Vi har haft problem med avloppet i vårt nyköpta hus. Rörmokarna har bytt ut ett gammalt gjutjärnsrör under huset som delvis rostat bort, och fortsatt att byta ut betongrör utanför huset. Det har varit nödvändigt att byta ett par meter ut mot trekammarbrunnen.

Nu är de klara med avloppsrören, men jag blev fundersam - är detta rätt typ av rör för att ligga nedgrävt? Fick ett påpekande av en kompis att det kunde vara för klent. Eller funkar det bra?

• Grävd schakt med nyinstallerat avloppsrör av plast utanför ett rött hus. Mark är delvis uppgrävd med gamla rördelar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Är rördelarna märkta med BD så ser det bra ut. De ska vara dragna inomhus, i platta eller i mark inom 1 m från byggnad. Någonstans där inom någon meter utanför huset brukar man gå över till markavloppsrör i orange/brun/röd ton. Mest en formsak, rören är så bra idag.

Och man vill inte ha PVC-rör i själva huset för det tål hett vatten dåligt och pastavattnet kanske slås ut hett.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är rördelarna märkta med BD så ser det bra ut. De ska vara dragna inomhus, i platta eller i mark inom 1 m från byggnad. Någonstans där inom någon meter utanför huset brukar man gå över till markavloppsrör i orange/brun/röd ton. Mest en formsak, rören är så bra idag.

Och man vill inte ha PVC-rör i själva huset för det tål hett vatten dåligt och pastavattnet kanske slås ut hett.
Tack! Var ute och kollade, ser ingen märkning på dem direkt. Men då tolkar jag det som att det inte behöver vara någon fara?

Är mer fundersam om jag ska be dem byta till andra rör på måndag morgon, vilket säkert innebär en ökad kostnad för mig. Eller om det är bra som det är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.