Fadai
Excel Excel skrev:
VVS:aren är en man, det framgår i #1. Vill inte vara en gnällspik, men gillar inte att ”hen”används slentrianmässigt.
Helt OT, men när jag för en gångs skull försöker vara PK..... gillar eg inte ordet hen.

• Gilla
Eugen Cork och 2 till
  • Laddar…
Excel
useless useless skrev:
Jag håller med om att det är firman som har gjort fel. Det är, som sagt var, tillåtet att skarva dolt om det är alldeles för mycket jobb att 'göra rätt'. Om firman dessutom visste om förutsättningarna men ändå fick kalla fötter och drog sig ur så är det definitivt deras problem.
Du har mycket bra poäng där, bestrid fakturan med detta argument. VVS firman drog sig ur på eget bevåg. Det kan inte TS styra över. VVS firman visste dessutom förutsättningarna som dessutom är dokumenterade i en mailkonversation.

• Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
D Dr4gonSlayer skrev:
Du syftar alltså på att felet snarare ligger hos firman, inte min förening? Så kanske man kan se det, men det känns för mig som att jag och firman varit så tydliga vi bara kan, men det är föreningen som gått tillbaka på sitt ord dom gett angående ett område de ej hade koll på.
Ja precis. Du har föreningens godkännande. Firman frångår rekommendationerna men det är ju inte så att något brott begås. Ett intyg på avvikelsen. Vissa företag nekar till sådana jobb och det är ju helt ok. Men de kan ju inte godkänna för att därefter neka och debitera.

useless useless skrev:
Det är inte förbjudet att bygga in skarvar. Det finns ju ingen lag som förbjuder det... Även om man bör undvika det så långt som möjligt så görs det dagligen avsteg ifrån branschreglerna som noteras i en avvikelserapport.
Det ska vad jag vet starka skäl till att göra avsteg från "säkert vattens" föreskrifter vad det gäller färskvatten.
Det blir tydliga anmärkningar vid en byggnation vid slutbesiktning om man gör så grova avsteg utan väldigt goda skäl.
Det är dock tillåtet att göra dolda skarvar i värmesystemet. Sen att "byggare" fuskar hej vilt i verkligheten är en annan sak.

Många "byggare" kopplar både el och vatten utan att följa regler och riktlinjer, därav införandet av kontrollansvarig vid större renoveringar och nybyggen.
En granne en bit bort har massor med fel och läckage på sitt nybyggda hus inom två år pga av KA var i maskopi med byggherren.

https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/2

• Gilla
Eva A M
  • Laddar…
Excel
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det ska vad jag vet starka skäl till att göra avsteg från "säkert vattens" föreskrifter vad det gäller färskvatten.
Det blir tydliga anmärkningar vid en byggnation vid slutbesiktning om man gör så grova avsteg utan väldigt goda skäl.
Det är dock tillåtet att göra dolda skarvar i värmesystemet. Sen att "byggare" fuskar hej vilt i verkligheten är en annan sak.

Många "byggare" kopplar både el och vatten utan att följa regler och riktlinjer, därav införandet av kontrollansvarig vid större renoveringar och nybyggen.
En granne en bit bort har massor med fel och läckage på sitt nybyggda hus inom två år pga av KA var i maskopi med byggherren.

[länk]
”Säker vatten”är ingen föreskrift.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
”Säker vatten”är ingen föreskrift.
Kalla det vad du vill, det är de gemensamma regler som branschorganisationen tagit fram och står fast vid.
Och det är de reglerna försäkringsbolagen kräver att man följer.

Det är samma principer som när du tex gör badrummet, du ska följa byggkeramikrådets "föreskrifter" för att försäkringsbolagen ska ge full ersättning och för att anses "korrekt" utfört.
Detta enligt de försäkringsbolag jag själv har pratat med och enligt mina två vänner sedan 30-35år säger. De är våtrumscertifierad och även väl insatt i reglerna kring "säker vatten".

Det ska vad jag vet starka skäl till att göra avsteg från "säkert vattens" föreskrifter vad det gäller färskvatten
Det är bara att notera avvikelsen i intyget.

Det är inte alltid möjligt att uppfylla kraven för branschreglerna, eller så vill den som beställt arbetet frångå delar i dessa. Denna överenskommelse ska skrivas ned och göras i samråd mellan det auktoriserade VVS-företaget och beställaren. Om så görs används även delen för avvikelser på intygsblanketten där man kan hänvisa till överenskommelsen. Anledningar till att installationsreglerna inte går att uppfylla kan t.ex. vara att:
- Uppdraget inte avser hela installationen (eller byggnaden)
- Bygghandlingarna strider mot branschreglerna

- Beställarens önskemål avviker från branschreglerna
- Om befintlig installation omöjliggör att branschreglerna kan efterlevas

https://www.sakervatten.se/auktorisation-av-vvs-foretag/kontroll-och-intyg

• Gilla
a_c och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Nu är det ju lite skillnad på egna hus och bostadsrättslägenheter för i det senare fallet är ju väggen och bjälklaget som blir skadad av läckande vatten föreningens och inte lägenhetsinnehavarens, vilket gör att det ska väldigt mycket till innan föreningen godkänner att lägenhetsinnehavaren gör några som helst avvikelser. Gör man en avvikelse utan att föreningen godkänt det är det risk för att lägenhetsinnehavaren anses vara vårdslös och får betala för föreningens självrisk (flera 10 000 kr) och för återställande hos grannarna.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Ja det känns ju väldigt märkligt med en förening som godkänner att en lägenhetsinnehavare utför installationer som äventyrar andras lägenheter och fastigheten.

• Gilla
Dr4gonSlayer
  • Laddar…
H
Jag skulle betala och gå vidare. Fokusera på rätt saker så du inte fastnar i renoveringen.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi skulle kanske fråga TS viken typ av byggnad lägenheten är i.
Är det ett standard 8-11 våningshus eller är det 4våningar i innerstaden? Från vilket år är byggnaden? Är det original rör i huset eller är det gjort stambyten (nya rör i trappuppgång)?

Här är en bild där VVS firman gick in i stigar rören i 9 vånings hus och flyttade ner köks rören från mitt på väggen till skåpet för diskhon. Det fanns redan kopplingar dolda i väggen bak kaklet. Stigar rören var bakom hönsnät med puts på. Efteråt blev det gipsputs på nät över hålet i väggen.

Vägg i renoveringsfas med exponerade VVS-rör, elkablar och träreglar, samt delvis borttagen puts över tegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Excel
Kalla det vad du vill, det är de gemensamma regler som branschorganisationen tagit fram och står fast vid.
Och det är de reglerna försäkringsbolagen kräver att man följer.

Det är samma principer som när du tex gör badrummet, du ska följa byggkeramikrådets "föreskrifter" för att försäkringsbolagen ska ge full ersättning och för att anses "korrekt" utfört.
Detta enligt de försäkringsbolag jag själv har pratat med och enligt mina två vänner sedan 30-35år säger. De är våtrumscertifierad och även väl insatt i reglerna kring "säker vatten".
Om TS ska bestrida fakturan är det viktigt att förstå skillnaden mellan Svensk författning och ”branschregler”.

• Gilla
noupe
  • Laddar…
Det bästa är väl att fråga VVS-firman hur de tänkte när de åkte ut på ett jobb dom de inte tänkte utföra som redan nämnts ovan?
Var de inställda på att försöka hitta en annan lösning eller vad var tanken?

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Vi skulle kanske fråga TS viken typ av byggnad lägenheten är i.
Är det ett standard 8-11 våningshus eller är det 4våningar i innerstaden? Från vilket år är byggnaden? Är det original rör i huset eller är det gjort stambyten (nya rör i trappuppgång)?

Här är en bild där VVS firman gick in i stigar rören i 9 vånings hus och flyttade ner köks rören från mitt på väggen till skåpet för diskhon. Det fanns redan kopplingar dolda i väggen bak kaklet. Stigar rören var bakom hönsnät med puts på. Efteråt blev det gipsputs på nät över hålet i väggen.

[bild]
Gammal 4 vånings byggnad från 1950 talet (ish), jag bor 1/2 trappa upp i en 1a. Angående rören vet jag inte säkert, men har för mig att VVS killen nämnde de var gamla, oklart om de var original men jag tror det.

De där såg ju intressant ut, att flytta blandaren från väggen till en diskhos-placerad var precis de jag ville göra. Kan ju dock nämna att de projektet är övergivet då jag börjat montera mitt kök, blandaren får sitta där den sitter. Gjorde främst inlägget för att veta hur jag skulle handskas med detta "faktura problemet".

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Om TS ska bestrida fakturan är det viktigt att förstå skillnaden mellan Svensk författning och ”branschregler”.
Utveckla??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.