Tänkte lufta lite ideér ang mitt värmesystem.
Bakgrund: Vi bor i en liten villa på ca 100kvm i dom jämtländska skogarna, huset har alltid haft direktverkande el kompletterat med en luft/luftvärmepump och har varit väldigt dyrt i drift!

På senare år har det varit extremt dyrt då vi har flyttat hem tjejjens två hästar som vill dricka varmt/ljummet vatten vintertid vilket gjorde att varmvattenberedaren gick i princip dygnet runt, en mätare på kontakten visade på ca 700kr / vecka bara i varmvatten!
dessutom byggde vi ut för två år sen och valde elektrisk golvvärme vilket inte alls var så effektivt som jag hade hoppats och om man "stryper" effekten på golvvärmen via termostaten till en acceptabel nivå så räckte det knappt för att hålla värmen!

Hösten -18 installerades därför en vattenmantlad pelletskamin och en 300L tekniktank med tre slingor vilket gav oss samma elförbrukning i december som i juli vilket var välkommet, däremot kom nästa problem när vi inte tog ut någon annan värme ur tanken än till varmvatten, tanken blev varm, kaminen stannade och startade inte på flera timmar så ingen värme tillfördes i huset från kaminen!
Därför installerades en luftkanal från köket där vi har en vedkamin, till sovrummet och garderoben i andra änden av huset och i den monterades en vatteburen kanalvärmare som värmer luften och på så sätt tar lite värme ur tanken samtidigt, till detta byggde jag ett eget styrsystem baserat på arduino vilket har fungerat klockrent!

Nu är det dags att komplettera med solpaneler och även till detta tänkte jag integrera styrsystemet i det jag redan har byggt, jag vet att det finns billiga system att köpa men lite av grejjen för mig är att göra det själv!

det jag funderar på nu är om man ska försöka göra ett system som "simulerar" en större volym i solfångarna än vad som egentligen finns, eftersom jag har så liten acktank så tänkte jag till att börja med bara använda två solfångare, vardera på 1,8kvm solfångaryta, vilket ger en rätt liten systemvolym som i sin tur borde göra att cirkulationspumpen får starta och stanna väldigt mycket, tanken var då att göra ett system som startar cirkulationspumpen när temperaturen når låt oss säga 5 grader över temperaturen i tanken och låta glykolen cirkulera enbart i solpanelerna tills den når t.ex 5 grader till över temperaturen den var innan, dvs när allt vatten i solfångarna har nått den temperaturen, inte bara det som ligger överst, och först när det har skett låta detta cirkulera ner till tanken, detta borde teoretiskt ge en högre medeltemperatur och därmed en simulerad större volym varmvatten!

Kanske skulle det kunna ge en motsatt effekt där vattnet kyls av när skitningen i solgfångaren störs, jag vet inte! är det någon som vet om detta har provats eller finns redan idag? Själv kan jag nästan ingenting om solfångare men tanken på ett effektivt styrsystem lockar mig!

Blev ett väldigt lång inlägg som kanske passar bättre någon annan stans men huvudfrågan rör solfångare!

Jag har ett gammalt solsystem för tappvarmvattnet. Det har en sensor i magasinet, en sensor i utloppet på solpanelen. Pumpen startar när tempen i panelen är X grader över magasinet. Jag tror det är inställt på 3-5 grader ungefär. Mina paneler är tomma/torra när pumpen står stilla. Jag antar att när systemet långsamt blir varmt så går pumpen av och på några gånger men på det hela går den relativt konstant när den väl startat och solen lyser. Om dina paneler är vattenfyllda lär det vara ganska jämn temp över volymen när de värms upp så du vinner inte mycket på att cirkulera den under för-värmningen tror jag.

Normalt gör man ju som Guson skriver. Pumpen går på skillnad i temperatur. Bara vid uppstarten, nedstängning och vid låg instrålning får man symptom att pumpen slår på och av.
Jag ställer farten på pumpen manuellt beroende på årstid typ för att mildra effekten av detta.
Om du avser att bygga en egen styrning, så skulle jag föreslå att du siktar på att varvtalsstyra pumpen mot tempskillnaden.
Det finns även komersiella styrningar som gör så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.