P pmd skrev:
men en vettig bilist kör inte om vid ett bevakat övergångsställe heller när sikten till höger är obefintlig.
Nu hänger jag faktiskt inte med riktigt. Om vi pratar tät stadstrafik med flera filer i samma riktning och bevakade övergångsställen så sker ju omkörningar på övergångsställen, såväl till höger som till vänster, "hela tiden".

T TowaTei skrev:
Det är ju inte respektlöst att knacka på någons dörr om jag vill får deras uppmärksamhet för något
Men att banka på dörren i något slags uppfostringssyfte anser i alla fall jag respektlöst.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men att banka på dörren i något slags uppfostringssyfte anser i alla fall jag respektlöst.
Mjo, men luddig gränsdragning. Inte solklara lagbrott som Nissens mfl gjorde gällande.

D
P pmd skrev:
Det är snarare obegripligt. Att köra om före eller på ett övergångsställe är strängeligen förbjudet. Det gäller visserligen obevakade övergångsställen, men en vettig bilist kör inte om vid ett bevakat övergångsställe heller när sikten till höger är obefintlig.

Rent allmänt verkar en del bilister ha rätt dåligt föreställningsförmåga, och inser inte att det kan finnas i stort sett vad som helst där sikten är skymd.
Det ska man såklart inte men med så höga insatser kör man med redundans, dvs det ska krävas två eller fler händelser för att en olycka ska ske. Jag kanske bara anser att riskmedvetenheten ska öka hos cyklister...

Nissens
T TowaTei skrev:
Det är ju inte respektlöst att knacka på någons dörr om jag vill får deras uppmärksamhet för något, tex.
Det är definitivt respektlöst att slå i plåten på en bil. Vill man ”knacka på” så är det mer naturligt att knacka på en sidoruta. Där är risken minimal för att något blir skadat, och det är ett mer accepterat ställe att knacka på.

Om någon knackar försiktigt på en sidoruta förknippar åtminstone inte jag det med automatik som aggresivt, till skillnad om någon slår näven i plåten någonstans.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
T TowaTei skrev:
Jag håller med om det mesta du skriver här, även om jag tycker att det är en luddig gräns (jag talar bara om fallet där cyklisten vill påkalla uppmärksamhet, inte skada bilen). Det är ju inte respektlöst att knacka på någons dörr om jag vill får deras uppmärksamhet för något, tex.
Att slå på någons bil är nog det sämsta sättet att påkalla förarens uppmärksamhet. Man skapar bara en ilsken reaktion.
I ett nödläge (liv eller egendom i omedelbar fara) kan det vara motiverat men inte annars.

Att knacka på rutan är betydligt bättre, precis som det är bättre att knacka på någons dörr istället för att banka på den, eller på väggen bredvid dörren.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
D
T TowaTei skrev:
Mjo, men luddig gränsdragning. Inte solklara lagbrott som Nissens mfl gjorde gällande.
Nej så kan man ju se det men det finns rätt mycket man kan göra mot andra som inte skulle leda till åtal men som vi ändå anser är dåligt. Det är ju gamla metoder att ligga där på gränsen för att provocera fram ett bråk, vi får kanske bara se det så. Sen att jag misstänker att man tex i Malmö ganska snabbt skulle få mer bråk än man egentligen söker är en annan femma, man kan bokstavligen bli av med allt för mindre.

D djac skrev:
Det ska man såklart inte men med så höga insatser kör man med redundans, dvs det ska krävas två eller fler händelser för att en olycka ska ske. Jag kanske bara anser att riskmedvetenheten ska öka hos cyklister...
Jag kan tycka att cyklisters riskmedvetenhet behöver öka, samtidigt som bilisters förståelse för andras trafiksituation behöver öka.

Sen ska vi inte prata om fotgängare, eller för den delen unga på elscootrar 😳

• Gilla
JustDoIt och 4 till
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kan tycka att cyklisters riskmedvetenhet behöver öka, samtidigt som bilisters förståelse för andras trafiksituation behöver öka.

Sen ska vi inte prata om fotgängare, eller för den delen unga på elscootrar 😳
Helt enig!

Lite lustigt var att jag nyligen blev utskälld av just en elskooteråkare, som likt många i tråden ansåg att hen utan hastighetssänkning kunde korsa trafikerade vägar utan någon som helst aktsamhet.

Jag log såklart eftersom denna tråden har lärt mig mycket om vilka uppfattningar som cirkulerar i befolkningen.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
unga på elscootrar 😳
Vetetusan om "äldre" är så väldigt mycket bättre...

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Nu hänger jag faktiskt inte med riktigt. Om vi pratar tät stadstrafik med flera filer i samma riktning och bevakade övergångsställen så sker ju omkörningar på övergångsställen, såväl till höger som till vänster, "hela tiden".
Jag skulle aldrig köra om ett stillastående fordon utan vidare på ett bevakat övergångsställe om jag inte hade sikt åt höger för att förvissa mig om att det inte kommer en fotgängare eller cyklist på väg ut i vägbanan, oavsett ljussignalernas status. Om det vore grönt skulle jag köra långsamt förbi fordonet till höger. Om det fordonet vore en stor buss skulle jag krypa förbi.

Trafikljusens färg garanterar absolut ingenting.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag är alltid på vakt om jag ser en "82-åringn" som Aftonbladet hade sagt, komma cyklandes. Jag är lite livrädd för att de ska upptäcka elscootrar!!!

D djac skrev:
Men om vi också zoomar ut och tänker lite på människosläktets fortlevnad och begreppet "Survival of the fittest" så kanske vi igentligen har lite för mycket redundans ibland? Personer som går mot rött på en flerfilig väg med skymd sikt kanske kan betraktas som rimligt svinn?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så du baserar alltså dina åsikter på vad ett cykelforum skriver? Det har säkert, precis som BH, väl underbyggda tolkningar. Jag har läst detta forum igen men hittar ingenting om det fall jag hade. Du hade däremot ganska säkra uttalanden så du bör ha bättre källor, om du nu inte hittade på allting? Jag väntar...
Cykelexperten Jennie Fasth som skrivit artikelserien är mycket kompetent i ämnet. Att artikelserien publicerats på ett cykelforum gör inte artikelserien oseriös.

Alfredo Alfredo skrev:
Vetetusan om "äldre" är så väldigt mycket bättre...
De får jag erkänna att jag sällan stött på, men skulle inte förvåna mig alls 😳

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.