4 578 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Styrning av motor- och kupévärmare (hur se om de verkligen är på)?
Eftersom jag är notoriskt dålig på att komma ihåg att antingen slå på eller av motor- och kupévärmare så funderar jag på någon slags styrning. Nästa bil kommer att ha intelligent styrning, men då det dröjer några år till så vill jag ha tips. Har en utomhusmottagare för Nexa-systemet med fjärr som använde där vi bodde förut. Nu är det dock lite längre bort till utttaget och jag vill kunna se inifrån huset om värmaren verkligen är på. Har funderat på att använda en Nexa WRR-1 till motorvärmareuttaget i garaget, men är lite osäker på lasten (är dålig på växelströmsberäkningar).
Max. 8A(cos =1)
Glödljus: max. 1500W
230V Halogen: max. 700W
Lågvoltshalogen: max. 400VA
Lysrör (okompenserade): max. 400VA
Kompaktlysrör PL: max. 300VA
HVAC: m 250V AC eller 30V DC ax.
Motor: max. 75W
Kupévärmare är ju både motor och en HVAC-last. Totalt ligger förbrukningen på 350w för motorvärmaren och ytterligare 1000W för kupévärmaren.
1) Finns det någon smart (färdig) produkt som kan driva en lysdiod med hjälp av det fält som uppstår runt en 230V kabel? Har tyvärr lite ont om tid annars hade jag gärna byggt ihop något själv med någon radiomodul eller dylikt.
2) Problem nummer två: Hur kan jag på ett enkelt sätt begränsa den tid som kupévärmare är på? När det är riktigt kallt så behöver motorvärmaren vara på mycket längre än kupévärmare. Idealet vore en plugin mottagare som sätts i uttaget inuti kupén som automatiskt stänger av efter ex. 2h. En automatiskt korttidstimer som fungerar direkt på tillslag.
Max. 8A(cos =1)
Glödljus: max. 1500W
230V Halogen: max. 700W
Lågvoltshalogen: max. 400VA
Lysrör (okompenserade): max. 400VA
Kompaktlysrör PL: max. 300VA
HVAC: m 250V AC eller 30V DC ax.
Motor: max. 75W
Kupévärmare är ju både motor och en HVAC-last. Totalt ligger förbrukningen på 350w för motorvärmaren och ytterligare 1000W för kupévärmaren.
1) Finns det någon smart (färdig) produkt som kan driva en lysdiod med hjälp av det fält som uppstår runt en 230V kabel? Har tyvärr lite ont om tid annars hade jag gärna byggt ihop något själv med någon radiomodul eller dylikt.
2) Problem nummer två: Hur kan jag på ett enkelt sätt begränsa den tid som kupévärmare är på? När det är riktigt kallt så behöver motorvärmaren vara på mycket längre än kupévärmare. Idealet vore en plugin mottagare som sätts i uttaget inuti kupén som automatiskt stänger av efter ex. 2h. En automatiskt korttidstimer som fungerar direkt på tillslag.
Märkligt att de gör så stor skillnad på glödljus och 230V halogen. Normalt skulle jag säga att både kupévärmaren och motorvärmaren är lika snälla laster som glödljus. Nu har de dock angett att den största motor som får drivas är 75W. Kanske blir inte den brytaren så långlivad i den här användningen.
Jag har en timer i hallen och en lyktstolpe med motorvärmaruttag. Inte idealiskt att lyktstolpen och motorvärmaren tänds samtidigt, men man ser om den är igång, och det är tänt när man kommer till bilen. Dock syns det inte om man kommit ihåg att koppla in motorvärmarkabeln.
Ditt andra problem kan lösas enkelt med ett tidrerä, men jag vet inte om det finns färdiga och snygga lösningar.
Jag har en timer i hallen och en lyktstolpe med motorvärmaruttag. Inte idealiskt att lyktstolpen och motorvärmaren tänds samtidigt, men man ser om den är igång, och det är tänt när man kommer till bilen. Dock syns det inte om man kommit ihåg att koppla in motorvärmarkabeln.
Ditt andra problem kan lösas enkelt med ett tidrerä, men jag vet inte om det finns färdiga och snygga lösningar.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
http://www.webswitch.se
Har bl.a. motorvärmarfunktion som startar beroende på utetemperartur. Du ställer tiden du vill åka och systemet räknar ut när värmaren behöver starta. Finns med app-koppling och Nexa-integration. Garo har en liknande apparat med temperaturstyrning.
Har bl.a. motorvärmarfunktion som startar beroende på utetemperartur. Du ställer tiden du vill åka och systemet räknar ut när värmaren behöver starta. Finns med app-koppling och Nexa-integration. Garo har en liknande apparat med temperaturstyrning.
En billigare lösning än den ovan är att skaffa en tellstick live som styr dina nexor. Har du även en trådlös temperatursensor så kan tellsticken läsa av temperaturen och starta motorvärmare vid rätt tid beroende på temperaturen. Du ställer bara in när du vill åka i veckoscheman.
En nattlampa i ett dubbeluttag? Så kommer jag att göra, har en "WMR-3500 Trådlös mottagarmodul som gör ditt vägguttag trådlöst" och tänkte köpa en nattlampa (finns på flera ställen för runt en 50 lapp) och tejpa över ljussensorn.fredl skrev:
Hehe. Testade just det med IKEAs patrull som är pass through. Den är ju inte gjord för utomhusbruk och lyser lite dåligt för att synas på dagen. Hittade faktiskt en detektor som skulle fungera men det blir overkill.bruka skrev:
Tellstick Pros blockheater funktion kanske går att mecka på något sätt att den sätter på grenuttaget på avfärdstid - xh. Ska kolla koden och se vad jag kan göra.
Telldus Live löste bara halva ekvationen då den inte har någon funktion (än) som stänger av efter en viss tid när avresetiden är uppnådd. Har därför lagt till en "safety" trigger som stänger av efter fyra timmar (det är den längsta tid som jag tror att värmaren kommer behöva vara igång) från t0.
Kan uppdatera för den som är nyfiken att det fungerar bra och behovet av att verifiera är inte lika stort sedan jag skaffade Tellstick Net, den har en så pass säker överföring så den har inte bommat någon schemalagd "händelse" så här långt.
Klicka här för att svara