141 874 läst ·
1 709 svar
142k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Eftersom du hittat denna har du såklart även koll på att de som satte upp den erkänt att den överförenklar och är fel i vissa fall på sätt som gör det farligare för cyklister?
Jaså, inte det..? Men länka går ju, för ööhhcyklardumma.
Jaså, inte det..? Men länka går ju, för ööhhcyklardumma.
Vem åker på huvudled du som cyklande el bilisten?S SueCia skrev:Jag var på väg o cyklade hem från affären idag och cyklade över en korsning. En bil kom uppifrån backen men den saktade ner och bedömde att den höll på att släppa över mig. Så jag cyklade vidare (cirka 10km/h).
När jag nästan var över vägen så inser jag att det går åt helvete, hon verkar ha slutat bromsa inför korsningen och hon hinner köra in i mitt bakdäck. Jag vurpar, cykeln går sönder på fler ställen än ett (3 månader gammal elcykel för 34 000 :'( ) mitt vänstra ben är rejält svullet och ömt vid vaden, men i övrigt känner jag inget än..
Se bilden nedan, jag kommer ifrån vänster och är i stort sett över vägen, hon kör in i mitt bakdäck när bakdäcket är ungefär vid tredje sista strecket på höger sida.
Jag tog för givet att hennes väjningspliktsskylt och hajtänderna är tillräckligt för att hon ska ha hundraprocentig väjningsplikt mot mig som cyklist, och det verkar även transportstyrelsen ha tyckt för några år sedan, men sen kom en tingsrättsdom där dom dömde till bilförarens fördel pga. att korsningen saknar "här cyklar man" skylt.
Är jag vållande? Vad kommer hända om jag är vållande? Vi stannade och pratade efter olyckan och hon var trevlig och lika skärrad som mig. Hon bad om ursäkt osv.
Gäller min olycksfallsförsäkring även om jag döms som vållande?
Jag har en modern cykel med lampor, reflexer osv. Olyckan skedde dessutom tidigare än bilden är tagen så det var ljusare än bilden visar, om det nu spelar roll...
[bild]
I min ungdom körde jag en gång bort kofångare och skrapade bort hela bakstammen på en bil när jag kollade på en snygg brud. Jag kom från höger och han från vänster. Han dömdes som vållande.P polaris78 skrev:Rent krasst så ska den som har väjningsplikt inte störa dom på vägen.. då har man brutit mot väjningsplikten , egentligen
Sen finns det såklart en gräns åt andra hållet.. kör du på nån i röven långt efter korsningen som inte gasade tillräckligt för att hinna undan så kommer nog ingen lyssna och göra den som svängde ut till vållande , utan då anses nog den som kör på som att den brustit i att se vad som händer och anpassa sin fart till trafiksituationen.
Men absolut har vi idag många som egentligen misslyckas med att lämna företräde och tränger sig ut för thight och alla som har företräde får bromsa för att dom som trängde sig ut inte hinner undan. men det blir ju så i brist på trafikpoliser och för hårt fokus på fart dom sista årtiondena i trafiken. Där fartkameror ska göra det mesta av jobbet med att tillrättavisa folk i trafiken
Inte rättvist så här i efterhand men men
ja och många av cylisterna borde nog hålla sig borta från allmän väg och gå nån riskanalys kurs.. 😂
inte riktat mot ts men mot en del av kommentarena där man tror sig ha noll ansvar och bara rättigheter.
Hoppas ts blir frisk och återställd och att allt löser sig
inte riktat mot ts men mot en del av kommentarena där man tror sig ha noll ansvar och bara rättigheter.
Hoppas ts blir frisk och återställd och att allt löser sig
Redigerat:
Cyklar skall alltid framföras gående på övergångsställen. Så skyll dig själv. Finns inget vidrigare än cyklister som tror de har företräde överallt.S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 294 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 294 inlägg
1 inlägg och du har inlett din karriär med att inte läsa tråden och dessutom ha fel.rovil skrev:
Man ska inte uttala sig så tvärsäkert när man inte vet.
L Leifur skrev:
Martinsa skrev:
Ingen "cykelöverfart", "cykelpassage"...Demmpa skrev:
Prova att kasta ett öga på TSV...
Har scrollat igenom nästan hela tråden och måste säga att man blir ju förvånad hur många hemmasnickrade ”lagar” och vansinniga idéer det finns.
Utifrån bilden som TS la ut så gäller följande fakta som går att enkelt läsa fram ur lagen.
1. Det är en cykelpassage. (Den uppfyller inte alla krav t.ex farthinder. och saknar dessutom skyltar för cykelöverfart)
2. TS cyklade på/bredvid ett övergångsställe i anslutning till en gång/cykelbana. (TS har väjningsplikt såvida hon inte kliver av cykeln och leder den över gatan)
3. Hajtänderna och skylten för väjningsplikt sitter placerade före övergångsstället för att undvika att bilar stannar på övergångsstället (Kallat blockeringsregeln. Placeringen betyder inte automatiskt väjningsplikt mot Allt bakom hajtänderna och skylten)
4. Hade TS cyklat på huvudleden så hade bilen definitivt haft väjningsplikt.
——————-
Slutsats: Det var en olycka där TS troligen anses vållande. Men fordonsförare har alltid ett övergripande ansvar gentemot oskyddade trafikanter så skuldfrågan avgörs troligen via en samlad bedömning där vållandet delas mellan parterna.
Det som gör mig förbryllad är varför bilisten inte uppmärksammat TS på cykeln. Om det skulle t.ex uppdagas rattsurfande som bidragande orsak så är bilisten dyngkörd.
Ren tur att TS klarade sig hyfsat helskinnad. Hoppas på snabbt återhämtande.
Utifrån bilden som TS la ut så gäller följande fakta som går att enkelt läsa fram ur lagen.
1. Det är en cykelpassage. (Den uppfyller inte alla krav t.ex farthinder. och saknar dessutom skyltar för cykelöverfart)
2. TS cyklade på/bredvid ett övergångsställe i anslutning till en gång/cykelbana. (TS har väjningsplikt såvida hon inte kliver av cykeln och leder den över gatan)
3. Hajtänderna och skylten för väjningsplikt sitter placerade före övergångsstället för att undvika att bilar stannar på övergångsstället (Kallat blockeringsregeln. Placeringen betyder inte automatiskt väjningsplikt mot Allt bakom hajtänderna och skylten)
——————-
Slutsats: Det var en olycka där TS troligen anses vållande. Men fordonsförare har alltid ett övergripande ansvar gentemot oskyddade trafikanter så skuldfrågan avgörs troligen via en samlad bedömning där vållandet delas mellan parterna.
Det som gör mig förbryllad är varför bilisten inte uppmärksammat TS på cykeln. Om det skulle t.ex uppdagas rattsurfande som bidragande orsak så är bilisten dyngkörd.
Rätt bra sammanfattning.Henrik Lorang skrev:
Har scrollat igenom nästan hela tråden och måste säga att man blir ju förvånad hur många hemmasnickrade ”lagar” och vansinniga idéer det finns.
——————-
troligen den klassiska att fordonsföraren saktar in för att kolla att det är fritt och troligen har en A stolpe på bilen dolt cyklisten eller nåt annat som råkat störa siktfältet. cyklisten tolkar fartsänkningen som att "jag är sedd" istället för att söka ordentlig ögonkontakt och säkerställa att man tänker lika ang vem som tänker åka först , och plötsligt har man en cyklist framför bilen och olyckan är ett faktum.
Det är ju den klassiska svaret man hör när man jobbar med bilar och det ska lagas skador från cyklister (han kom från ingenstans) helt plötsligt var han bara där osv
Sen förvärras problemet med att det kommer cyklister särkillt elcyklar som ofta framförs i högre fart än om man får lov att stå för ennergin själv och kommer dom sen utfarandes där det är övergångsställe med "här går man skylt" som vissa generationer fick lära sig att den hette , där bilföraren räknar med att folk rör sig i promenadfart så är det en hög olyckliga sammanträffanden som skapar olyckan
Ja, då behöver han inte längre uppfylla reglerna för en cyklist på en cykelpassage.C cpalm skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Källa på nr3. Vi har länkat till när representanter från Transportstyrelsen säger tvärt om.Henrik Lorang skrev:
——————-