Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
att bilar alltid har väjningsplikt mot cyklister och gående som korsar vägen. Ingenting annat funkar. Reglerna måste vara enkla för att funka. Man kan inte rama in en cykelpassage med vita fyrkanter men sedan kräva att cyklisten ska väja, korkat!
Väljer man den vägen är det väl i så fall lämpligt att helt avskaffa cykelpassager och ersätta dessa med tydligt skyltade cykelöverfarter?

Sen känns det direkt fel om en bilist som kör 120 på exempelvis E4 norr om Uppsala ska ha väjningsplikt för en idiot som bestämmer sig för att traska över motorvägen. Att bilar "alltid har väjningsplikt mot cyklister och gående" är enligt min mening heller inte rimligt.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
D
Jag har svårt att se att det finns en annan lösning än att legalisera den lag som uppstått i den verkliga trafiken - att bilar alltid har väjningsplikt mot cyklister och gående som korsar vägen. Ingenting annat funkar. Reglerna måste vara enkla för att funka. Man kan inte rama in en cykelpassage med vita fyrkanter men sedan kräva att cyklisten ska väja, korkat!

Som bilist måste man alltid ta hänsyn till att cyklister och fotgängare inte uppfyller sina skyldigheter, dvs man måste anpassa farten efter omständigheterna. Vid obevakade cykelpassager tolkar ju ofta cyklisten det som att bilen avser att stanna, och då blir det så. Smäller det så blir det plastskador på bilen och personskador på fotgängare och cyklister så bilisten ligger illa till oberoende av vilken rätt bilisten hade.

Det är lika naturligt som att en mindre väg lämnar företräde till en större även om det är högerregeln som gäller. Lika naturligt även för cyklister som närmar sig en väg utan några markeringar som lurar dem att de skulle ha någon form av företräde.
Man borde kanske göra som man gjorde med övergångsställen, ta bort de som inte behövs eller är tillräckligt säkra (cykelpassagerna), då blir det istället kvar cykelöverfarter där sikten är tillräcklig, de är upphöjda och oftast någon form av hastighetssänkande åtgärd även för cyklisterna.

P
Anna_H Anna_H skrev:
När det är bevakade får du ju inte köra alls om det är grönt ljus på övergångsstället, så det är liksom inget problem. Får man inte köra kan man inte köra om.
Läs inlägg #1 322 för sammanhanget för denna deltråd.

P
D djac skrev:
Det här skulle kunna införas helt gratis och frigöra stora summor i samhället.
Nej, att ändra på en stor grupps beteende är alls icke gratis, och ofta inte ens möjligt.

P pmd skrev:
Nej, att ändra på en stor grupps beteende är alls icke gratis, och ofta inte ens möjligt.
Mmm det här är ett rejält problem. Jag är både bilist och cyklist (även om jag mest skrivit ur cyklistperspektiv i den här tråden).

Oavsett om jag sitter bakom styret eller ratten så försöker jag vara en bra medtrafikant men det är jävligt irriterande med alla som ens försöker och i den gruppen är förstås cyklisterna överrepresenterade. Då tänker jag inte bara på de MEMILs som cyklar förbi mig nääära när jag är ute och gubbcyklar, utan framförallt all de som tror att de kan cykla precis var och hur som helst.

Samtidigt gör trådar som denna mig besviken även på bilister, flera här i tråden har en förskräcklig attityd mot cyklister. …men mest besviken är jag ändå på den hopplösa delmängden av oss cyklister, de som triggar de dåliga bilistbeteendena och jag vet verkligen inte hur vi ska kunna lösa det här.

Edit: gaaaah uselt formulerat, skyller på mobil och stress.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
Det är lika naturligt som att en mindre väg lämnar företräde till en större även om det är högerregeln som gäller.
Det är en dålig sedvänja. Alla trafikanter har inte samma bedömning av vilken som är den mindre av vägarna.

Högerregeln är mycket bättre, men uppenbarligen övas den på för lite i körkortsutbildningen. Teoretiska kunskaper fastnar i allmänhet sämre i minnet än kunskaper inlärda genom praktiska övningar.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D
T TowaTei skrev:
Mmm det här är ett rejält problem. Jag är både bilist och cyklist (även om jag mest skrivit ur cyklistperspektiv i den här tråden).

Oavsett om jag sitter bakom styret eller ratten så försöker jag vara en bra medtrafikant men det är jävligt irriterande med alla som ens försöker och i den gruppen är förstås cyklisterna överrepresenterade. Då tänker jag inte bara på de MEMILs som cyklar förbi mig nääära när jag är ute och gubbcyklar, utan framförallt all de som tror att de kan cykla precis var och hur som helst.

Samtidigt gör trådar som denna mig besviken även på bilister, flera här i tråden har en förskräcklig attityd mot cyklister. …men mest besviken är jag ändå på den hopplösa delmängden av oss cyklister, de som triggar de dåliga bilistbeteendena och jag vet verkligen inte hur vi ska kunna lösa det här.

Edit: gaaaah uselt formulerat, skyller på mobil och stress.
Det handlar väl om utbildning, igen, förr i tiden var folkbildning viktigt, det fanns många olika sätt att fortbildas och för barn fanns trafikundervisning tillgängligt i olika former, dessutom ofta på roliga sätt. Jag vet inte exakt vad som finns idag men mina barn blev inte alls på samma naturliga sätt introducerade till trafiken, förutom av föräldrarna då. (som vi dett här är det tveksamt om det blir bättre av det)

Om man inte tar körkort, då utbildas man ju för något annat fordon, får man någon som helst information eller måste det ske genom att man skaffar en bok eller info på annat sätt på egen hand?

• Gilla
TowaTei
  • Laddar…
S Sirimage skrev:
Cykelöverfarter är antingen markerade med rött eller har trafikljus. Det finns inget annat.
Tyvärr har ju cyklister ingen trafikförsäkring, vilket medför att bilförsäkringen får ta kostnaden.
Däremot åker inte bilföraren på böter om den inte begått något fel
Jag tycker att det är fel i försäkringstänket.l
Lagstifta cyklister måste en trafikf
örsäkring
I detta fall var det inte en cykelöverfart utan en cykelpassage som går parallellt med, precis bredvid, ett övergångsställe. Polisen resonerade att det i detta fall rådde samma skyldigheter för cyklisten och bilisten, att bilisten ska ha väjningsplikt så som för en gångtrafikant, och cyklisten ska ha uppmärksamhet. Men det hade min fru, bilen stod still och hon tyckte att hon hade ögonkontakt och samförstånd med bilisten, men hen körde plötsligt (startade från stillastående bakom cykelpassagen, kösituation för bilisterna) just som min fru passerade, och träffade hennes bakhjul. Bilisten var vid exakt det tillfället inte uppmärksam på att cyklister (eller gångtrafikanter, t ex löpare) kunde komma från sidan, att det fanns en cykelpassage och ett övergångsställe där, utan hen var helt fokuserad på framförvarande bil och när den skulle köra framåt.

• Wow
Anna_H
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Om man inte tar körkort, då utbildas man ju för något annat fordon […]
Njae, då utbildas man väl inte för något fordon alls? Kanske t.o.m. ingen som helst trafikutbildning.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E etxgmg skrev:
I detta fall var det inte en cykelöverfart utan en cykelpassage som går parallellt med, precis bredvid, ett övergångsställe. Polisen resonerade att det i detta fall rådde samma skyldigheter för cyklisten och bilisten, att bilisten ska ha väjningsplikt så som för en gångtrafikant, och cyklisten ska ha uppmärksamhet. Men det hade min fru, bilen stod still och hon tyckte att hon hade ögonkontakt och samförstånd med bilisten, men hen körde plötsligt (startade från stillastående bakom cykelpassagen, kösituation för bilisterna) just som min fru passerade, och träffade hennes bakhjul. Bilisten var vid exakt det tillfället inte uppmärksam på att cyklister (eller gångtrafikanter, t ex löpare) kunde komma från sidan, att det fanns en cykelpassage och ett övergångsställe där, utan hen var helt fokuserad på framförvarande bil och när den skulle köra framåt.
Man får nog göra skillnad på cykelpassagen som går parallellt med en väg tillexempel trådstartaren. En tkorsning med med lämna företräde för bilisten. Annars skulle det vara säkrare för cyklister att cykla på vägen då det betraktas som fordon. En del vill ju hävda mycket säkert att det är cyklisten som gjort fel. Men man kan inte köra på någons bakhjul på en cykelpassage utan att vara ouppmärksam. Men korsar man en väg på en cykelpassage alltså kör tvärs över så skulle nog bilisten få rätt eller inte bedömas vårdslös. Men som alla trafikolyckor så är det ingen som kan med säkerhet säga sig ha rätt utan en dom i hd.

D
P pmd skrev:
Njae, då utbildas man väl inte för något fordon alls? Kanske t.o.m. ingen som helst trafikutbildning.
Vi gjorde, trampbilen fick bli bil och trehjulingar cyklar, som barn var det mycket roligt :)

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Sen känns det direkt fel om en bilist som kör 120 på exempelvis E4 norr om Uppsala ska ha väjningsplikt för en idiot som bestämmer sig för att traska över motorvägen. Att bilar "alltid har väjningsplikt mot cyklister och gående" är enligt min mening heller inte rimligt.
Hur i all världen kom du fram till detta? (jag vill förresten inte veta). Se sista meningen i sista stycket i mitt inlägg.
D djac skrev:
Man borde kanske göra som man gjorde med övergångsställen, ta bort de som inte behövs eller är tillräckligt säkra (cykelpassagerna), då blir det istället kvar cykelöverfarter där sikten är tillräcklig, de är upphöjda och oftast någon form av hastighetssänkande åtgärd även för cyklisterna.
Man kan inte ta bort alla "passager" i stan bredvid övergångsställen. Då kommer cyklisterna att cykla på övergångsstället istället. Då ska man ta bort båda, men då går utvecklingen åt fel håll IMHO. Det beror i.o.f.s på vem man vill prioritera och uppmuntra, bilar eller motionärer. Cykelöverfarter verkar idag sällsynta?!

Man får även tänka på kostnaden för en ändring, regeländring eller fysisk ändring av alla "passager". Enligt min mening räcker det med att ändra på regeln, och det får inga större konskvenser i praktiken.
P pmd skrev:
Det är en dålig sedvänja. Alla trafikanter har inte samma bedömning av vilken som är den mindre av vägarna.
Jag tänker på typ grusväg som mynnar ut i en större asfalterad väg (dock ej huvudled) utan skyltar eller markeringar. Eller en cykelbana för den delen. Det råder väl aldrig några tveksamheter i praktiken här? Jag tror det är fyrkanterna som ramar in cykelpassager som ger en falsk uppfattning om vem som har väjningsplikt.

I stan finns det nog knivigare vägar att bedöma, halvstora och halvsmå...

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
hodo hodo skrev:
Man får nog göra skillnad på cykelpassagen som går parallellt med en väg tillexempel trådstartaren.
Du har en poäng där med cykelfält som uppenbart är en del av vägen. Det måste hanteras som om cykeln färdades på vägen och som då bilister från sidan har väjningsplikt mot. Det är så cykelfält definieras tror jag, en vanligt körbana/fil fas där endast cyklar får plats.

I TS fall tycker jag det är oklart. Hur kan man se det som ett cykelfält?

D
Man kan inte ta bort alla "passager" i stan bredvid övergångsställen. Då kommer cyklisterna att cykla på övergångsstället istället. Då ska man ta bort båda, men då går utvecklingen åt fel håll IMHO. Det beror i.o.f.s på vem man vill prioritera och uppmuntra, bilar eller motionärer. Cykelöverfarter verkar idag sällsynta?!
I Malmö så finns det ganska mycket cykelöverfarter, passager mest parallelt med övergångsställen där det finns ljus eller vid rondeller.

När man gick igenom övergångsställena så försvann minst hälften i Malmö och nu får man korsa stadsgatorna och samtidigt se sig för, jag tycker det blev bättre och kan tänka mig att detsamma kan ske med cyklar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Jag tänker på typ grusväg som mynnar ut i en större asfalterad väg (dock ej huvudled) utan skyltar eller markeringar. […] Det råder väl aldrig några tveksamheter i praktiken här?
I en sådan T-korsning blev en närstående påkörd av en bil som kom från vänster på asfaltvägen. Den närstående såg inte den andra bilen i tid och blev lite skärrad över att ha orsakat en kollision. Jag tog mig till platsen för att fotografera. Den påkörande föraren var ilsken och när jag påpekade för honom att han inte får köra på en bil som kommer från höger var det mycket nära att jag fick en smocka, så en viss tveksamhet om reglerna rådde nog i hans huvud.
Försäkringsbolagens bedömning var att den som kom från vänster var ensam vållande, och ärendet gick inte vidare till någon annan instans.

Visst kan man vara extra försiktig i en sådan situation och låta den som kommer från vänster köra vidare, men den som inte släpper fram en bil som kommer från höger bör vara medveten om vem som räknas som vållande i händelse av en kollision.

• Gilla
Anonymiserad 238506 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.