Tänkte skriva en tråd om glödlampor/LEDstrips mm som man kan styra via fjärr/mobil och hemautomationssystem såsom:

Philips HUE,
pris per glödlampa ca 500kr - man måste ha en hub för ca 500kr finns startpaket med några lampor och hub - numera bl a på Elgiganten och MediaMarkt. Huben klarar 50 lampor individuellt styrbara om jag förstått rätt. Det finns också en sorts fjärrkontroll - en tryckknapp. Det finns många appar och det går att sätta tidpunkter för lampor på/av.
Många hemautomationsssytem stödjer HUE så att man kan använda hemautomationsappen också.
Det finns även GU10 , ledstrip och lampor med bara vitt sken (billigare lampa) och Philips har fler produkter inkl hela LEDarmaturer som styrs som HUE.

Jag har 2 lampor och tycker att de fungerar bra - dock tycker jag att mina glödlampor inte kan lysa med riktigt grön färg. Milight se nedan har bättre färger - vet inte om det är mina HUE som är dåliga eller om alla HUE har sämre grön färg.

Milight Limitless och easybulb är troligen samma produkt
Pris per lampa ca 120-180kr för E27, finns även E14 sockel för ca 150 kr. Controller krävs kostar ca 250kr, fjärrkontroll ca 90kr. controllern klarar 4 separat styrda grupper av lampor vill man indiviellt styra fler än 4 så får man ha flera controllers - det går att skapa flera grupper där samma lampa kan inkluderas i flera grupper.
Fjärren kan användas utan controller.

OpenHab stödjer Milight och jag tror Vera gör det men osäker.

Jag har 2 lampor 6W och 9W och tycker att de fungerar bra - de lyser med bättre färger än HUE, men appen är inte så avancerad - ingen tidsstyrning - vill man ha det får man använda sitt hemautomationsprogram om det stödjer Milight. Kollade just och det verkar vara flera Androidappar under utveckling varav en med tidsstyrning så det kommer nog i närtid för Android.

Övriga som jag känner till är
LifeX
, ca 900 kr per lampa använder inte hub om jag förstått rätt.
Zipato RGBW bulb
, ca 600kr Zwave controller behövs
OSRAM lightify ca 500 kr lampa och hub 500kr

jag fortsätter i nästa post med fler kommentarer om de lampor jag har.

Har du någon av ovanstående eller annan variant? hur fungerar de?

Redigerat:
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
2014-11-24 14.34.43_10procent.jpg 2014-11-24 14.37.17_10procent.jpg 2014-11-24 14.38.31_10procent.jpg

ovan visar HUE lampa till vänster och Milight lampa till höger

min HUE ger inte bra färger för grönt och blått

Svårt att få bra bilder över färgerna.

2014-11-24 14.42.35_10procent.jpg 2014-11-24 14.43.00_10procent.jpg

ovan är Milight lampa grönt resp rött i armtur mot vitt tak.

Jag ska kolla med annan HUE lampa om mina lampor är felaktiga.

vitt ljus är bra med både HUE och Milight - de har bra ljusstyrka båda två

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.