så nyfiken på detta, jag visste inte innan denna tråden att jag inte visste, om du hänger med.

Kika i Malmö, där har de nog gjort en mer grundlig översyn och det ganska gott om överfarter, med allt vad de drar med sig, och de har andra med hajtänder. Man skulle ju kunna tänka sig att de i samband med denna översyn isf tog bort hajtänderna där det inte skulle vara överfart.

Att ha en "stopplinje" (finns nog annat ord) där man ska stanna för att inte blockera korsande trafik är ju inte ovanligt och att de flyttar bak hajtänderna där detta bedöms som bättre skulle ju inte vara helt förvånande.

Man får ju inte glömma att cykelpassager i grund och botten är en utfart, så grundsynen måste ju vara att den korsande trafiken har väjningsplikt för den ute på vägen. Det är alltså inte vägtrafiken som korsar cykelbanan, utan tvärt om.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag är absolut inte tvärsäker, det är därför jag är så nyfiken på detta, jag visste inte innan denna tråden att jag inte visste, om du hänger med.
Samma här! Det är därför denna diskussion är intressant!
D djac skrev:
Kika i Malmö, där har de nog gjort en mer grundlig översyn och det ganska gott om överfarter, med allt vad de drar med sig, och de har andra med hajtänder. Man skulle ju kunna tänka sig att de i samband med denna översyn isf tog bort hajtänderna där det inte skulle vara överfart.
Kikade i lokala ordningsstadgan och här verkar det som att de cykelöverfarter som gjorts efter 2021 skrivits in och såvitt jag kan se också är korrekt utmärkta. Dessvärre är inga av de som är märkta med hajtänder och saknar skylt inskrivna, om det beror på att de inte ska vara det eller att de inte gjorde det förr kan jag inte bedöma.
D djac skrev:
Att ha en "stopplinje" (finns nog annat ord) där man ska stanna för att inte blockera korsande trafik är ju inte ovanligt och att de flyttar bak hajtänderna där detta bedöms som bättre skulle ju inte vara helt förvånande.
Ganska logiskt, men jag har svårt med att väjningsplikt inte skulle gälla mot en korsande cykelbana, känns som lite väl godtycke ur trafiksäkerhetssynpunkt. 🤔
Speciellt när jag som cyklist endast kan se skillnad på en cykelöverfart och cykelpassage på om korsande körbana har hajtänder.
D djac skrev:
Man får ju inte glömma att cykelpassager i grund och botten är en utfart, så grundsynen måste ju vara att den korsande trafiken har väjningsplikt för den ute på vägen. Det är alltså inte vägtrafiken som korsar cykelbanan, utan tvärt om.
Bra synpunkt, jag skulle ärligt talat tro att de flesta inte tänker så, det är ju egentligen inte jättelogiskt att min bana skulle försvinna inför en korsning och sedan uppstå på andra sidan. 🤔

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
det är ju egentligen inte jättelogiskt att min bana skulle försvinna inför en korsning och sedan uppstå på andra sidan.
Det är tvärkorkat. Ett enkelt sätt för väghållaren men svårtolkat för alla trafikanter.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det är tvärkorkat. Ett enkelt sätt för väghållaren men svårtolkat för alla trafikanter.
Att vara tydlig mot cyklister hade ju varit exempelvis hajtänder mot där cykeln kommer farande, då är det rätt tydligt för cyklisten.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Detta handlar inte om semantik. Du påstår "Bilister har dessutom väjningsplikt mot alla fordon som framföres på den väg de ska ge sig in på" och det är inget annat än ett helt felaktigt påstående. Alla begår vi misstag ibland men att framhärda att felaktigheter är korrekta blir tämligen löjligt.

Vilket trams.
Det är semantik för att du läser in saker ur något som är ur kontext. Jag uteslöt flera självklara undantag gällande cyklister som korsar bilisters väg från cykelbana. Du verkar vilja diskutera trafikregler i allmänhet, men det är lite väl off-topic… Mtp att du väljer att blanda in högerregeln där det inte är tillämpligt, så tycker jag att vi bara lägger ner det direkt. Starta en ny tråd i det ämnet istället, om du vill diskutera vidare…

X xyphax skrev:
Det är semantik för att du läser in saker ur något som är ur kontext. Jag uteslöt flera självklara undantag gällande cyklister som korsar bilisters väg från cykelbana. Du verkar vilja diskutera trafikregler i allmänhet, men det är lite väl off-topic… Mtp att du väljer att blanda in högerregeln där det inte är tillämpligt, så tycker jag att vi bara lägger ner det direkt. Starta en ny tråd i det ämnet istället, om du vill diskutera vidare…
"Du är född till myra du brottas aldrig med en olymp ...." Fritt efter Stefan Demert. :)

D djac skrev:
Vad är svaret om de där hajtänderna då, är det att där ska man stanna för att inte stå i vägen, eller betyder det att man ska lämna cyklisterna på passagen företräde?
Du ska stanna bakom SKYLTEN och lämna företräde både till bilar och cyklar på vägen och till cyklar och gående på övergångsställe och cykelpassage. Och cyklar på cvykelpassage ska samtidigt lämna företräde till dig (ni måste på något sätt komma överens). Linje/hajtänder förtydligar, och i de flesta fall finns de på samma ställe.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
X xyphax skrev:
Sa retorikern… Fast bortsett från allt det där så har cyklister väjningsplikt när de ska korsa annan väg, så att cyklisten och bilisten i ditt exempel båda väljer att gissa varandras handlingar har ju inget med lagar och regler att göra. Men absolut är de dumma som väljer att göra det svårare än nödvändigt att korsa varandras färdväg.
Fel, det gäller ju bara om cyklisten är på cykelbana/GC-bana och ska ut på övergångsställe eller cykelpassage.

Det gäller INTE när cyklisten valt att cykla på vägen, och det gäller INTE på cykelöverfarter, och det gäller INTE vid utfarter och det gäller INTE när cykelbana/GC-bana är obruten (vilket i princip gör den korsande vägen till en utfart).

Om du inte orkar läsa hela artikelserien kan du ju läsa den om vägskyltarna iallafall.
https://happyride.se/cyklisten-och-vagmarkena-juridisk-oversiktskurs-for-cyklister-del-3/
(observera att reglerna om cykelfartsgata är ändrade sedan artikeln skrevs)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hittade dessa två cykelpassager idag som jag presenterar googlebilder på. Den första är en "vanlig" cykelpassage men med både en varningsskylt för cyklister och skylten för lämna företräde. För övrigt ser cykelpassagen ut som vanligt. Naturligtvis lämnar nog alla bilister företräde här i verkligheten, och cyklister tar nog emot utan att tacka...

[bild]

I nästa gathörn för samma cykelbana ser man denna variant, sett från tvärgatan. Det syns dåligt men cykelpassagen är lätt upphöjd, dock utan varningsmarkeringar för fartgupp. Ingen skyltad väjningsplikt för bilister. Återigen tillämpas troligen regeln fel (enligt reglerna) i typ 98% av fallen.

[bild]

Inte konstigt att det utvecklas en de facto standard.
Jag släpper alltid fram cyklisterna där, det är en självklarhet, eftersom man ändå måste smyga fram för att se om det är fritt att köra, vilket innebär att bilen ändå nästan står still, medan cyklisten får mycket mer besvär och jag insisterar på att inte lämna företräde. Usel sikt i hela stadsdelen dessutom och högerregeln på 80% av ställena. Som synes på bild 2 får man dessutom parkera på båda sidor och det är BARA Vasagatan och Karlagatan som har cykelbana. Det senare innebär ju att om man insisterar på att cyklister måste lämna företräde när de korsar gatan här, så är det ENDA ställer det gäller, på alla andra ställen ska cykeln likställas med bilar. (Min dotter bor lägst ner på Vasagatan)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
X xyphax skrev:
Cyklisterna får tyvärr befinna sig lite var de vill, så har det alltid varit
Ja, sedan långt innan bilarna kom faktiskt 😉

Fel, det gäller ju bara om cyklisten är på cykelbana/GC-bana och ska ut på övergångsställe eller cykelpassage.
Anna_H Anna_H skrev:
Det gäller INTE när cyklisten valt att cykla på vägen, och det gäller INTE på cykelöverfarter, och det gäller INTE vid utfarter och det gäller INTE när cykelbana/GC-bana är obruten (vilket i princip gör den korsande vägen till en utfart).

Om du inte orkar läsa hela artikelserien kan du ju läsa den om vägskyltarna iallafall.
[länk]
(observera att reglerna om cykelfartsgata är ändrade sedan artikeln skrevs)
Jag tänker inte ens klicka in på den där länken, Transportstyrelsens hemsida är den enda som gäller, och jämta information från en sida som heter Happy ride visar bara varför du feltolkar både regler och det jag skriver…

D
Anna_H Anna_H skrev:
Du ska stanna bakom SKYLTEN och lämna företräde både till bilar och cyklar på vägen och till cyklar och gående på övergångsställe och cykelpassage. Och cyklar på cvykelpassage ska samtidigt lämna företräde till dig (ni måste på något sätt komma överens). Linje/hajtänder förtydligar, och i de flesta fall finns de på samma ställe.
Jag har förstått att du tycker det (och att man ska slå mot de som inte tycker som en själv) men mer kvalificerade källor har gett bägge svaren så jag förhåller mig avvaktande.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
X xyphax skrev:

Jag tänker inte ens klicka in på den där länken, Transportstyrelsens hemsida är den enda som gäller, och jämta information från en sida som heter Happy ride visar bara varför du feltolkar både regler och det jag skriver…
Jag vill bara inflika att Happy är Sveriges största cykelcommunity. De pratar mycket om dyra leksaker så det är något som vi har gemensamt i alla fall. 😁
Det är inte farligt att gå in på den sidans länkar om du vill förstå exakt hur idiotiska exempel man kan ta från verkligheten. Men ja, de ser absolut saken ur sitt perspektiv. Men det är ju logiskt?

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.