Hej!

Två frågor relaterade till min brännare BioLine 20.

1. I min solstyrning har jag en klocka där jag kan ställa ett relä som är tänkt att koppla till elektrisk uppvärming av ackumulatortanken. Relät ger 230v och max 1,5A ungefär. Jag skulle vilja använda klockan för att styra brännaren under sommar, vår och höst så att jag tillåter acktanken att gå ned längre i temperatur fram till 16-tiden innan jag vill att det skall börja brinna pellets. Hur åstadkommer jag det så bra som möjligt? Det känns som att det egentligen borde finnas stöd för någon dygnsklocka direkt i brännarstyrprogramvaran, men det har jag för mig inte finns.

2. Jag har varit tvungen att komplettera med en skorstensfläkt eftersom det ryker in annars. Det är en Injektfläkt www.stjarnas.se som jag utan problem kan köra ett par minuter för att få upp draget och därefter sluta att köra den - jag har inget problem när röktemperaturen har gått över 50-60 grader och vill inte köra den i onödan av två skäl - dels drar den 170w och dels, lite allvarligare kanske flyttar den så mycket luft att dragluckan i det närmaste står horisontellt, vilket gör att jag drar ur mer varmluft ur huset än vad jag har lust med.

Eftersom fläkten matas med 230v och jag har en massa styr och reglerutrustning jag skulle kunna använda kan jag helt enkelt använda min magnetsensorm på pelletsskruven som drar ett relä i fem minuter och därefter använda en kontaktor så att jag får 230v till fläkten under den tid jag behöver. Dock skulle jag hellre helt enkelt koppla ett enkelt tidrelä direkt till styrautomatiken om inte styrautomatiken kan hantera att jag inte vill att reläet skall vara konstantdraget under hela eldningscykeln, vilket jag tvivlar på.

Det skall tydligen finnas en lågvoltsutgång för styrning av rökgasfläkt, vilket jag inte hittar i menyerna. Någon kollega till min installatör menade att de helt enkelt kopplat rökgasfläkten till fläkten för brännaren, men jag är skeptisk. När jag mätte på plinten verkade volttalet variera mellan 130 och 170v. En elektrikerkollega till mig menade att jag kommer att bränna min rökgasfläkt om jag försöker reglera varvtalet på den genom att sänka spänningen istället för att använda en tyrristorstyrning. Och om det är så vore det ju inge vidare att koppla på fläkten här, med eller utan tidrelä.

För övrigt har jag tänkt att strunta i att varvtalsreglera eftersom den bara skall gå i fem minuter i början på varje ny eldningscykel, men skulle man få det på köpet skulle det inte göra nåt...

ang pkt 1 sänkning av vattentemperetur i tanken - så länge du inte förbrukar varmvatten och din tank är bra isolerat så kommer inte brännaren att starta så väldigt ofta ( om den startar överhuvudtaget?) så att du kan göra någon stor pelletsbesparing på att sänka den temperaturen i korta perioder, tror jag. Du får kanske bara en styrningspryl till som kan krångla :-/. Det är kanske mera praktiskt att bättra isoleringen av tanken om den är för tunn?
gaia

Nja, jag har 90mm PUR i tanken, så jag tror inte den behöver mer isolering.
Det handlar väl snarast om att brännaren inte skall gå när jag kan värma med sol. Svårt för brännaren att veta vid 8-snåret på morgonen om det kommer att vara en toksolig dag eller inte...

Eftersom solen inte bara är tänkt att ge varmvatten utan även uppvärmning är det ju fullt möjligt, eller kanske till och med troligt att jag får ett energiuttag under perioder under vår och höst. Om i så fall solen ligger på känns det onödigt att elda pellets eftersom jag kommer att få uppvärmning av solen dels till tanken via panelerna och dels via fönster och väggar osv.

Idealet i den styrningen skulle vara att ge möjligheter till gränsvärden för när det skall eldas pellets, men då blir det nog för komplicerat för mig just nu. Pratade för övrigt med en bekant som skulle ge mig en webb-DUC som hade två år på nacken men plockats ned pga att bostadsbolaget skall köra alla DUC:ar av samma fabrikat. I sådana fall kanske man kan leka lite...

Men just nu är jag egentligen mer fundersam över mitt andra problem - styrningen av skorstensfläkten. Eftersom det ryker in ordentligt om jag eldar utan den kan jag inte ha den på, utan får elda "manuellt"...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.