Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hänger inte med. Hur kan fastighetsägaren (BRFen) som äger en grannfastighet till en yta som är allmän plats få böter för att någon annan har ställt en big bag tillfälligt på denna yta (där marken dessutom ägs av kommunen). Jag ser inte den juridiska kopplingen till BRFen och dess fastighet.
Jag skulle tro att man använder en lokal föreskrift med stöd av 3 § lag (1998:814). Förmodligen är det ett vite och inte en bot.

• Gilla
Anders_70 och 2 till
  • Laddar…
Jag har varit med om att kommunen kontaktat fastighetsägaren, dvs styrelsen, och meddelat att om inte säckarna tas bort blir det böter (eller kanske vite). Men jag vet inte vem kommunen skulle utfärda boten mot. Kanske byggsäcksföretaget? Det hade i alla fall effekt - säckarna hämtades snabbt - men kanske var det inte helt underbyggda varningar.

Claes Sörmland
C cotillion skrev:
Jag skulle tro att man använder en lokal föreskrift med stöd av 3 § lag (1998:814). Förmodligen är det ett vite och inte en bot.
Låter rimligare med ett vite än med böter men då beror det på om kommunen har valt att sköta gaturenhållningen utanför TS BRFs fastighet eller lagt den på BRFen. I det fall i Stockholms innerstad som jag är bekant med så är det kommunen som sköter gaturenhållningen på allmänna platser utanför kvartersmarken och inte fastighetsägarna. Från kommunens hemsida:

"Stockholms stads trafikkontor sköter renhållning av gator och torg samt parkerna Kungsträdgården, Berzelii Park, Strömparterren, Norra Bantorget, Årstafältet och Järva friområde. Varje stadsdelsförvaltning sköter övriga parker inom sitt stadsdelsområde."

Claes Sörmland
K Kane skrev:
[bild]

[länk]
Så med andra ord har BRFen typiskt sett inte med detta att göra och kan inte få några böter för att andra placerar ut big bags utan lov på allmän plats i närheten av deras fastighet i Stockholms stad. Det är istället den som begår överträdelsen som kan få problem med polisen.

Det borde ju vara fler i husen som har problem med denna ordförande om han tror att han är general i armén! Samla fullmakter från grannar och rösta bort honom på nästa stämma!

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Så med andra ord har BRFen typiskt sett inte med detta att göra och kan inte få några böter för att andra placerar ut big bags utan lov på allmän plats i närheten av deras fastighet i Stockholms stad. Det är istället den som begår överträdelsen som kan få problem med polisen.
Japp, det är ju polisen som är tillståndsgivare. Undrar hur de gör om inte säckarna är uppmärkta som de skall vara?

K Kane skrev:
Japp, det är ju polisen som är tillståndsgivare. Undrar hur de gör om inte säckarna är uppmärkta som de skall vara?
De går inte på markägare tror du?

A
skoge skoge skrev:
De går inte på markägare tror du?
snarare kommunen som kommer att ge sig på markägaren... tyvärr...

• Gilla
merbanan
  • Laddar…
Claes Sörmland
Maskintok skrev:
snarare kommunen som kommer att ge sig på markägaren... tyvärr...
Kommunen är ju vanligen markägaren om det rör sig om allmän plats i stad och tätort. (Undantaget är ju sommarstugeområden och liknande lantliga lägen där allmän plats kan ligga under enskilt huvudmannaskap och då på privat mark.)

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Gällande kameraövervakning så kan föreningen själv besluta om detta. Den måste kunna motivera beslutet och man måste var 6:e månad ompröva beslutet. Felsorterade fraktioner samt dumpning leder till att föreningen drabbas ekonomiskt. Jag hävdar att detta är giltiga anledningar för att få sätta upp kameror.

• Gilla
TUT Lindblon och 1 till
  • Laddar…
Jag kan inte se att föreningen har rätt att ta ut några extraavgifter utöver årsavgiften för den som inte sorterar rätt.
Det finns felsortering och felsortering... Något geni hos oss slängde för en tid sedan en vanlig dammsugare i stora "tunnan" för brännbart restavfall/hushållsavfall. Detta såg "sopgubbarna" och lämnade fullt begripligt kvar maskinen på soprumsgolvet.

Jag tycker denna typ av felsortering är att jämställa med uppsåtlig nedskräpning och skulle inte tveka att fakturera extrakostnaden på den felsorterande medlemmen om jag bara visste vem det var. :mad: Om det skulle hålla vet jag inte men det vore värt att testa. Om det inte skulle hålla betyder det i princip att det är fullkomligt riskfritt att bara slänga vad man vill vart man vill i en BRF och det låter inte rimligt.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns felsortering och felsortering... Något geni hos oss slängde för en tid sedan en vanlig dammsugare i stora "tunnan" för brännbart restavfall/hushållsavfall. Detta såg "sopgubbarna" och lämnade fullt begripligt kvar maskinen på soprumsgolvet.

Jag tycker denna typ av felsortering är att jämställa med uppsåtlig nedskräpning och skulle inte tveka att fakturera extrakostnaden på den felsorterande medlemmen om jag bara visste vem det var. :mad: Om det skulle hålla vet jag inte men det vore värt att testa. Om det inte skulle hålla betyder det i princip att det är fullkomligt riskfritt att bara slänga vad man vill vart man vill i en BRF och det låter inte rimligt.
Kan dela din känsla emellanåt. Men det är i princip riskfritt att slänga vad man vill i en bostadrättsförenings återvinningsrum. Om man är beredd att ta risken för konflikt. Nästan ingen är lyckligtvis det och kvar blir de som slänger i det fördolda eller helt enkelt inte begriper vad som ska sorteras var.

En stor minoritet tycks tro att förpackningsinsamlingen är en materialinsamling. De slänger t ex stekpannor i metallförpackningsinsamlingen.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
En stor minoritet tycks tro att förpackningsinsamlingen är en materialinsamling. De slänger t ex stekpannor i metallförpackningsinsamlingen.
Vad är problemet med det? Blir det för mycket avfall eller finns det någon form av producentansvar som gör att man vill veta hur många ton metallförpackningar som återvinns?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad är problemet med det? Blir det för mycket avfall eller finns det någon form av producentansvar som gör att man vill veta hur många ton metallförpackningar som återvinns?
Ja, det finns ett producentansvar för alla typer av förpackningar. Och det system som finns för återvinning av metallförpackningar är skilt ifrån den "vanliga" metallåtervinningen. Systemet kan hantera konservburkar och grejer, men inte stekpannor och gamla cyklar.

• Gilla
Rekasta och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.