Fairlane
Antingen så byter man väl helt vilket bolag man anlitar för förvaltning eller också säger man väl till företaget något i stil med "vi vill gärna fortsätta anlita er, men vill inte ha X som er representant".
Oklart hur det skett här.

Det är också oklart om styrelsen är överens, eller åtminstone fattat ett beslut eller agerar på eget bevåg. Skillnaden är enorm. Finns styrelsebeslut så kanske ordföranden bara blir personen som utför och får skit. Finns inget beslut borde resten av styrelsen reagera för det kan de inte missat.

En diskussion med revisorn kanske kan vara på sin plats?

• Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
Problemet med många styrelser och ordförande är att dom ser sig som någon hyresvärd och tror att dom kan göra som dom vill.

Arga soplappen har jag fullt förståelse för och sett likande i flera föreningar.

• Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
Ja hade kommunicerat så lite som möjligt med den här människan.
Vill han veta något så får han fråga formellt som ordförande.

• Gilla
Nick 72
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
En styrelse kan inte sparka en anställd i ett företag dom köper tjänster av.
Jag får inte riktigt ihop det.
Nej men man kan ju välja att byta förvaltare. Det är nog inte avskeda som avses. Är det så att man har avtal med en större förvaltare ex sbc kan man kräva att förvaltaren byts ut.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I något fall där en individ är särskilt felsorterande får man ta en enskilt samtal med den individen.
Och hur menar du att man skulle ta rätt på det mer än möjligen med kameror? Det låter bra det du skriver men jag förstår inte hur det skulle vara möjligt? Jag hade gärna tagit ett enskilt samtal med "dammsugarkastaren" men jag har naturligtvis ingen aning om vem det är.

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Och hur menar du att man skulle ta rätt på det mer än möjligen med kameror? Det låter bra det du skriver men jag förstår inte hur det skulle vara möjligt? Jag hade gärna tagit ett enskilt samtal med "dammsugarkastaren" men jag har naturligtvis ingen aning om vem det är.
Det beror på omständigheterna men i fall i en mindre förening, säg 30-talet lägenheter så brukar det komma fram vem det handlar om över tid. De flesta är återfallsförbrytare. Är det en större förening kan det naturligtvis vara svårare, eller en förening som är kulturellt helt havererad.

Jag skulle nog helt enkelt ha lyft ur den ur sorteringskärlet, ställt den väl synligt på golvet och satt en lapp på den av typen: "Detta är ingen insamling av hemelektronik, v. g. ta med den hem igen. Den kan lämnas vid föreningens insamling i april eller på kommunens ÅVC när de har öppet."

Detta har fördelen att det inte bara löser problemet med dammsugaren utan också ökar kompetensnivån hos fler medlemmar i föreningen.

• Gilla
Nick 72
  • Laddar…
Fairlane
Detta har fördelen att det inte bara löser problemet med dammsugaren utan också ökar kompetensnivån hos fler medlemmar i föreningen.
Rätt bra idé, men återfallsförbrytarna rår man inte på, men det gör man aldrig. Böter lär inte gå att få till lagligt så man får leva med det eller stänga återvinningen helt.
I vårt hus (färre än 30 lägenheter) fanns det några som aldrig gjorde något för föreningen men utnyttjade möjligheter till max eller lite till. Vi tömde som sagt vårt återvinningsrum själva till exempel på en städdag. Minns en gång när vi släpade upp grejer från återvinningsrummet och lassade på en släpkärra när en av de som aldrig gjorde något för föreningen kom ut med en säng och la på släpet och sa något i stil med "vad bra, då kan ni ta den här också" och sen försvann han.
Jag saknade inte direkt honom när han flyttade.

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Rätt bra idé, men återfallsförbrytarna rår man inte på, men det gör man aldrig. Böter lär inte gå att få till lagligt så man får leva med det eller stänga återvinningen helt.
I vårt hus (färre än 30 lägenheter) fanns det några som aldrig gjorde något för föreningen men utnyttjade möjligheter till max eller lite till. Vi tömde som sagt vårt återvinningsrum själva till exempel på en städdag. Minns en gång när vi släpade upp grejer från återvinningsrummet och lassade på en släpkärra när en av de som aldrig gjorde något för föreningen kom ut med en säng och la på släpet och sa något i stil med "vad bra, då kan ni ta den här också" och sen försvann han.
Det är sånt som väcker ens vilja att i all vänlighet smörja deras sjutillhållarlås med konsistensfett...

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Likadant hos mig, samma människor som röjer i källaren och slänger det som lämnat där när containern kommer.
Tar en halvtimme ungefär ändå är det svårt att få folk och hjälpa till.
Iblan kan det tom stå nya grejer på samma ställen senare på kvällen fast man haft continer i 2 dagar.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Flera exempel ovan på hur svårt det är att få till hantering av sopor och avfall. I vårt hus, ca 20 lägenheter, ett kontinuerligt problem som tyvärr tar upp mycket tid för styrelsen. Ibland är det någon som försöker fixa till det men nu kör vi mest metoden att betala för allt som blir fel. Det är tömning av grovavfall ofta, ändå blir det nästan alltid extra avgifter för olika slags fel. Ett problem som tillkommit är matavfall som nu har en egen fraktion. Tyvärr missar kommunen att tömma ibland och vissa boende använder för dåliga påsar. Så det luktar och några gånger blir det invasion av småflugor Då och då kommer diskussionen upp om att avsluta insamlingen av grovavfall, men samtidigt är det omtyckt i ett stadshus där många inte har egen bil. Så styrelsen får fortsätta att lägga orimligt mycket tid på extra hämtningar och att lösa problem.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Har skrivit om det tidigare, men kan passa i den här tråden också.
I föreningen jag bodde i på 80 talet, satt det en styrelse med medelålder 85+, de hade suttit i tiotals år. Detta var precis innan jag flyttade in. Föreningens ekonomi låg nära konkurs, underhållet var eftersatt. Några yngre medlemmar skrev en motion om föryngring av styrelsen, förslaget var att välja in någon ny på varje årsmöte.

Sittande styrelse såg ingen anledning till det, men accepterade att några nya fick ta det hjärndöda rollen som valberedning. De skulle ju bara upprätta listan över vilka som skall väljas om (halva styrelsen åt gången).

Till nästa årsmöte nominerade valberedningen bara nya, ingen kommunikation hade skett med styrelsen. Styrelsen var i chock. När styrelsen insåg fakta valde hela styrelsen att avgå genast. Eftersom det saknades förslag för den andra halvan av styrelsen valde man att ajournera mötet.
Mötet återupptogs någon månad senare ( krävs lite organisation för ett möte med 800). Då hade styrelsen glömt att de avgick. Protokollet från det avbrutna mötet skulle läsas upp. Styrelsen vägrade gå med på det, protokollet var ju inte justerat. Diskussionen om detta upptog hela mötestiden, stämningen blev upprörd. Mötet fick avbrytas igen. En månad senare återupptogs mötet, styrelsen hade då givit upp. En ny styrelse valdes med en ur den gamla styrelsen.
Jag flyttade in några veckor efter det här, och blev ordförande i föreningen 4 år senare. Då hade mina föregångare fått ordning på ekonomin, och allt fungerade bra. MEN det var hög tid för stambyte, det var ett hästjobb att få igång det till vettig kostnad.

Men tipset är: Få kontroll över valberedningen, så styr du föreningen. Och ingen vill ha uppdraget som valberedning.

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 156538 och 10 till
  • Laddar…
Det beror på omständigheterna men i fall i en mindre förening, säg 30-talet lägenheter så brukar det komma fram vem det handlar om över tid.
Det är inte min erfarenhet. Jag håller med om att "De flesta är återfallsförbrytare" och det kan mycket möjligt bara röra sig om en person som står för huvuddelen av "brotten" men om man råkar "ta någon på färsk gärning" vet jag inte hur det ska komma fram vem som är "boven".

Jag skulle nog helt enkelt ha lyft ur den ur sorteringskärlet, ställt den väl synligt på golvet och satt en lapp på den
Det var väl ungefär det vi gjorde men tror du på allvar att någon brydde sig? När den stått och skräpat i porten några månader återstår bara att köra bort den eller betala någon för jobbet, precis som redan sagts.

Detta är nog inte menat som humoristiskt men jag ler ändå. ;) De flesta av våra medlemmar, och de flesta i största allmänhet skulle jag förmoda, slänger inte en dammsugare i "gröna tunnan". Att tro att det fåtal som gör detta skulle förändra sitt beteende av denna "utbildningsinsats" tror jag är mer än lovligt optimistiskt.

Det är sånt som väcker ens vilja att i all vänlighet smörja deras sjutillhållarlås med konsistensfett...
Jag har hört att PL400 fungerar ännu bättre! :cool:

• Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Mycket bra förslag av Hempularen. Min erfarenhet är också att ingen* vill sitta i valberedningen, men jobbet är viktigt och kan påverka mycket.

* Ett undantag som jag kan komma på är personen i min gamla BRF som varje år erbjöd sig att vara valberedningen (liten förening) för att slippa styrelseposter. Under de år jag bodde där kom dock aldrig något förslag...

Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Detta är nog inte menat som humoristiskt men jag ler ändå. ;) De flesta av våra medlemmar, och de flesta i största allmänhet skulle jag förmoda, slänger inte en dammsugare i "gröna tunnan". Att tro att det fåtal som gör detta skulle förändra sitt beteende av denna "utbildningsinsats" tror jag är mer än lovligt optimistiskt.
Syftet är nog mer att informera om den kommande dagen när föreningen ordnar med insamling av elektronikavfall samt möjligheten att åka till ÅVC med trasiga elektronikprodukter. Här finns det en och annan som inte har en aning om detta. Särskilt de yngre (aldrig löst detta problem) och äldre (löst detta problem senast 1998).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.