Kycklingen behöver er hjälp - igen.

Först lite bakgrundsfakta om min styrelse:

- Ordförande driver stället med en järnnäve. Flera grannar rapporterat hot och misstänkt bedrägeri då ingen har tillsyn på fakturorna han attesterar. Han har dessutom tillgång till valberedning mejlen och är i princip i full makt. Har själv blivit knuffad av honom och polisanmält.
- Sekreteraren, ingen vet riktigt vad han gör. När man frågar om hjälp svarar han "jag vet ingenting - och springer därifrån"
- Ledarmot närvarar på alla stämmor och gillar spela jurist och det är han jag bifogar diskussionen med nedan.

Nu till problemet:
Jag har renoverat min lägenhet och fått godkänt av styrelsen med krav att jag innan start inkommer med ventilationfirma uttalande och artiektritnkngar hur ventilation ska göras om när min 1a blir 2a trots jag ska ha kolfilter och ingreppet berör 1 pipa, mycket löjligt kostade massa pengar och styrelsen tvingade mig välja deras firma. När arbetet vart klart så skedde det i samma veva ovk görs i vårt hus runt aug och jag fick ingen anmärkning. Tänkte inte mer på det renoveringen avslutades och styrelsen krävde jag bekostar en tillsyn av vår fastighetsskötare som godkände allt på plats för att senare ändra sig i krav från styrelsen. Nu vill inte fastighetsskötare kommentera ärendet och menar styrelsen agerar självmant, se bifogat. Styrelsen kräver jag ska bekosta en egen OVK i min lägenhet, något jag inte kommer köra för det kostar enorma pengar och inget jag är skyldig att göra. Styrelsen vägrar acceptera detta och säger nu om i justeringen blir fel ska jag betala skadestånd för hela huset - samt att dem kommer göra mitt liv ett helvete den dagen jag säljer genom säga min tillsyn inte godkänd. Vad tycker ni jag ska göra?

Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
-PC- och 7 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Vad tycker ni jag ska göra?
Ingenting, alternativt arbeta för att ersätta styrelsen.

Om du inte anser att de har en sak finns inget skäl att agera. Bara bestrid eventuella krav de kommer med.

• Gilla
Zlatje och 14 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och bryt kommunikationen så långt som möjligt. Svara inte på email och brev annat än att bestrida direkta pengakrav. Avbryt samtal vid plötsliga möten med att du tyvärr inte har tid just nu och rusa vidare. För typer som dessa är det bara tiden som läker, du kan aldrig vinna mot deras känslor.

• Gilla
pippii långstrump och 25 till
  • Laddar…
Det skadestånd de skulle kunna kräva är kostnaden för att korrigera ventilationen om det visar sig att den påverkas. Man kan inte kräva skadestånd på mer än kostnaden för orsakad skada.

Vad det gäller fakturor så ska ju revisorn granska redovisningen.
Det låter ju som att ni skulle kunna få stöd för en ny styrelse om det går att hitta några som vill vara med i den.

• Gilla
pippii långstrump och 13 till
  • Laddar…
Förhala.
Kuppa in dig (och ev några andra villiga) under nästa årsstämma. Räcker att du och någon frände blir i majoritet i styrelsen.
Nackdel är att du måste ta hand om en styrelse under minst ett år, men det är ett lågt pris i jämförelse.

Dom här människorna kommer du aldrig att vinna över som läget är nu och tro mig det kommer inte bli bättre...

• Gilla
  • Ledsen
TSkoogh och 10 till
  • Laddar…
Jag blir lite fundersam över det du skriver. Visserligen har vi ju i dina tidigare trådar kunnat se att du tydligen bor i en förening med en knepig styrelse (se till att få en ny styrelse).

Men du skriver "trots att jag har kolfiletr". Det har inget med frågeställningen om ventilation att göra. Kravet på immkanal från köket är detsamma oavsett kolfilterfläkt. Så ATT styrelsen i förväg ställer krav på intyg om ventilation är rimligt. Och detta gäller även om man ex. bara river/bygger innerväggar i en lägenhet, allt som påverkar luftflöden, och som en OVK skulle kunna slå ned på.

Men det låter som det har gjorts en OVK utan anmärkning efter att din ombyggnad är klar? Eller har det återstått arbeten i lägenheten efter att OVK gjordes? OM så är fallet, så är det rimligt att styrelsen ställer krav på kontroll av ventillationen. Det låter orimligt att kräva ny OVK för hela huset (men jag vet för lite om ventillation för att ha någon vettig uppfattning).

När det gäller just ventilationen så är nog tyvärr inte fastighetsskötaren rätt instans för besiktning.

OM man vänder på det.

I augusti gjordes tydligen OVK, som nu är klar och godkänd. Om du därefter har gjort åtgärder i din lägenhet som ev. kan ha påverkan, och antag att nästa gång det görs OVK, så blir det nedslag på ett antal punkter. Hade jag suttit i styrelsen hade jag blivit rätt irriterad. Däremot så lär föreningen få rätt svårt att ställa skadeståndskrav. Det är extremt svårt att bevisa att det är just dina ingrepp i huset som gör att ventilationen inte längre fungerar som det är tänkt. Även om du är den enda som gjort ingrepp sedan förra OVK.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
pippii långstrump och 16 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag håller med hempularen, kolfilterfläkt har inget med saken att göra. Den delen får mig lite att undra om du förstår alla delar rätt. Har allt jobb genomförts innan OVK så ser jag inget problem, då bör du vara trygg.

Andra delar i inlägget är också lite märkliga. Vad spelar det för roll varifrån ordförande kommer? Surgubben, kärringen och "en extremt överviktig person", med sånna skriverier framstår du som en skitstövel, vilket säkert påverkar din kontakt med styrelsen, så jag rekommenderar att du håller dig till fakta och inte värderar individer på det sättet.

I övrigt bör väl styrelsen bytas ut om den är så dålig. Är du sugen på en plats så prata med valberedningen. Att ordförande kan läsa valberedningens mail är väl inte vare sig lyckat eller ett stort problem i sig, men känns det obehagligt, så kan du väl maila direkt till någon i valberedningen, eller prata med de i telefon eller i trappuppgången. Eftersom ni är några som verkar misstänka oegentligheter så kan ni väl gå ihop om det känns bättre.

Du kan ju också vädra dina misstankar för revisorn. Denne ska kontrollera dels ekonomi (stickprov), men också att styrelsen jobbar enligt stadgarna. Att hota en medlem med att göra dennes liv till ett helvete och ställa till det vid en försäljning är knappast förenligt med stadgarna.

Som sagt, ska du inte sälja i närtid och har en godkänd OVK så meddela det och anmäl intresse av att sitta i styrelsen. Med lite tur får du kanske ett eget öknamn...

• Gilla
  • Wow
  • Haha
pippii långstrump och 42 till
  • Laddar…
Förstår inte riktigt vad problemet är? Du skriver att ni hade OVK efter att arbetet var klart. Då är ju arbetet & ventilationen godkänd . Gissar att du tidigare hade en fläkt med självdrag som var en del av ventilationen i köket tidigare som du nu bytt ut mot en kolfilterfläkt. Då behövs det tyvärr godkänt protokoll av styrelsen iom detta har en inverkan på ventilationen.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag blir lite fundersam över det du skriver. Visserligen har vi ju i dina tidigare trådar kunnat se att du tydligen bor i en förening med en knepig styrelse (se till att få en ny styrelse).

Men du skriver "trots att jag har kolfiletr". Det har inget med frågeställningen om ventilation att göra. Kravet på immkanal från köket är detsamma oavsett kolfilterfläkt. Så ATT styrelsen i förväg ställer krav på intyg om ventilation är rimligt. Och detta gäller även om man ex. bara river/bygger innerväggar i en lägenhet, allt som påverkar luftflöden, och som en OVK skulle kunna slå ned på.

Men det låter som det har gjorts en OVK utan anmärkning efter att din ombyggnad är klar? Eller har det återstått arbeten i lägenheten efter att OVK gjordes? OM så är fallet, så är det rimligt att styrelsen ställer krav på kontroll av ventillationen. Det låter orimligt att kräva ny OVK för hela huset (men jag vet för lite om ventillation för att ha någon vettig uppfattning).

När det gäller just ventilationen så är nog tyvärr inte fastighetsskötaren rätt instans för besiktning.

OM man vänder på det.

I augusti gjordes tydligen OVK, som nu är klar och godkänd. Om du därefter har gjort åtgärder i din lägenhet som ev. kan ha påverkan, och antag att nästa gång det görs OVK, så blir det nedslag på ett antal punkter. Hade jag suttit i styrelsen hade jag blivit rätt irriterad. Däremot så lär föreningen få rätt svårt att ställa skadeståndskrav. Det är extremt svårt att bevisa att det är just dina ingrepp i huset som gör att ventilationen inte längre fungerar som det är tänkt. Även om du är den enda som gjort ingrepp sedan förra OVK.
Hej hempularen!! Ja du uppfattat det korrekt så jag byggde tog fram en godkänd ritning från samma firma som gär ovk hos oss, pipan som gick till ena rummet skulle fördelas till två rum. Jag fick godkänt av styrelsen. Bad byggentrepenören göra ändringen i juli och i aug sattes ovk i hela huset så då kontrollerade dem min lägenhet (ändringen var redan gjord), inga anmärkningar. Nu ska dem komma i veckan för injustering och styrelsen menar nej jag ska bekosta en egen ovk kontroll. Jag får väldigt juridiska formulerade svar från styrelsen förstår inte riktigt varför jag har ingen juridisk bakgrund det gör det hela svårt för mig att förstå vad dom är ute efter.

• Gilla
Riitta Ahola
  • Laddar…
Problemet är dem svarar inte på min fråga om att ge mig min godkända tillsyn, fakturerar mig 5k för besiktning och hotar skadestånd om fel förekommer vid ventilation. Jag mår inte bra av detta varför ska jag utsättas för sånt skit. Här har ni mitt senaste mejl och deras svar.
Låter väldigt skumt förutom då tillsyn av fastighetsskötare. Skulle be om ett utförligt svar varför ny OVK skulle behöva göras efter att du redan blivit godkänd efter arbetet var klart och förvaltaren också godkänt arbetet.

Varför skulle de annars behöva göra justeringar efter att OVK redan godkänts (så fort du gör justeringar i ventilationen tror jag styrelsen kan kräva att ny OVK ska utföras)? Skulle själv ha nöjt mig med att ha det som det är speciellt då du redan fått godkänt. :)

Nu ska dem komma i veckan för injustering och styrelsen menar nej jag ska bekosta en egen ovk kontroll.
Injusteringen, är det en del av den OVK som gjordes i augusti? Eller är det injustering av just din ventialtion, pga ingreppet i din lägenhet?

För OM det skall göras justeringar hos dig pga. ingreppet som du har låtit göra, då är det tänkbart att styrelsen har rätt, att kontroller/justeringar kan behöva göras i stor del av fastigheten. Men det borde firman som gjort ritningarna och tydligen även senaste OVK kunna intyga om eller förklara. Säger de att ingen mer kontroll behövs, så bör det räcka.

• Gilla
emilvikstrom och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
Några kommentarer runt senaste mailet.

Styrelsen har helt rätt, du har ingen rätt att få tillgång till föreningens fakturor.
Även punkt två är korrekt och bra besvarad. Jag tycker även svaret på din tredje fråga är tydligt.
Utifrån detta mail så ser det inte konstigt ut.

Sen är det väl två kostnader som diskuteras, dels den för besiktningen, som tydligen är något enligt era stadgar?! Dels att om dina förändringar försvårar eller omöjliggör en injustering så kommer du få stå för denna kostnad. Det känns också rimligt faktiskt. Om du vet att dina ingrepp inte försvårar eller omöjliggör en injustering av OVK, så kan du vara lugn.

Jag ser inte i det mailet att de hotar med skadestånd. Du får bara stå för de kostnader som uppstår tack vare dina förändringar, om några kostnader uppstår.

• Gilla
Disneygrisen och 22 till
  • Laddar…
Fakturan gäller väll besiktning/tillsyn av fastighetsskötaren? Varför ska du inte betala den tycker du?

• Gilla
emilvikstrom och 2 till
  • Laddar…
Hmm, jag hade börjat med att läsa stadgarna och se vad du har för rättigheter att se bokföringen. Tyvärr är offentlighetsprincipen lite begränsad vad gälller samfälligheter. Sen kan det också vara ide att se vad revisorn har sagt i sin revisionsberättelse. Och se till att få in dina funderingar i frågeform på nästa medlemsmöte under övriga frågor på dagordningen. Sen ska man bara få dit tillräckligt med medlemmar till mötet, närvaron brukar vara bedrövlig på föreningsmöten men om något intressant ska avhandlas brukar det bli bättre så du får göra lite reklam för dina frågor.

K Kapsyl skrev:
Hmm, jag hade börjat med att läsa stadgarna och se vad du har för rättigheter att se bokföringen.
Det finns garanterat inget att hämta där. En enskild medlem har ingen rätt att se "bokföringen" utan får nöja sig att indirekt via revisorn/revisorerna låta granska den. Årsredovisning är däremot naturligtvis allmänt tillgänglig.

K Kapsyl skrev:
Tyvärr är offentlighetsprincipen lite begränsad
Tyvärr och tyvärr. Det är inte ovanligt att en styrelse behandlar synnerligen känsliga frågor kring exempelvis enskilda medlemmar och det vore rätt olyckligt om detta skulle vara offentligt. Även i samband med exempelvis upphandlingar kan det finnas starka berättigade skäl att inte ha handlingarna offentliga.

Redigerat:
  • Gilla
pippii långstrump och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.